A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
M3 alebo „Észak–déli metró“ (slov. „Severojužné metro“), hovorovo Kék metró (slov. Modré metro) je treťou a najdlhšou linkou budapeštianskeho metra. Leží v peštianskej časti mesta a spája stanicu Újpest-központ na severe so stanicou Kőbánya-Kispest na juhu. Prvá časť trasy Deák Ferenc tér – Nagyvárad tér bola otvorená v roku 1976. V súčasnosti je dlhá 17,4 km a nachádza sa na nej 20 staníc.
História
Prvé plány na na výstavbu tretej linky metra existovali už v roku 1963, jeho stavba začala v roku 1970, prvá časť pozostávajúca zo šiestich staníc bola otvorená v roku 1976. Južným smerom bola doplnená o ďalších päť staníc v roku 1980 a severným v rokoch 1981, 1984 a 1990 o deväť staníc, tak dosiahla súčasných 20 staníc, a dĺžku 17,4 km čím sa stala najdlhšou linkou metra v Budapešti.
- 1976: Deák Ferenc tér – Nagyvárad tér
- 1980: Nagyvárad tér – Kőbánya-Kispest
- 1981: Deák Ferenc tér – Lehel tér
- 1984: Lehel tér – Árpád híd (dnes Göncz Árpád városközpont)
- 1990: Árpád híd – Újpest-központ
M3 beží v smere sever-juh (presnejšie, od severovýchodu na juhovýchod). Prestupná stanica s M1 a M2 je na námestí Deák Ferenc tér a prestupový bod s linkou M4 je na stanici Kálvin tér. Od 4.11.2017 prebehla rekonštrukcia linky v troch etapách, najskôr severná, potom južná časť a v poslednej etape stredná časť. Rekonštrukcia sa týkala koľajiska aj jednotlivých staníc. Rekonštrukcia bola ukončená 22.5.2023. [1]
Stanice
- Újpest-központ
- Újpest-városkapu
- Gyöngyösi utca
- Forgách utca
- Göncz Árpád városközpont
- Dózsa György út
- Lehel tér
- Nyugati pályaudvar
- Arany János utca
- Deák Ferenc tér
- Ferenciek tere
- Kálvin tér
- Corvin-negyed
- Semmelweis Klinikák
- Nagyvárad tér
- Népliget
- Ecseri út
- Pöttyös utca
- Határ út
- Kőbánya-Kispest
Zaujímavosti
- Priemerná vzdialenosť medzi stanicami : 866,3 m
- Najkratšia vzdialenosť medzi stanicami : 469 m
- Najdlhšia vzdialenosť medzi stanicami : 1753 m
- Dĺžka nástupištia : 120 m
- Najhlbšia stanica : Kálvin tér - 28.24 m
Vozový park
Na linke premávajú rekonštruované sovietske vozne typu 81-717.2K/714.2K, prezývané Panda. Vozne majú bielo-čierny náter. V minulosti tu premávali staré sovietske vozne typu Ev (u nás známe ako Ečs), 81-71 a ich modifikácie. Staré vozne majú tmavomodrý náter.
Galéria
-
Kőbánya-Kispest (modernizovaná)
-
Határ út (modernizovaná)
-
Nagyvárad tér (dočasná konečná stanica)
-
Corvin-negyed
-
Deák Ferenc tér (prestupná stanica)
-
Dózsa György út (modernizovaná)
-
Forgách utca (modernizovaná)
-
Újpest-városkapu (modernizovaná)
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Line 3 (Budapest Metro) na anglickej Wikipédii.
- ↑ SH.JANUZI. Renovated Metro Line 3 in Budapest Returns to Full Operation for Citizens & Tourists . SchengenVisaInfo.com, 2023-05-23, . Dostupné online. (po anglicky)
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk