A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Let US Airways 1549 | |
![]() Lietadlo na rieke Hudson | |
Nehoda | |
---|---|
Dátum | 15. január 2009 |
Čas | 15:30 (20:30 UTC) |
Charakteristika | Núdzové pristátie na hladine rieky |
Hlavná príčina | Zrážka s vtákmi |
Miesto | New York |
Let | US 1549 |
Začiatok letu | Letisko LaGuardia |
Medzipristátie | Charlotte |
Cieľ letu | Seattle |
Lietadlo | |
Model | Airbus A320-214 |
Dopravca | US Airways |
Registrácia | N106US |
Vek | 9,5 roka |
Následky | |
Počet osôb na palube | 150+5 |
Zranených | 3 |
Mŕtvych | 0 |
Lietadlo | silne poškodené |
Let US Airways 1549 (AWE1549) bol každodenný komerčný let lietadla typu Airbus A320-214 na trase LaGuardia Airport (New York) – Charlotte – Seattle, ktorý 15. januára 2009 asi šesť minút po štarte núdzovo pristál v rieke Hudson.
Posádka
Posádku lietadla tvorili piloti, kapitán Chesley B. "Sully" Sullenberger a prvý dôstojník Jeffrey Skiles. Na palube bolo 155 osôb vrátane posádky. Lietadlu zlyhali oba motory po niekoľkonásobnej zrážke s vtákmi. Niekoľko osôb utrpelo zranenia, ale len dve vyžadovali hospitalizáciu na noc. Incident je známy ako Zázrak na Hudsone. Kapitán Sullenberger s posádkou boli oslavovaní ako hrdinovia.[1][2][3]
Priebeh letu
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a9/US_Airways_Flight_1549.svg/220px-US_Airways_Flight_1549.svg.png)
Airbus A320 so 150 pasažiermi a piatimi členmi posádky vzlietol z dráhy 04 z letiska La Guardia v 15:25:34. Minútu a pol po štarte, v čase 15:27:11 sa lietadlo dostalo do kŕdľa kanadských husí a v dôsledku nasatia zostatkov z tiel vtákov značne poklesol ťah v oboch motoroch. Otáčky N1 prvého motora klesli z 82 % na 36 %, pri druhom motore až na 16 %, naopak teplota výstupných plynov motorov sa začala blížiť k hornej hraničnej hodnote.
Kapitán Chesley Sullenberger zapol pomocnú energetickú jednotku APU, prevzal riadenie lietadla a požiadal prvého dôstojníka, aby našiel v príručke (QRH – quick reference handbook) postup pre tento prípad. Ten trochu nešťastne uplatnil postup na výpadok oboch motorov a vykonal ich reštart. Motor č. 2 sa mu ale nepodarilo nahodiť vôbec, zatiaľ čo motor č. 1 sa síce rozbehol, ale otáčky už nedosiahli predchádzajúce hodnoty. Nie je však jasné, ako veľmi to ovplyvnilo priebeh ďalších udalostí.[Pozn. 1][4]
Medzitým kapitán ohlásil stav núdze a vykonal ľavú zákrutu. Po strate výšky, brániacej bezpečnému návratu na letisko LaGuardia aj pristátiu na bližšom letisku Teterboro, sa rozhodol pre núdzové pristátie na rieke Hudson, ktoré v rýchlosti okolo 230 km/h (125 KIAS) v čase 15:30:44 (20:30:44 UTC) vykonal úspešne.[5]
Ide o extrémne nebezpečný a náročný manéver vzhľadom na to, že A320 má motory umiestnené v gondolách pod krídlami a pri dosadnutí na hladinu je veľmi dôležité, aby obe strany narazili na hladinu súčasne a pod správnym uhlom. Situáciu pilota trochu uľahčila pokojná hladina rieky, priaznivé meteorologické podmienky a snáď aj to, že toto lietadlo je vybavené pomerne prepracovaným systémom riadenia, takže pilot mohol časť práce prenechať palubným počítačom a sústrediť sa len na základné parametre pristátia. Aj tak ide o úplne ojedinelý úspech, keď pri pristátí lietadla podobnej konštrukcie na vodnú hladinu nedošlo k stratám na ľudských životoch.[Pozn. 2]
V populárnej kultúre
Havária so šťastným koncom sa stala námetom jednej časti dokumentárnej série Letecké katastrofy.
V jeseni roku 2016 sa toto úspešné núdzové pristátie stalo aj námetom filmu Sully (anglický názov, český názov filmu je Sully: Zázrak na řece Hudson).
Poznámka
- ↑ Faktická správa sa nezaoberá otázkou, či by bez vypnutia motorov boli schopní doletieť na najbližšie letisko.
- ↑ V roku 1963 pristálo lietadlo Tu-124 núdzovo na hladine rieky Nevy v centre Petrohradu. Na rozdiel od tejto nehody vtedy nebol nikto zranený. Tu-124 má motory umiestnené u koreňov krídiel a nie podvesené pod krídlami, čo je veľká výhoda pri pristátí na hladine. Na druhej strane sa ale pilot musel trafiť do krátkej medzery medzi mostami.
Referencie
- ↑ "Live Flight Track Log (AWE1549) 15-Jan-2009 KLGA-KLGA"
- ↑ "US Airways Flight 1549 Initial Report"
- ↑ "US Airways Flight 1549 Update # 2"
- ↑ Oficiálna faktická správa – motory . www.ntsb.gov, . Dostupné online. Archivované 2020-06-28 z originálu.
- ↑ Flight Data Recorder - 10 . www.ntsb.gov, . Dostupné online. Archivované 2009-06-16 z originálu.
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Let US Airways 1549
Externé odkazy
- Záběry nouzového přistání a záchranných akcí
- Černá skříňka: Airbusu po střetu s ptáky vypadly oba motory naráz
- Anatomy of a miracle: How Captain Chesley Sullenberger's skill saved 155 lives
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Let US Airways 1549 na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk