A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
A7M Reppú | |
![]() Micubiši A7M | |
Typ | palubné stíhacie lietadlo |
---|---|
Výrobca | Micubiši |
Konštruktér | Džiró Horikoši |
Prvý let | 6. mája 1944 |
Vyradený | 1945 |
Charakter | vyradený |
Hlavný používateľ | Japonské cisárske námorné letectvo |
Výroba | 1944 – 1945 |
Vyrobených | 10 (z toho 9 prototypov) |
Micubiši A7M Reppú (jap. 烈風; v preklade: Hurikán; spojenecké kódové označenie: „Sam“) bolo japonské jednomiestne jednomotorové palubné stíhacie lietadlo určené pre operačné použitie v Japonskom cisárskom námornom letectve ako náhrada za lietadlá A6M Zero.
Vznik a vývoj
Micubiši A7M bol navrhnutý ako nástupca slávneho stíhacieho lietadla A6M Zero. Projekt lietadla A7M sa prvýkrát začal riešiť už v roku 1940, no z dôvodu využitia konštruktérov Micubiši na riešení iných verzií lietadla A6M boli práce na ňom znovu obnovené až v roku 1942. Podľa špecifikácie malo ísť o stíhacie lietadlo vyzbrojené kanónmi s maximálnou rýchlosťou 640 km/hod a schopnosťou vystúpať do výšky 6 000 m za menej ako 6 minút. Konštruktér Jiro Horikoši odporúčal podľa výpočtov na tieto špecifikácie motor Micubiši MK9A, resp. 9B, ale námorný úrad povolil menej výkonný motor Nakadžima Homare 22. Prvý prototyp bol postavený v roku 1944. Bol veľmi dobre ovládateľný, no naplnili sa Horikošiho výpočty, keď so slabším motorom dosahoval stroj rýchlosť len 565 km/hod a výšku 6 000 m dosahoval za viac ako 10 minút. Následne na to bol zmenený dizajn prednej časti trupu kvôli zabudovaniu motora Micubiši MK9A. Takto upravená verzia dostala označenie A7M2 a prvýkrát vzlietla v októbri 1944. Letové vlastnosti A7M2 boli veľmi uspokojujúce a rozhodlo sa ihneď spustiť sériovú výrobu. Nakoniec bol ale dokončený len jeden sériový stroj v dôsledku zemetrasenia a bombardovania výrobného závodu na motory MK9A v Nagoji. Bola projektovaná aj verzia pre pozemné základne A7M3-J, resp. Model 34, ktorá mala byť poháňaná motorom MK9C s mechanickým trojstupňovo riadeným preplňovaním, no žiadny prototyp nakoniec nebol postavený.
Verzie
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f9/Mitsubishi_A7M2_in_a_hangar_of_the_Yokosuka_Naval_Air_Technical_Arsenal%2C_circa_in_late_1945_%2880-G-193476%29.jpg/220px-Mitsubishi_A7M2_in_a_hangar_of_the_Yokosuka_Naval_Air_Technical_Arsenal%2C_circa_in_late_1945_%2880-G-193476%29.jpg)
- A7M1
- Prvotný model poháňaný motorom Nakajima Homare 22 s výkonom 1 491 kW (1 999 k). Celkovo boli postavené tri kusy.
- A7M2
- Upravená verzia s motorom Micubiši Ha-43 s výkonom 1 641 kW (2 201 k). Postavených 5 prototypov.
- A7M3/A7M3-J
- Navrhovaná stíhacia verzia pre pozemné základne s preplňovaným motorom Ha-43. Nebol postavený žiadny prototyp.
Špecifikácie
Technické údaje
- Posádka: 1
- Dĺžka: 11 m
- Rozpätie: 14 m
- Výška: 4,28 m
- Nosná plocha: 30,9 m²
- Hmotnosť prázdneho lietadla: 3 226 kg
- Vzletová hmotnosť: 4 720 kg
- Pohonná jednotka: 1 × hviezdicový vzduchom chladený motor Micubiši MK9A s výkonom 1 618 kW (2 200 k)
Výkony
- Maximálna rýchlosť: 630 km/hod vo výške 6 000 m
- Cestovná rýchlosť: 420 km/hod vo výške 4 000 m
- Praktický dostup: 10 900 m
- Dolet: Dolet bol špecifikovaný časovou výdržou a to približne 2,5 až 3 hod pri rýchlosti 462 km/hod
Výzbroj
- Dve 250 kg bomby nesené na závesníkoch pre prídavné nádrže
- V krídlach boli inštalované štyri 20 mm kanóny typ 99 model 2
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Micubiši A7M
Zdroj
- COLLIER, Basil. Japanese Aircraft of World War II. Londýn : Sidgwick&Jackson, 1979. 144 s. ISBN 0-283-98399-X.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk