A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Tomuto článku alebo sekcii chýbajú odkazy na spoľahlivé zdroje, môže preto obsahovať informácie, ktoré je potrebné ešte overiť. Pomôžte Wikipédii a doplňte do článku citácie, odkazy na spoľahlivé zdroje. |
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d2/Budapest_M1_Metro.svg/100px-Budapest_M1_Metro.svg.png)
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/ba/Budapest_Foeldalatti_Opera_Station.jpg/220px-Budapest_Foeldalatti_Opera_Station.jpg)
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6c/Linka_M1_%28Budapest%29.svg/18px-Linka_M1_%28Budapest%29.svg.png)
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/20/Budapest%2C_M1_metr%C3%B3_%28kisf%C3%B6ldalatti%29%2C_Andr%C3%A1ssy_%C3%BAt.png/220px-Budapest%2C_M1_metr%C3%B3_%28kisf%C3%B6ldalatti%29%2C_Andr%C3%A1ssy_%C3%BAt.png)
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6c/Linka_M1_%28Budapest%29.svg/18px-Linka_M1_%28Budapest%29.svg.png)
M1 alebo „Millenniumi Földalatti Vasút“ (doslova „Miléniová podzemná železnica“), hovorovo Földalatti je jedna z liniek budapeštianskeho metra. Je to najstaršia linka metra na európskej pevnine. Otvorená bola v roku 1896, pri príležitosti osláv milénia. Je dlhá 5 km a nachádza sa na nej 11 staníc.
Dejiny
V roku 1870 sa budapeštianske autority rozhodli pre výstavbu v súčasnosti jednej z najvýznamnejších budapeštianskych tried – Andrássy út. Jej výstavba mala napomôcť k odľahčeniu preplnenej Király utca a spojiť Belváros s mestským parkom (Városliget).
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/87/Budapest_M1_Metro_map.png/220px-Budapest_M1_Metro_map.png)
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6c/Linka_M1_%28Budapest%29.svg/18px-Linka_M1_%28Budapest%29.svg.png)
Radnica otvorene nesúhlasila s vedením povrchovej hromadnej dopravy na ulici a čoraz viac sa prikláňala k výstavbe podzemnej dráhy. Budapeštianska radnica poverila nemeckú spoločnosť Siemens & Halske prípravou konštrukčných plánov. Radnica si však dala jednu podmienku, a to, že podzemná dráha musí byť hotová do osláv milénia v roku 1896.
Stavebné práce napredovali pomerne rýchlo. Dráha bola postavená hĺbenou metódou súčasne s výstavbou Andrássy út. Ako prvá podzemná dráha na európskej pevnine bola Millenniumi Földalatti Vasút otvorená 2. mája 1896 za prítomnosti Františka Jozefa I.
Až do roku 1973 mala trasa 3 700 m a desať staníc, pričom jedna z nich (Széchenyi fürdő) bola nadzemná. Vlaky premávali každé dve minúty a podzemná dráha mala celkovú prepravnú kapacitu 35 000 pasažierov denne. Linka má obdivuhodnú secesnú výzdobu. Stanice sú obložené keramickými obkladačkami v bielej a hnedej farbe, vozovku nad traťou podopierajú liatinové stĺpy s ozdobnými hlavicami. Iba stanice, ktoré boli postavené nanovo v 70. rokoch, pôsobia modernejším dojmom.
V roku 1973 bola dokončená prvá väčšia rekonštrukcia podzemnej dráhy. Stanica v zoologickej záhrade (Állatkert) bola zatvorená, stanica Széchenyi fürdő bola preložená do podzemia, nástupištia boli predĺžené a taktiež samotná trať bola predĺžená o ďalších 1 250 m do stanice Mexikói út, kde bolo vybudované aj nové depo. Bol vynovený signalizačný systém a na trať sa dostali nové vlakové súpravy Ganz.
V roku 1976, s dokončením prvého úseku linky , sa začala používať farebná schéma označovania jednotlivých liniek. Pre linku
sa odvtedy používa žltá farba. V 80. rokoch sa objavili ďalšie problémy, ktoré si vyžadovali neodkladnú rekonštrukciu – izolácia i samotné koľajnice boli v dezolátnom stave. V roku 1988 sa podarilo iba vystužiť časť tunelov popod Andrássy út a vymeniť izoláciu tunelov medzi Kodály körönd a Hősök tere.
Stanice
Stanica | Prestup | Otvorená v roku | Pôvodný názov |
---|---|---|---|
Vörösmarty tér | 1896 | Gizella tér | |
Deák Ferenc tér | ![]() ![]() |
1896 | |
Bajcsy-Zsilinszky út | 1896 | Váczy körút | |
Opera | 1896 | ||
Oktogon | 1896 | November Hetedike tér | |
Vörösmarty utca | 1896 | ||
Kodály körönd | 1896 | Körönd | |
Bajza utca | 1896 | ||
Hősök tere | 1896 | Aréna út | |
Széchenyi fürdő | 1896 | ||
Mexikói út | 1973 |
Zaujímavosti
- Priemerná vzdialenosť medzi stanicami: 325 m
- Šírka tunela: 6 m
- Výška tunela: 2,75 m
- Dĺžka nástupišťa: 35 m
- Šírka nástupišťa: 3 m
- Napätie: 550 V
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/75/Millenniumi_f%C3%B6ldalatti_2.jpg/220px-Millenniumi_f%C3%B6ldalatti_2.jpg)
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6c/Linka_M1_%28Budapest%29.svg/18px-Linka_M1_%28Budapest%29.svg.png)
Vozový park
Linku obsluhujú trojdielne vozové jednotky značky Ganz.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk