A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Madona s hadom | |
| |
Základné informácie | |
---|---|
Autor | Michelangelo Merisi da Caravaggio |
Rok | 1606 |
Technika | olej na plátne |
Rozmery | 292 × 211 cm |
Galéria | Galleria Borghese, Rím |
Madona s hadom (tal. Madonna dei Palafrenieri) je názov náboženského obrazu namaľovaného talianskym barokovým umelcom Caravaggiom.
Okolnosti vzniku diela
Prelomové roky medzi 16. a 17. storočím patrili k najdôležitejšiemu obdobiu v Caravaggiovom umeleckom živote. Napriek búrlivému životu a vcelku zlej povesti, ktorá ho predchádzala, podarilo sa mu, zásluhou kardinála Scipioneho Borghese získať zákazku na obraz s námetom Panny Márie pre oltár Palafrenieri v priečnej lodi Baziliky svätého Petra.
Oltár Palafrenieri pôvodne stával v centrálnej lodi a zdobil ho obraz zachytávajúci svätú Annu, Pannu Máriu a Ježiška medzi svätými Petrom a Pavlom. Po presťahovaní oltára sa však už pôvodný obraz naň nehodil a preto bolo určené osadiť oltár novým obrazom. Na jeho namaľovanie sa hľadal vhodný umelec.
Napriek tomu, že o podobnej objednávke snívali všetci významnejší rímski umelci, práve Caravaggiovi bola touto zákazkou ponúknutá možnosť plného rozvinutia jeho génia. V decembri 1605 obdržal na obraz zálohu.
Už na počiatku práce vedel, že zákazku získal napriek nevôli kardinálov. Tento fakt mal zohľadniť pri realizácii diela. Ako sa však ukázalo neskôr, svojmu renomé rebelanta neostal nič dlžný.
Už výber modelky sa ukázal ako nešťastný. Opäť sa rozhodol pre dievča menom Lena (prosté dievča z námestia Piazza Navona, ktorá mu už pózovala pri obraze Loretánska Madona). Obraz vytvoril za niekoľko dní.
Pobúrenie nad hotovým dielom bolo neopísateľné. Ešte nikdy nezašiel Caravaggio vo svojom realizme tak ďaleko - mnohí dokonca tvrdili, že až k obscénnosti. Výtvarný historik Roberto Longhi napísal: „Je možné, že Caravaggio bol práve v prípade tejto najvytúženejšej objednávky, ktorá vyžadovala veľkú snahu, podnecovaný k najsurovšej interpretácii?“
Caravaggio si iste uvedomoval, že téma, ktorá mu bola zadaná je spájaná s liturgickým symbolom nepoškvrneného počatia a je teda nanajvýš posvätná. Podľa názoru zúčastnených však v diele prevládal taký hrubý plebejský a rebelský tón, že sa celkom neomylne vystavil už nejedenkrát vyslovenej výčitke, že je maliarom nižšie postavených vrstiev spoločnosti. Bolo otázne prečo sa vydal touto cestou.
Výčitky smerovali, ako vždy, k zobrazeniu postáv. Svätá Anna vyzerá ako stará žena z rímskej periférie, Panna Mária ako „práčka v zástere cez šaty“ a Ježiš je nahý. Obraz bol odmietnutý kvôli „urážlivému zobrazeniu Panny s nahým Ježišom“. Stvárnenie matky a syna je prekvapivé a na prvých divákov pôsobilo až odvážne naturalisticky. Celkom zreteľne tu absentuje akýkoľvek náznak dôstojnosti a vážnosti, spájanej s Božou rodičkou a jej synom, ktorého nahota pripadala ľuďom nemenej urážlivá.
Caravaggiovi sa definitívne zavreli dvere k ďalším významnejším objednávkam. Zhodnotenie obrazu zhrnul jeden z kardinálov do jedinej vety: „Nevidíme na tomto obraze nič než sprostotu, svätokrádež, bezbožnosť, bohorúhačstvo a nevkus.“
Námet a ikonografia diela
Po ikonografickej stránke dielo zachytáva Ježiša so svojou matkou Pannou Máriou a svätou Annou ako uprene hľadia na hada, ktorý sa im zvíja pri nohách. Panna Mária nežne podopiera svojho syna a nohou pod jeho chodidlom spolu s ním drví hadovu hlavu. Námet obrazu vychádza z knihy Genezis: „Položím nepriateľstvo medzi teba a ženu, medzi tvoje potomstvo a jej potomstvo; ono ti rozmliaždi hlavu a ty mu schvatneš pätu.“ (Gen 3:15) Had je symbolom prvotného hriechu, ale je tiež symbolom víťazstva viery nad kacírstvom a úlohy Panny Márie pri vykúpení ľudstva. Spôsobom stvárnenia nôh oboch postáv Caravaggio precízne interpretoval znenie buly pápeža Pia V. z roku 1569, kde bolo dogmaticky stanovené, že Mária rozdrvila hadovi hlavu s pomocou svojho syna.
Po odmietnutí obrazu pápežskou komisiou ho darom získal kardinál Borghese, ktorý ho umiestnil vo svojej vile.
Zdroje
Prehľadný zoznam obrazov Caravaggia pozri Zoznam Caravaggiových diel |
- G. Lambert, Caravaggio, Taschen/Nakladateľstvo Slovart, Praha, 2005, ISBN 80-7209-750-4
- H. Langdonová, Caravaggio, BB art, Praha, 2002, ISBN 80-7257-898-7
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk