A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Tatra T3RF | |
Súprava vozňov Tatra T3RF v Brne | |
Výrobné údaje | |
---|---|
Typ | T3RF |
Výrobca | ČKD |
Rok výroby | 1997 – 1999 |
Počet vyrobených kusov | 8 |
Technické údaje | |
Dĺžka (bez spriahadiel) | 14 000 mm |
Šírka | 2 500 mm |
Výška | 3 060 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 17 300 kg |
Max. rýchlosť | 60 km/h |
Rozchod | 1 435 mm |
Obsaditeľnosť | |
Miest na sedenie | 22 |
Miest na státie | 86 (5 os./m²) |
Motory a elektrická výzbroj | |
Motor | TE 022, TE 023 |
Výkon | 4×46,8 kW |
Elektrická výzbroj | tranzistorová TV14 |
Napájacie napätie | 600 V |
multimediálny obsah na Commons |
Tatra T3RF je model českej električky od spoločnosti ČKD Dopravné systémy. Vozne tohto typu boli vyrábané medzi rokmi 1997 a 1999 pre ruských zákazníkov, dva vozne z celkových ôsmich nakoniec skončili aj v Brne. Električka T3RF je odvodená z modelu Tatra T3R vyrábaného v polovici 90. rokov 20. storočia.
Historické pozadie
Po dodávke 10 nových električiek Tatra T3R do Brna na začiatku roka 1997 objednal podobné vozne aj dopravný podnik z mesta Iževsk, ktorý je jedným z mnohých prevádzkovateľov klasických električiek Tatra T3 v Rusku, na ktorý potom nadviazala ešte objednávka električiek zo Samary. Vozne označené ako T3RF boli dizajnovo zhodné s brnianskou električkou T3R, celkovo však boli zjednodušené (skladacie dvere, klasický pantograf pod.), zároveň ale boli vybavené modernejšou elektrickou výzbrojou.[1]
Konštrukcia
Električka T3RF je štvornápravový jednosmerný motorový električkový vozeň. Kostra vozňovej skrine je vyrobená z oceľových profilov a z vonkajšej strany je obložená plechmi; obe čelá vozňa (od architekta Patrika Kotase) s panoramatickými sklami sú zo skleného laminátu. Podlaha vozňa sa nachádza výške 900 mm nad temenom koľajnice.[2] V pravej bočnici vozňa sa nachádzajú troje štvorkrídlové skladacie dvere. Koženkové sedačky pre cestujúcich sú v interiéri rozmiestnené v systéme 1+1 (niektoré iževské vozne 1+2), v zadnej časti vozňa sa nachádza voľný priestor pre kočík. Na rozdiel od vozňov typu T3R nemá typ T3RF dvere s dopytovým otváraním cestujúcimi, podlaha je pokrytá gumovou krytinou, okná vozňa sú v hornej časti posuvné.[3] Kabína vozňa je uzavretá, vodič ovláda vozeň ručným radičom.
Električky T3RF sú vybavené štyrmi trakčnými motormi TE 022, každý z nich poháňa jednu nápravu. Elektrická výzbroj ČKD TV14 je založená na IGBT tranzistoroch, statický menič je od spoločnosti Alstom, prúd je z trolejového vedenia odoberaný klasickým pantografom.[3]
Pri úprave dvoch vozňov pre Dopravní podnik města Brna, ktorú vykonávali dielne Dopravného podniku měst Mostu a Litvínova, došlo k čiastkovým zmenám. Podvozky oboch vozňov boli vymenené za nové (zostavené z dielov dodaných spoločnosťou SKD), električky boli vybavené motormi TE 023, pantografy zostali pôvodné, iba boli doplnené o elektrické sťahovanie a boli vymenené ich hlavice.[4] Interiér zostal bezo zmien, vozy však boli vybavené elektronickým informačným systémom s digitálnymi panelmi, novým prvkom bolo aj dosadenie dopytového otvárania dverí cestujúcimi.[4] Ďalšie menšie úpravy boli vykonané v kabínach vodiča a ďalších častiach vozňa.[4]
Dodávky električiek
V rokoch 1997 až 1999 bolo vyrobených celkom 8 vozňov T3RF. Hoci všetky boli pôvodne určené do Ruska, dve električky boli nakoniec dodané do Brna.
Súčasný štát | Mesto | Stránka | Typ | Roky dodávok | Počet vozňov | Evidenčné čísla pri dodaní |
Poznámky | Zdroj |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Česko | Brno | stránka | T3RF | 2002 | 2 | 1669, 1670 | pôvodne určené pre Samaru | [5] |
Rusko | Iževsk | stránka | T3RF | 1997 | 4 | 1000–1003 | [6] | |
Samara | stránka | T3RF | 1999 | 2 | 1205–1206 | [7] |
Prevádzka električiek
Brno
Podľa objednávky boli v roku 1999 vyrobené 4 vozne T3RF pre Samaru. Pretože tamojší prevádzkovateľ zaplatil len 50 % z dohodnutej sumy, boli mu dodané iba 2 električky.[4] Dva zostávajúce vozne zostali odstavené v areáli ČKD a po krachu spoločnosti boli v roku 2002 odkúpené brnianskym dopravným podnikom. Pred zaradením do prevádzky boli vozne v Dopravným podniku měst Mostu a Litvínova upravené a vybavené štandardným zariadením, ktoré DPMB používa i u iných typov električiek. Úprava prebiehala v mostových dielňach od júna do septembra 2002, do Brna boli po odskúšaní odoslané v októbri toho istého roku.[4]
Po skúšobných jazdách boli oba vozne označené evidenčnými číslami 1669 a 1670 a zaradené do pravidelnej prevádzky s cestujúcimi 30. novembra 2002. Vozne T3RF trvalo jazdí v súprave 1669+1670, prevádzka v spojení s inými električkami Tatra T3R nie je možná.[4]
Rusko
Prvé štyri vozne T3RF v roku 1997 zakúpil dopravný podnik v ruskom meste Iževsk, kde dostali evidenčné čísla 1000 až 1003.[6] Všetky električky T3RF tu jazdia sólo.
Dve električky (zo štyroch objednaných) Tatra T3RF boli v roku 1999 dodané do Samary.[7] Vozne označené číslami 1205 a 1206 jazdili od 14. apríla 1999 v stabilnej súprave 1205+1206, v roku 2003 bolo poradie vozňov vymenené,[8] do pôvodného stavu sa vrátilo znova v roku 2010. Od roku 2011 jazdí obe električky ako sólo vozne.[9]
Jeden z dvoch vozňov, ktoré boli pôvodne vyrobené pre Samaru a ktorý teraz jazdí v Brne s číslom 1669, bol v roku 1999 zapožičaný do Moskvy na výročie 100 rokov tamojšej električkovej prevádzky.[4] Podľa tejto električky mali byť modernizované staršie moskovské vozne Tatra T3, zmluva medzi dopravným podnikom a ČKD ale nebola podpísaná a električka T3RF zostala približne rok odstavená vo vozovni bez skúšobných jázd.[4] Potom bol vozeň vrátený späť výrobcovi.
Referencie
- ↑ MARA, Robert. Tatra T3 1960–2000: 40 let tramvají Tatra T3. Praha : K-Report Pavel Malkus, 2001.
- ↑ Typový výkres tramvaje T3RF . Skd.cz, . Dostupné online. Archivované 2015-09-07 z originálu.
- ↑ a b HEMZAL, Martin; Manil; Eda. Rekonstrukce tramvají T3 . Bmhd.cz, . Dostupné online.
- ↑ a b c d e f g h VYSOKÝ, Robin. Nové vozy T3RF pro Brno. Městská doprava, 2002, čís. 5, s. 19–21.
- ↑ Evidencia DPMB: vozy T3RF . Bmhd.cz, . Dostupné online.
- ↑ a b Izhevsk, Tatra T3RF . Stts.mosfont.ru, . Dostupné online. (anglicky)[nefunkčný odkaz
- ↑ a b Samara, Tatra T3RF . Stts.mosfont.ru, . Dostupné online. Archivované 2008-12-28 z originálu. (anglicky)
- ↑ Tatra Т3RF . Samaratrans.info, rev. 2009-02-11, . Dostupné online. (rusky)
- ↑ Samara, tram car # 1205 . Transphoto.ru, . Dostupné online. (anglicky)
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Tatra T3RF
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Tatra T3RF na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk