Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. | Zásady ochrany osobných údajov. | OK, súhlasím
Electronic.sk | Základné pojmy: Elektrotechnika | Elektronika






...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Trolejbusová doprava v Kutaisi
 
Trolejbusová doprava v Rustavi
Trolejbusy ZiU v Kutaisi v roku 2007
Trolejbusy ZiU v Kutaisi v roku 2007
Základné údaje
ŠtátGruzínsko Gruzínsko
MestoKutaisi
Zahájenie prevádzky11. septembra 1949
Ukončenie prevádzky2009
Prevádzka
Počet liniek10 (1979)
Dĺžka liniek88 km (1979)
Logo Wikimedia Commons multimediální obsah na Commons

Trolejbusová doprava v druhom najväčšom gruzínskom meste Kutaisi bola prevádzkovaná do roku 2009.

Trolejbusová doprava sa v Kutaisi postupne rozvíjala od konca 40. rokov 20. storočia (po Tbilisi išlo o druhý najstarší systém v Gruzínsku). Otvorenie prvej linky prebehlo 11. septembra 1949, maximálnu dĺžku sieť dosiahla o 30 rokov neskôr, kedy bolo v prevádzke 10 liniek s celkovou dĺžkou 88 km, na ktorých jazdilo 76 trolejbusov. Situácia sa ale zhoršovala (najmä po rozpade Sovietskeho zväzu), až v roku 2001 zostali v prevádzke štyri linky a o päť rokov neskôr iba linky tri. Doprava na nich bola prerušená 14. januára 2007. V auguste a v septembri 2008 bola obnovená prevádzka na linkách č. 6 a 7, z ktorých každá merala približne tri kilometre, linky ale neboli vzájomne prepojené. Stalo sa tak vďaka trolejbusom ZiU-682 prevzatým z Tbilisi, ktoré pôvodne jazdili v Aténach.[1] Definitívne ukončenie trolejbusového prevádzky v Kutaisi prebehlo v lete 2009, kedy tiež bola časť trolejového vedenia demontovaná.[2]

Vo kutaiskom vozovom parku sa vystriedalo viac typov trolejbusov. Prevádzka začala so sovietskymi vozmi MTB-82 a ojazdenými JaTB-4 pôvodom z Tbilisi.[2] Neskôr tu jazdili tiež česko-slovenské vozidlá značky Škoda. Konkrétne išlo o legendárne "deviatky" (trolejbusy Škoda 9Tr, ktorých bolo do Kutaisi dodaných celkovo 121) a tiež "štrnástky" (Škoda 14Tr, v druhej polovici 80. rokov boli zakúpené iba dva kusy). V roku 2002 bol obnovený zastaraný vozový park piatimi ojazdenými trolejbusmi ruskej výroby ZiU-682 (modernizovaná verzia vozov ZiU-9, ktoré boli v Kutaisi tiež v prevádzke) z Atén.

Referencie

  1. LEHMANN, Juergen. Zwei Linien überlebten . Trolleymotion.org, 2009-03-09, . Dostupné online. (po nemecky)[nefunkčný odkaz
  2. a b KLEMENT, Radim. Konec trolejbusů v Gruzii. Československý dopravák, 2010, roč. IX., čís. 4, s. 40–44.

Iné projekty

Externé odkazy

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.






Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk