A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Súradnice: 48° 9′ 21,8″ s.š., 17° 6′ 22,3″ v.d.
Múzeum dopravy v Bratislave | |
![]() | |
Základné údaje | |
---|---|
Adresa | Šancová 1/B Bratislava, Slovensko |
Rok založenia | 1999 |
Typ | technické múzeum |
Zbierka | Doprava cestná, Doprava železničná a vodná |
Návštevníci | 20 000 ročne |
Súčasť | Slovenské technické múzeum |
Ďalšie odkazy | |
Web | Oficiálna internetová stránka STM-MD |
Commons | Múzeum dopravy v Bratislave |
Múzeum dopravy v Bratislave | |
budova | |
![]() | |
Pred r. 2002[1] | |
---|---|
- názov | 1. stanica parnej železnice |
ÚZPF[2] | |
- číslo | 599/1-4 |
- dátum zápisu | 29. 4. 1986 |
Portál, ktorého súčasťou je táto stránka: | |
Múzeum dopravy v Bratislave je pobočkou Slovenského technického múzea so sídlom v Košiciach. Múzeum sa zaoberá dokumentovaním histórie cestnej, železničnej i vodnej dopravy na území Slovenska a jej prezentovaním verejnosti formou stálej expozície i príležitostných tematických výstav. Múzeum sa nachádza v priestoroch prvej bratislavskej stanice parostrojnej železnice, bývalej Uhorskej centrálnej železnice z 19. storočia, v priestoroch jej koľajiska a dvoch priľahlých skladov. V samotnej hlavnej budove stanice sídli Generálne riaditeľstvo železničnej polície. Areál múzea spolu s budovou GR ŽP je národná kultúrna pamiatka a v registri ÚZPF je pod č. 599/1-4.
História vzniku múzea
- v roku 1972 MUDr. Michal Ondrejčák zakladá spolu s priateľmi prvý slovenský klub zberateľov historických automobilov a motocyklov, známy ako Veterán klub Bratislava. Tomuto však už v 60. rokoch 20. storočia predchádza formovanie prvých skupín zberateľov a ochrancov dopravných technických pamiatok na Slovensku.
- v roku 1973 vzniká v Bratislave Krúžok priateľov železníc.
- v roku 1979 zoskupenie Veterán Klubu Bratislava a Krúžku priateľov železníc, pod odborným vedením Doc. Ing. Ladislava Križana, CSC. získava prvý historický parný rušeň.
- od roku 1981 je tento rušeň súčasťou slovenskej kolekcie prevádzky schopných historických železničných vozidiel.
- od roku 1983 Múzejno-dokumentačné centrum, pôsobiace v rámci Železníc SR, spravuje túto kolekciu spolu s komplexnou dokumentáciou dejín slovenských železníc.
- v roku 1998 bola uzatvorená dohoda medzi ŽSR a Veterán klubom Bratislava o spoločnom postupe pri zriadení Múzea dopravy v roku 150. výročia železníc na Slovensku[3].
- dňa 24. júna 1999 bolo verejnosti slávnostne sprístupnené prvé slovenské múzeum dopravy, pri čom priestory a železničné exponáty poskytli Železnice SR, exponáty cestnej dopravy zabezpečil Veterán klub Bratislava a prevádzku expozície zabezpečilo Slovenské technické múzeum prostredníctvom jeho novej organizačnej zložky. Sponzorsky sa na tomto podieľala firma PPA-Control, a.s.
Areál múzea
- Múzeum sa nachádza v priestoroch koľajiska a dvoch železničných skladov z 2. polovice 19. storočia. Na koľajisku múzeum vystavuje staršie železničné vozidlá, prípadne ďalšie exponáty železničnej expozície.
- V Sklade č. I. (Hala A) je umiestnená expozícia prezentujúca vývoj železníc na území Slovenska prostredníctvom množstva dobových exponátov z oblasti zabezpečovacej, signalizačnej a oznamovacej techniky, artefaktov z oblasti stavby a údržby koľajového zvršku, dobových rovnošiat železničných zamestnancov, modelov železničných vozidiel a pod. V ďalšej časti haly sú exponáty prezentujúce dejiny cestnej dopravy prevažne v období pred 2. svetovou vojnou. Návštevníci múzea tu nájdu bohatú expozíciu rozličných druhov dopravných prostriedkov - od vozidiel animálnej trakcie, medzi ktoré patria historické koče, vozy a záprahové sane, cez kolekciu bicyklov, motocyklov a trojkoliek až po automobily z medzivojnového obdobia, prevažne od najvýznamnejších československých výrobcov (Praga, Škoda, Tatra, Aero).
- V Sklade č. II. (Hala B) je umiestnená expozícia cestných dopravných prostriedkov z obdobia po 2. svetovej vojne. Návštevníci tu nájdu kolekciu historickej hasičskej techniky pozostávajúcej z úžitkových automobilov a prívesov i záchranárskeho člnu. Najväčšia časť tejto expozície návštevníkovi priblížuje postupný vývoj najvýznamnejšej značky osobných automobilov v povojnovom Československu, ako aj množstvo unikátnych funkčných vzoriek a prototypov osobných i úžitkových vozidiel zhotovených v Bratislavských automobilových závodoch. Zaujme i dioráma nákladného automobilu slúžiaceho na zásobovanie obchodnej siete či dioráma dobového autoservisu s množstvom dnes už historickej prístrojovej techniky na diagnostiku technického stavu vozidiel. So stálou expozíciou v tejto hale susedí rozsiahla výstavná sieň určená pre tematické výstavy, pripravované najčastejšie pri príležitosti rôznych dopravných výročí.
- Budovy skladov sú unikátne a dokresľujú atmosféru našej technickej histórie, nakoľko sú v industriálnom, tzv. železničnom slohu, typickom svojím tehlovým prevedením s kamennými prvkami a s piliermi nesúcimi strechu.
Expozície múzea
- Vývoj zabezpečovacej železničnej techniky
- Zlatý vek dopravy na cestách i koľajniciach
- Vývoj železničnej techniky na Slovensku
- Míľniky slovenského motorizmu v 2. polovici 20. storočia
Múzeum vodnej dopravy - NKP Remorkér ŠTUREC
Najväčším zbierkovým predmetom STM-Múzea dopravy je Remorkér ŠTUREC, ktorý je národnou kultúrnou pamiatkou. Loď postavili v lodeniciach v Komárne v roku 1937 pôvodne ako tankovú loď s menom ŠTÚR určenú na prepravu minerálnych olejov do rafinérie Apollo. Loď bola v roku 1944 v bratislavskom prístave poškodená bombardovaním a po 2. svetovej vojne v rámci opravy prestavaná na vlečný remorkér. Po jeho získaní v roku 2014 múzeum zintenzívnilo aktivity spojené s dokumentovaním histórie vodnej dopravy na Slovensku, s osobitným zameraním na históriu osobnej i nákladnej plavby po rieke Dunaj. Remorkér v súčasnosti prechádza postupným reštaurovaním, pričom múzeum príležitostne sprístupňuje jeho priestory pre verejnosť formou skupinových prehliadok.
V roku 2018 STM-Múzeum dopravy získalo do zbierky železničnej a vodnej dopravy ďalšie plavidlo - Prístavný remorkér ZVOLEN
Pobočka STM Košice
- Múzeum je v správe Slovenského technického múzea so sídlom v Košiciach.
- Adresa:
- STM - Múzeum dopravy v Bratislave, Šancová 1/B, 811 04 Bratislava
- Infolinka: +421 2 5244 4163
- e-mail: muzeumdopravy@stm-ke.sk
Pozri aj
Referencie
- ↑ Zoznam vybraných národných kultúrnych pamiatok . Bratislava: Pamiatkový úrad SR, . Dostupné online.
- ↑ Register nehnuteľných NKP . Bratislava: Pamiatkový úrad SR, . Dostupné online.
- ↑ http://www.mdc.sk/stranka/strucny-vyvoj-zeleznicnej-siete-na-slovensku/
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Múzeum dopravy v Bratislave
Zdroje
- Kubáček, J. a kol.: Dejiny železníc na území Slovenska, ŽSR, Bratislava, 1999
- Entner, H.: Začiatky železníc na Slovensku, 1959
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk