A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Tatra T6B5 | |
Minské električky typu T6B5 | |
Výrobné údaje | |
---|---|
Typ | T6B5 |
Výrobca | ČKD Praha, závod Tatra Smíchov |
Rok výroby | 1983 – 2003 |
Počet vyrobených kusov | 1 279 |
Technické údaje | |
Dĺžka (bez spriahadiel) | 15 300 mm |
Šírka | 2 500 mm |
Výška | 3 145 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 18 400 kg |
Max. rýchlosť | 65 km/h |
Rozchod | 1 435 / 1 524 mm |
Obsaditeľnosť | |
Miest na sedenie | 40 |
Miest na státie | 80 |
Motory a elektrická výzbroj | |
Výkon | 4×45 kW |
Elektrická výzbroj | tyristorová TV3 |
Napájacie napätie | 600 V DC |
multimediálny obsah na Commons |
Tatra T6B5 (podtyp električky T6, v bývalom Sovietskom zväze označované ako T3M) je typ električky vyrábanej v česko-slovenskom (neskôr českom) podniku ČKD Tatra od polovice 80. rokov minulého storočia do konca 20. storočia.
Konštrukcia
Električka T6B5 vychádza (rovnako ako ostatné typy česko-slovenských električkových vozňov 80. rokov) z konštrukcie typu Tatra T5 zo začiatku 70. rokov 20. storočia. Ide o jednosmerný štvornápravový motorový električkový vozeň s tromi dverami a štandardnou výškou podlahy. Vozne sú vybavené elektrickou tyristorovou výzbrojou typu TV3.
V roku 1993 bola založená česko-ukrajinská firma Tatra-Jug pre konečnú montáž električiek dodaných z Prahy. Firma ale predala len 39 vozňov, ostatné čakali na kupca. Až v roku 2003 bolo 10 vozňov opravených a skompletizovaných firmou Inekon v ostravskom dopravnom podniku a následne predaných mestu Iževsk. Posledné štyri električky boli v Ostrave dokončené roku 2007 pre ruskú Ufu.
Do tohto typu električky je možné montovať podvozky pre normálny rozchod koľaje 1435 mm a rozchod 1524 mm, ktorý používa väčšina dopravcov v mestách bývalého ZSSR.
Označenie T3M
Aby sa sovietski prevádzkovatelia nového typu nebáli, dostali električky T6B5 obchodné označenie T3M odkazujúce na obyčajnú modernizáciu osvedčených vozňov Tatra T3, aj keď T6B5 je úplne odlišný a novo vyvinutý vozeň.
Prototypy
Na začiatku 80. rokov 20. storočia bolo potrebné nahradiť už trochu zastarané električky T3 novým, modernejším typom. Vyrobilo sa mnoho prototypov, ale až typ T6B5 bol schválený do výroby (ale iba pre zahraničných zákazníkov).
V roku 1983 boli vyrobené dva prototypy vozňa T6B5, ktoré boli ihneď potom testované na pražskej električkovej sieti pod číslami 0016 a 0017. O rok neskôr boli odovzdané do Moskvy, kde dostali čísla 001 a 002 a boli ďalej testované. O niečo neskôr boli nasadené do bežnej prevádzky. V roku 1994 boli vozy prečíslované na 0301 a 0302. V súčasnosti je v prevádzke len električka ev.č. 0301, druhy vozeň sa používa ako služobný. Žiadne ďalšie električky tohto typu už do Moskvy dodané neboli.
Prevádzka
Prehľad dodaných nových vozňov (priamo z výroby). Električky si rôzne dopravné podniky predávali, takže počet miest, kde je (alebo bol) v prevádzke typ T6B5, je zrejme vyšší. V rokoch 1983 až 2003 bolo vyrobených 1279 vozňov.
Súčasný štát | Mesto | Stránka | Typ | Roky dodávok | Počet vozňov | Evidenčné čísla pri dodaní |
Poznámky |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bielorusko | Minsk | stránka | T6B5SU | 1990 – 1996 | 24 | 001 – 025 | číslo 022 neobsazeno |
Bulharsko | Sofia | stránka | T6B5B | 1989 | 37 | 4101 – 4137 | |
Lotyšsko | Riga | stránka | T6B5SU | 1988 – 1990 | 62 | 201 – 262, pozri aj pozn. | |
Rusko | Barnaul | stránka | T6B5SU | 1985 – 1989 | 106 | 1001 – 1032 3001 – 3209 |
s medzerami |
Iževsk | stránka | ∑ | 1987 – 2003 | 45 | |||
T6B5SU | 1987 – 1991 | 35 | 2001 – 2035 | ||||
T6B5-RA | 2003 | 10 | 2036 – 2045 | ||||
Jekaterinburg | stránka | T6B5SU | 1987 – 1989 | 34 | 357 – 372 730 – 747 |
||
Kursk | stránka | T6B5SU | 1987 – 1995 | 78 | 009 – 086 | ||
Lipeck | stránka | T6B5SU | 1988 – 1989 | 45 | 2101 – 2145 | ||
Moskva | stránka | T6B5SU | 1984 | 2 | 001 – 002 | ||
Nižný Novgorod | stránka | T6B5SU | 1988 – 1989 | 25 | 2901 – 2925 | ||
Novokuzneck | stránka | T6B5SU | 1989 | 15 | 215 – 228 | ||
Oriol | stránka | T6B5SU | 1989 – 1990 | 14 | 086 – 099 | ||
Rostov nad Donom | stránka | T6B5SU | 1988 – 1989 | 40 | 800 – 839 | ||
Samara | stránka | T6B5SU | 1989 – 1993 | 48 | 853 – 867 1003 – 1036 |
číslo 1024 neobsadené | |
Tula | stránka | T6B5SU | 1988 – 1996 | 77 | pozri poznámku | ||
Tver | stránka | T6B5SU | 1985 – 1988 | 35 | 1, 3-4, 6, 9, 11-38, 136, 138 | ||
Ufa | stránka | ∑ | 1988 – 2007 | 34 | |||
T6B5SU | 1988 | 30 | 1101 – 1130 | ||||
T6B5-MPR | 2007 | 4 | 2007 – 2009, 2031 | ||||
Ulianovsk | stránka | T6B5SU | 1988 – 1990 | 45 | 2173 – 2217 | ||
Vladikavkaz | stránka | T6B5SU | 1988 | 20 | 110 – 129 | ||
Volgograd | stránka | T6B5SU | 1987 – 1989 | 20 | 2834 – 2853 | ||
Voronež | stránka | T6B5SU | 1989 | 12 | 105 – 116 | ||
Severná Kórea | Pchjongjang | stránka | T6B5K | 1990 – 1992 | 129 | 1046 – 1174 | |
Ukrajina | Charkov | stránka | T6B5SU | 1988 – 1990 | 55 | 1519 – 1573 | od 2007: 4519 – 4573 |
Dnipro | stránka | T6B5SU | 1996 – 2002 | 12 | 3001 – 3012 | ||
Doneck | stránka | T6B5SU | 2003 | 8 | 3001 – 3008 | ||
Kamianske | stránka | T6B5SU | 1996 – 2000 | 5 | 2000 – 2004 | ||
Kyjev | stránka | T6B5SU | 1985 – 1994 | 97 | 001 – 077 100, 101 301 – 318 |
||
Kryvyj Rih | stránka | T6B5SU | 1993 | 1 | |||
Mykolajiv | stránka | T6B5SU | 2000 – 2001 | 3 | 1915, 2001, 2002 | ||
Odesa | stránka | T6B5SU | 1999 | 1 | 7001 | ||
Záporožie | stránka | T6B5SU | 1988 – 1996 | 50 | 417 – 466 | ||
Uzbekistan | Taškent | stránka | T6B5SU | 1991 – 1999 | 100 | 2701 – 2757 |
Poznámky:
Tula: vozne T6B5SU obdržali čísla 13, 14, 17, 18, 23 – 30, 47, 48, 83, 84, 301 – 358.
Riga: evidenčné číslo je teraz skryté v päťmiestnom označeniu, kde prvá cifra je kód vozovne a piata cifra je kontrolná
Niektoré vozne z 90. rokov 20. storočia a všetky vozne z prelomu 20. a 21. storočia vyrobila ukrajinská firma Tatra-Jug.
Súčet kusov v tabuľke udáva číslo 1358; stránka Transphoto.ru udáva počet 1285 kusov.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Tatra T6B5
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Tatra T6B5 na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk