A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Union Pacific Big Boy[1] (2′D)D2′ h4 | |
Rušeň Big Boy 4006 v Múzeu dopravy | |
Prevádzkové parametre | |
---|---|
Maximálna rýchlosť | 130 km/h |
Motor | Parný pohon |
Trvalý výkon | 6290 koní (4560 kW) |
Pretlak pary | 20,6 bar |
Výhrevná plocha kotla | 534,8 m² |
Plocha prehrievača | 190 m² |
Plocha roštu | 14 m² |
Priemer valcov | 603 × 813 mm |
Usporiadanie pojazdu | ooOOOO OOOOoo - 4-8-8-4 |
Maximálna ťažná sila | 602 kN |
Rozchod | 1 435 mm |
Hmotnosť | Rušeň: 345,6374 tony Tender: 155,2193 tony (naplnený do 2/3) Spolu: 566,9905 tony |
Adhézna hmotnosť | 247,2 tony |
Dĺžka cez nárazníky | Rušeň: 25,99 m Celkovo: 40,47 m |
Šírka | 3,4 m |
Výška | 4,94 m |
Priemer kolies | Vodiace kolesá: 914 mm Hnané kolesá: 1 727 mm vlečné kolesá: 1 067 mm |
Výrobné údaje | |
Výrobca | American Locomotive Company |
Prevádzkovateľ | Union Pacific Railroad |
Rok výroby | 1941 – 1944 |
Počet vyrobených kusov | 25 |
V prevádzke v období | 0 |
Továrenské označenie | 4004, 4005, 4006, 4012, 4014, 4017, 4018, 4023 |
Union Pacific Big Boy je trieda rušňov spoločnosti American Locomotive Company 4000 s usporiadaním pojazdu 4-8-8-4, teda (2´D)´D2´. Tieto členené, uhlím-poháňané parné rušne boli vyrábané medzi rokmi 1941 až 1944 a prevádzkované spoločnosťou Union Pacific Railroad do roku 1959. Flotila Big Boy sa skladala z 25 rušňov, ktoré sa používali v divízii Wyoming na transport nákladov cez pohorie Wasatch, medzi mestami Green River vo Wyomingu a Ogdenom v Utahu. Rušne Big Boy boli jedinými rušňami, ktoré používali usporiadanie pojazdu 4-8-8-4. S ich dĺžkou a hmotnosťou bolo použité usporiadanie pojazdu Mallet. V tomto rušni je použité usporiadanie (2´D)´D2´, čo znamená, že len štyri nápravy sú pevne uložené v ráme rušňa. Vďaka takému usporiadaniu boli rušne schopné prechádzať oblúkmi s 20°, čo zodpovedá polomeru 88 metrov. Pevný rázvor týchto rušňov je 6 300 mm.
Z 25 vyrobených rušňov existuje v súčasnosti len 8, pričom len jeden, s číslom 4014 je prevádzkyschopnom stave.
Dizajn
V roku 1936 uviedla spoločnosť Union Pacific rušne typu Challenger na svoju hlavnú linku cez pohorie Wasatch medzi mestami Green River a Ogden. Väčšina trate má sklon 0,82 % v oboch smeroch, ale sklon na východ od Ogdenu smerom cez pohorie Wasatch dosahoval 1,14 %. Vlak s nákladom 3 300 ton požadoval dvojicu parných rušňov a postrkový rušeň, ktorý pomáhal prekonať tento sklon.
Na elimináciu potreby dvoch rušňov na čele vlaku a postrkového rušňa na konci, spoločnosť Union Pacific sa rozhodla, že navrhne nový rušeň. Preto mal byť nový rušeň taký, aby bol zároveň rýchlejší a výkonnejší ako rušne s usporiadaním 2-8-8-0. Aby sa vyhli zmenám na rušni, mala byť nová trieda schopná ťahať dlhé vlaky pri konštantnej rýchlosti 100 km/h, cez akékoľvek horské stúpania.
Vedúcim návrhárom bol mechanik Otto Jabelmann. Na rušňoch typu Challenger boli predĺžením kotlov zväčšené ohniská na približne 5,97 × 2,44 m, pridané štyri hnané kolesá, ktoré mali zmenšený priemer z 1753 na 1 727 mm. Rušne Big Boy boli členené, podľa dizajnu Mallet. Ten umožňoval stabilitu pri rýchlosti 100 km/h. Tiež boli dizajnované na vysokú spoľahlivosť a bezpečnosť. Maximálny výkon dosahovali približne pri rýchlosti 56 km/h, a optimálnu ťažnú silu pri rýchlosti 16 km/h. Ich spotreba bola 80 m³ vody a 11,4 tony uhlia na 100 kilometrov, preto boli spájáné s tendrami zvanými stonožka so siedmimi nápravami.[2]
Bez tendra mal rušeň najdlhšie telo zo všetkých podobných rušňov.
Technické parametre
- Typ: parný rušeň
- Usporiadanie pojazdu: oo OOOO OOOO oo
- Francúzske označenie: 2-4-0+0-4-2
- Americké označenie 4-8-8-4 ("Big Boy")
- Dĺžka:
- Rušeň: 26 161 mm
- Tender: 14 325 mm
- Spolu: 40 486 mm
- Hmotnosť:
- Adhézna: ~247,3 Mg (545 200 lb)
- Prevádzková (rušeň): ~345,6 tony
- Prevádzková (tender): ~155,2 tony
- Prevádzková (spolu): ~567 ton
- Objem vody: 90 m³
- Objem uhlia: 25 ton
- Plocha roštu – 14 m²
- Výkon: ~6 200 koní
- Maximálna ťažná sila – 602,18 kN
- Maximálna rýchlosť: ~130 km/h
- Priemer kolies:
- Hnané: 1 727 mm
- Vodiace: 914 mm
- vlačné: 1 067 mm
- Počet valcov – 4
- Vŕtanie valca: 603 mm
- Zdvih valca: 813 mm
- Tlak v kotli: 20,6 bar
Referencie
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Union Pacific Big Boy
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk