A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Tatra 815 | |
---|---|
Výrobca | Tatra |
Produkcia | 1983 – 2010 |
Krajina pôvodu | ČSSR |
Predchodca | Tatra 148, Tatra 813 |
Nasledovník | Tatra Phoenix |
Typ karosérie | Nákladný automobil |
Usporiadanie | Tradičná koncepcia |
Motor(y) | vznetový vzduchom chladený V8, 12 668 cm³ – 170/230/300 kW V10, 15 825 cm³ – 208 kW V12, 19 001 cm³ – 235/265 kW |
Prevodovka(y) | 10+2 stupňová manuálna |
Tatra T815 je nákladný automobil s podvozkom 6x6, prípadne 4x4 alebo 8x8. Je určený na prevádzku vo veľmi ťažkom teréne. Na trh bol uvedený v roku 1983 po absolvovaní testovacích jázd na skúšobnom polygóne závodu Tatra a na ruskej Sibíri v ťažkých terénnych a klimatických podmienkach. Model T815 koncepčne nadväzuje na predchádzajúce modely Tatra T138 a Tatra T148.
Podvozok
Chrbticový rám alebo Tatra-concept je výsledok práce inžinierov pod vedením hlavného inžiniera Tatry – Hansa Ledwinky, ktorý je autorom myšlienky chrbticového rámu. Bol navrhnutý a prvýkrát použitý už v roku 1923 osobnom automobile a od tej doby bol stále zdokonaľovaný. Tento rám tvorí modulová konštrukcia z jednotlivých modulov:
- riadená náprava
- neriadená náprava
- trubkové nosníky
Jednotlivé moduly sú navrhnuté tak, aby sa z nich dal zložiť teoreticky akýkoľvek typ podvozku s niekoľkými riadenými nápravami. Práve vďaka tejto možnosti sa podstatne zvýšila spoľahlivosť a zameniteľnosť dielov a zjednodušila údržba a montáž. Tatra vo svojom programe ponúka podvozky typu 4x4, 6x6, 8x8 a 10x10. Nápravy sú tvorené väčšinou rozvodovou skriňou s uzamykateľným diferenciálom a nezávisle odpruženými polo osami. Ďalej sa podvozok doplňuje aj o medzi nápravové diferenciály. Pre chrbticový rám sa vďaka jeho jedinečnosti vžilo označenie Tatra-concept.
Pohonná jednotka
Pohonná jednotka Tatry je tvorená vzduchom chladenými desať alebo dvanásť valcovými naftovými motormi so zdvihovým objemom 15,8 l resp. 19,0 l s valcami uloženými do V a priamym vstrekom paliva. Pohon jedného sacieho a jedného výfukového ventilu na valec zaisťuje vačkový hriadeľ s rozvodom OHV. Vzduchové chladenie ventilátorom je pre automobily Tatra rovnako charakteristické ako koncepcia chrbticového rámu. Vzduchové chladenie má výhodu v jednoduchšej konštrukcii motora, kedy sa nepoužíva rozvod chladiacej kvapaliny, vodného čerpadla a chladiča, a tým odpadajú aj problémy s prípadnou netesnosťou systému a zjednodušuje sa údržba. Nevýhodou je naopak vyššia hlučnosť, veľkosť motora a veľký výkon potrebný na chod ventilátorov.
Tatra využíva i vodou chladené motory Cummins a Deutz s výkonmi 260 – 440 kW (350 – 590 koní) a najvýkonnejší MTU s objemom 21 930 cm³ a výkonom 610 kW (820 koní).
Špecifikácie motorov
T3-928 | V8 | 12 667 cm³ | 170 kW / 2 200 min. | 840 Nm / 1 400/min. |
T3-929 | V10 | 15 825 cm³ | 208 kW / 2 200/min. | 1 010 Nm / 1 400/min. |
T3-930-30 | V12 | 19 001 cm³ | 235 kW / 2 200/min. | 1 130 Nm / 1 400/min. |
T3-930-53 | V12 Turbo | 19 001 cm³ | 265 kW / 2 200/min. | 1 295 Nm / 1 400/min. |
T3B-928-50 | V8 Turbo | 12 667 cm³ | 230 kW / 1 800/min. | 1 400 Nm / 1 200/min. |
T3B-928-60 | V8 Turbo | 12 667 cm³ | 255 kW / 1 800/min. | 1 570 Nm / 1 200/min. |
T3B-928-70 | V8 Turbo | 12 667 cm³ | 300 kW / 1 800/min. | 1 830 Nm / 1 200/min. |
Prevodovka
Hnací točivý moment motora sa prenáša na hnacie hriadele jednotlivých kolies pomocou prevodovky. Hlavná prevodovka má päť rýchlostných stupňov na jazdu vpred a jeden na jazdu vzad. Prídavná (redukčná) prevodovka má dva rýchlostné stupne a celá sústava umožňuje zaradiť 10 stupňov vpred a 2 vzad.
Druhy prevedení
Asi najznámejšími nadstavbami sú sklápače, jedno-stranné alebo troj-stranné označované ako S1 a S3. Ďalšie nadstavby sú: valník, cisterna, žeriav, rýpadlo, domiešavač betónu, pumpa na betón, ťahač návesov a mnoho ďalších špeciálnych nadstavieb vrátane verzií pre armádne účely.
Do roku 1991 bolo vyrobených takmer 100 000 automobilov typu T815, čo je výsledok potvrdzujúci kvalitu a jedinečnosť tohto vozidla.
Tatra okolo sveta
Po zavedení výroby T815 vznikol v roku 1984 nápad uskutočniť propagačnú cestu, ktorá by zviditeľnila nový nákladný automobil Tatra. Autorom myšlienky bol Jiŕí Stöhr, ktorý sa v roku 1968 zúčastnil študentskej humanitárnej expedície Lambaréné s Tatrou 138. Po 3-ročnej príprave sa na sériovej Tatre 815 GTC (Grand Tourist Caravan) 6 × 6, vybavenej špeciálne upravenou nadstavbou, vydala expedícia v marci 1987 na cestu okolo sveta. Za 3 roky navštívila Európu, Áziu, Ameriku, Afriku aj Austráliu a prešla trasu takmer 140 000 km, územím takmer 70 štátov.
Posádku tvorili[1]:
- Jiří Stöhr – vedúci expedície a profesionálny kameraman
- Stanislav Synek – tlmočník a zvukár
- Petr Bárta – propagátor a filmový režisér (rovnako bývalý člen africkej expedície Lambaréné)
- František Jeniš – pilot rogala a všestranne nadaný športovec
- Dalibor Petr – vodič a servisný technik 1. polovice cesty
- Karel Vlachař – vodič a servisný technik 2. polovice cesty
Technické parametre Tatry 815 GTC:
- Automobil: Tatra 815 VE 25 208 6×6.1
- Motor: vzduchom chladený 10-valec T3–929–30 (s valcami do V/90°)
- Objem motora: 15 825 cm³
- Výkon motora: 208 kW/283 k, krútiaci moment 1 010 Nm pri 1 400 ot./min.
- Prevodovka: 10 + 2
- Maximálna rýchlosť: 95 km/h
- Spotreba paliva: 30 – 35 l/100 km
- Hmotnosť:
- Pohotovostná: 19 000 kg
- Celková: 22 000 kg
- Dĺžka: 10 m
- Šírka: 2,5 m
- Výška: 3,85 m
- Objem palivovej nádrže: 460 l (+ 80 l v kanistroch)
Nová éra
Po zmene režimu v roku 1989 sa situácia Tatry veľmi skomplikovala. Znížila sa výroba, pretože dovtedajší najväčší odberatelia predovšetkým z východných krajín znížili dopyt. Ďalším dôvodom úpadku bola privatizácia spoločnosti a nástup vrcholového manažmentu, ktorý si so spoločnosťou nedokázal poradiť. Záchranou bolo odkúpenie väčšinového podielu (80,5 %) akciovej spoločnosti Tatra a.s. americkou spoločnosťou Terrex Corporation, ktorá umožnila Tatre vstúpiť na širší celosvetový trh.
Významnými zákazkami sú vozidlá pre vojenské účely. V tejto novej ére sa Tatra venovala ďalším inováciám podvozku a na svojich vozoch použila nový druh odpruženia polonáprav pomocou vzduchotlakových vlnovcov v kombinácii s vinutými pružinami a olejovými tlmičmi tzv. KingFrame® Lite, alebo kombináciu listových pružín so vzduchotlakovými vlnovcami KingFrame® Heavy. Táto úprava znížila opotrebenie pneumatík nezaťaženého vozidla tým, že sa tlak vo vlnovcoch reguluje v závislosti na zaťažení vozidla a tým sa udržuje ideálna poloha polonáprav.
Nástup nových modelov
Úpravy podvozku sa týkali aj modelu T815, ktorý sa po novom začal označovať ako T815-2. Osvedčenú koncepciu rámu a pohonné jednotky s početnými inováciami majú aj nové vozy vyrábané od roku 1998. Sú to modely T815-2, T815 TERRNo1, T163 JAMAL, T815-2 ARMAX a T816 FORCE. V spolupráci s holandským výrobcom DAF bol vyvinutý model Tatra Phoenix, ktorého výroba začala koncom roka 2011.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Tatra 815
Referencie
Externé odkazy
- http://www.tatraklub.sk Archivované 2017-07-03 na Wayback Machine Tatra Auto Klub Slovakia
- http://www.tatra.cz Tatra A.S, oficiálna stránka
- http://www.tatraportal.com
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk