A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Súradnice: 48° 40′ 4.7″ s.š., 21° 14′ 4.5″ v.d.
Múzeum letectva Košice | |
MiGy v Múzeu letectva v Košiciach | |
Základné údaje | |
---|---|
Adresa | Letisko Košice, Slovensko |
Rok založenia | 24. august 2002 |
Typ | technické |
Súčasť | Slovenské technické múzeum |
Vedenie inštitúcie | |
Riaditeľ | Ing. Miroslav Hájek[1] |
Kurátor | Ing. Peter Ondreják[1] |
Ďalšie odkazy | |
Web | stm-ke.sk |
Commons | Múzeum letectva Košice |
Múzeum letectva Košice je vysunutou expozíciou Slovenského technického múzea v Košiciach. Sú v ňom kolekcie spaľovacích a prúdových motorov, originály stíhacích lietadiel a vrtuľníkov, repliky historických lietadiel, Galéria prezidentských lietadiel, meracie a navigačné prístroje, letecká výstroj, ukážky leteckých modelov a makiet. Ďalej expozícia cestnej dopravy a tiež výstava venovaná osudom Slovákov V ROYAL AIR FORCE (1940 -1945).[2]
Založenie
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/db/Bf_109_G-14_AS_-_Museum_of_Aviation_%28Ko%C5%A1ice%29_-_September_2020.jpg/220px-Bf_109_G-14_AS_-_Museum_of_Aviation_%28Ko%C5%A1ice%29_-_September_2020.jpg)
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/96/Eska_622_-_Museum_of_Aviation_%28Ko%C5%A1ice%29_-_September_2020.jpg/220px-Eska_622_-_Museum_of_Aviation_%28Ko%C5%A1ice%29_-_September_2020.jpg)
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/83/Ilyushin_Il-18_-_Museum_of_Aviation_%28Ko%C5%A1ice%29_-_September_2020.jpg/220px-Ilyushin_Il-18_-_Museum_of_Aviation_%28Ko%C5%A1ice%29_-_September_2020.jpg)
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6f/Museum_of_Aviation_%28Ko%C5%A1ice%29_-_September_2020_-_01.jpg/220px-Museum_of_Aviation_%28Ko%C5%A1ice%29_-_September_2020_-_01.jpg)
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ab/Su-15_Kosice_1.jpg/220px-Su-15_Kosice_1.jpg)
Pre vznik Múzea letectva v Košiciach hovoril nasledovné fakty. V roku 1927 bolo v Košiciach uvedené do prevádzky druhé letisko na Slovensku, tvoriace významný dopravný uzol na východe vtedajšieho Československa. Od roku 1947 je v Košiciach otvorené Technické múzeum, predchodca Slovenského technického múzea. História leteckého školstva siaha do roku 1959, kedy vzniká v Košiciach Letecké učilište, potom postupne dochádza 1. septembra 1973 k založeniu Vysokej vojenskej leteckej školy SNP (VVLŠ SNP). Po rozdelení bola roku 1993 Vysoká vojenská letecká škola SNP premenovaná na Vysokú vojenskú školu letectva generála Milana Rastislava Štefánika a v roku 1996 premenovaná na Vojenskú leteckú akadémiu gen. M. R. Štefánika v Košiciach. Tá sa zlúčila s Technickou univerzitou v Košiciach a od roku 2005 je Leteckou fakultou Technickej univerzity v Košiciach. Taktiež v Košiciach sídli Slovenská národný aeroklub. Nuž a jedným z hlavných dôvodov založenia Múzea letectva bolo, že z predošlých okolností sa v Slovenskom technickom múzeu sústredila staršia letecká technika, kde išlo hlavne o vzácne kolekcie leteckých motorov, meracích, navigačných a iných prístrojov, používaných v lietadlách. K sprístupneniu Múzea letectva verejnosti došlo v dvoch etapách, 23. augusta 2002 1. etapy a 3. októbra 2003 2.etapy.[3]
Expozície
Počiatky letectva do roku 1945
Túto expozíciu reprezentuje najmä 20 leteckých motorov, kde podľa časovej osi je prvý vodou chladený motor Austro-Daimler o výkone 162 hp vyrábaný od roku 1916 a používaný v lietadlách Aviatik D.1 a Lohner C.1. Ďalej tiež motory nemeckej, francúzskej, ruskej a rakúskej výroby. Z Československej produkcie je najzaujímavejším motorom Walter Scolar, ktorý je deväťvalcový vzduchom chladený, mal výkon 160 HP pri 2200 ot/min. Vyrábal ho Walter Praha v roku 1936. Zaujímavý je aj letecky motor ZOD-260, vzduchom chladený dvojtaktný hviezdicový šesťválec z Československej zbrojovky Brno[4], či motor Tatra. Zaujímavé sú aj informácie o vynáleze vrtuľníka s benzínovým motorom, ktorý vynašiel Ján Bahýľ (1905), vynáleze padáku Štefanom Baničom (1913)a o významnej slovenskej osobnosti, generálovi francúzskej armády, vedcovi, letcovi a politikovi Milanovi Rastislavovi Štefánikovi. Lietadlá tu zastupujú modely, medzi ktorými je najväčším Avia Bk-534, vo farebnom vyhotovení zodpovedajúcom leteckej jednotke Československého letectva umiestnenej v Spišskej Novej Vsi, tiež Avia BH-11 dolnoplošník s podperami a Spad S.XIII - dvojplošník z konca I. svetovej vojny. Motory z obdobia II. svetovej vojny medzi iným zastupuje Junkers Jumo 004 z konca II. svetovej vojny, ktorý bol prvý sériovo použitý prúdový motor na svete.[5]
Letectvo od roku 1945
Expozícia prezentuje vzájomne napredujúci vývoj leteckej techniky a leteckých motorov. V ZSSR bol medzi prvými turbookompresorový motor RD-9 s axiálnym kompresorom. Používaný bol do sériovo vyrábaného lietadla MIG-19S. Československý Motorlet Jinonice – Praha, výrobca leteckých motorov sa od roku 1969 zameral na výrobu turbovrtuľových motorov M-601 používaných dvojmotorových litadlách československej výroby L-410 Turbolet vyrábaných v závode LET Kunovice. Zástupcom povojnových lietadiel používaných najmä Agroletom a SLOV-AIRom je samonosný dolnoplošník s celokovovým krídlom Z-37 Čmelák. Úspešné boli aj lietadlá L-200 Morava (vyrobených celkove 367 lietadiel), vetroň Blaník (VZLÚ Praha – Letňany), ktorý slúžil na výcvik od 50tych rokov 20. storočia do začiatku 21. storočia s úspechom aj v zahraničí (Chile, Argentína, Kanada, Veľká Británia). V expozícii sa nachádza aj bezpilotný systém Rejs, vyvinutý v polovici 60. rokov vo verziách: fotografická, televízny systém a systém pre monitorovanie úrovne radiácie.[5]
Galéria prezidentských lietadiel
Názov má pôvod v daroch prezidentov krajín Európy, Severnej Ameriky a Ázie prezidentovi Schusterovi. Prvým bol dar prezidenta Ukrajiny Leonida Kučmu letadlo Suchoj Su-15. Potom nasledovali:[5]
- 2003 - lietadlo poľskej konštrukcie a výroby TS-11 Iskra, dar poľskej vlády
- tiež lietadla priletiace do Košíc:
- Mirage III RS, dar vlády Švajčiarskej konfederácie, ako prvé priletiace
- 2004 - Phantom F-4F, dar prezidenta Spolkovej republiky Nemecko
- Mirage IIIE na podnet francúzskeho prezidenta Jaqua Chiraca
- 8.8.2003 bolo dovezené F-104 Starfighter, dar talianskeho prezidenta Azeglia Ciampiho
- stíhač Northrop NF-5A, dar prezidenta Helénskej republiky Constantina Shepanopoulosa
- 2004 - McDonnell Douglas F-4 Phantom II, dar prezidenta Spolkovej republiky Nemecko (dovoz schválený vládou USA)
- 2005 - vrtuľník Bell UH-1 Iroquois (Huey), dar Národnej gardy štátu Indiana
- Saab 37 Viggen, dar Švédskeho kráľovstva
- Saab 35 Draken, dar vlády Rakúskej republiky
- stíhacie–bombardovacie lietadlo Nanchang A-5/Q-5, dar vlády Čínskej republiky (jediné svojho druhu v Európe)
- 2007 - Soko J-22 Orao, dar vlády Rumunska
- Suchoj SU-22M3, dar Maďarska
- vrtuľník Alouette II, dar Belgického kráľovstva
- 2004 - dvojplošník Polikarpov Po-2 Kukuruznik, v letovom stave, dar Ruskej ferderácie, prezidenta Putina Rudolfovi Schusterovi[6]
- dvojplšník Antonov An-2, dar z Ukrajiny
- 2012 - Messerschmitt Bf 109 vymenený s Nemeckom za motor[7]
- 2014 - Iliušin Il-18, dar maďarského premiéra Orbána Rudolfovi Schusterovi
Letecká prístrojová technika
Do expozície je od roku 2013 zaradená výstava Letecká meteorológia, štatutárna výstava zo zbierok STM - fyziky a letectva. V nej sú prezentované základné poznatky meteorológie ako vednej disciplíny, s dôrazom na význam meteorologických meraní pre bezpečnosť letovej prevádzky. Význam meteorológie a prístrojovej techniky narástol s vývojom samotnej leteckej techniky. Základom výstavy sú prístroje tvorené darom Slovenského hydrometeorologického ústavu v Bratislave pre STM v 60-tych rokoch 20. storočia. Výstava bola sprístupnená v roku 2010 k príležitosti 130. výročia narodenia M. R. Štefánika.[5]
Letecké technológie - vývoj leteckých konštrukcií
Expozícia bola sprístupnená 19. apríla 2011 a má za cieľ oboznámiť návštevníka s vývojom konštrukcí. K tomu slúžia exponáty s odstránenou časťou konštrukcií, či poťahu. Tak sa návštevník môže oboznámiť s časťami a technológiami bežne ukrytými zraku diváka. Okrem takto upravených motorov, napríklad aj RD-45, zaujme lietadlo Let L-200 Morava, vetroň WT-3 a rogalo Ultra light.[5]
Expozícia cestnej dopravy v ML
1. mája 2008 bola sprístupnená I. časť expozície venovanej doprave. K 2012 roku expozícia obsahovala 30 historických automobilov, 8 motorov a zastúpené sú aj oblúbené dobové bicykle. Expozícia bola vytvorená v spolupráci s Veterán klubom CASSOVIA RETRO Košice, väčšina veteránov je pojazdná a zúčastňuje sa jázd historických vozidiel. Počet a druhy vozidiel teda variujú. Zo zbierok Slovenského technického múzea sú vzácne najmä polocabrio Tatra 57 (1932), Praga Piccolo (1934) a Opel Kapitän (1950). Ďalšie rarity sú Citroën z roku 1939 a Chevrolet z roku 1940 s šesťvalcovým motorom. Motocykle reprezentujú ČZ, Jawa – pérák i tiež automobil JAWA Minor Roadster.[5]
Referencie
- ↑ a b STM. Kontakt . Košice: stm-ke.sk, . Dostupné online.
- ↑ STM. Múzeum letectva . Košice: stm-ke.sk, . Dostupné online. Archivované 2020-12-04 z originálu.
- ↑ STM. Múzeum letectva . Košice: stm-ke.sk, . Dostupné online. Archivované 2021-01-26 z originálu.
- ↑ Československé letecké motory ZOD-240A, ZOD 260 . palba.cz, 2009-10-12, . Dostupné online.
- ↑ a b c d e f STM. Expozície . Košice: stm-ke.sk, . Dostupné online. [nefunkčný odkaz
- ↑ SAMBOR, Miroslav. Do zbierok leteckého múzea pribudol Polikarpov Po-2. SME (Bratislava: Petit Press), 2004-08-25. Dostupné online . ISSN 1335-4418.
- ↑ Košičania dostali messerschmitt. SME (Bratislava: Petit Press), 2012-10-11. Dostupné online . ISSN 1335-4418.
Pozri aj
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Múzeum letectva Košice
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk