A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Honda Civic Type R | |
---|---|
Výrobca | Honda |
Produkcia | 1997-súčasnosť |
Trieda | Hot hatch |
Typ karosérie | 3-dverový hatchback 4-dverový sedan |
Usporiadanie | Motor vpredu, predný náhon |
Pozri aj | Honda Civic Si |
Honda Civic Type R je vysokovýkonná verzia automobilu Honda Civic, ktorú od roku 1997 vyrába japonská automobilka Honda Motor Company. Táto verzia má ľahšiu a pevnejšiu karosériu, špeciálne upravený motor, brzdy a podvozok. V interiéri je použitá červená farba na odlíšenie od klasickej Hondy Civic.
1. generácia (EK9)
1. generácia (EK9) | |
---|---|
Produkcia | 1997-2000 |
Krajina pôvodu | Suzuka, Japonsko |
Typ karosérie | 3-dverový hatchback |
Motor(y) | 1,6 l 185 koní B16B R4 |
Prevodovka(y) | 5-rýchlostná manuálna |
Rázvor | 2620 mm |
Dĺžka | 4180,8 mm |
Šírka | 1694,2 mm |
Výška | 1358,9 mm |
Hmotnosť | 1090 kg |
Prvá Honda Civic s prívlastkom "Type R" bola postavená na základe 6. genereácie "EK". Bol to 3-dverový hatchback Hondy Civic LDM, nazývaný SiR s kódovým označením EK4. Podobne ako aj u "väčšieho brata" Integry Type R DC2/JDM DB8, aj zmena Civicu SiR na model Type R bol mienený kvôli vyšším výkonom na pretekárskom okruhu.
Prvýkrát bol Civic Type R uvedený v auguste 1997, ako EK9. Model EK9 zdieľal mnoho charakteristických prvkov s modelom Integra Type R DC2/ JDM DB8, ako odstránenie zvukovej izolácie a iné opatrenia na zníženie hmotnosti, ručne modifikovaný motor B16B, predný skrutkový samosvorný diferenciál a prevodovka s úzkym odstupňovaním prevodových stupňov. Motor B16B bol jedným z najvýkonnejších atmosférických motorov všetkých čias, čo sa týka pomeru výkon/liter zdvihového objemu, s výkonom 136 kW/185 koní pri objeme 1,6 litra. Po prvýkrát bolo použité strategické švové zvary podvozku pre zvýšenie pevnosti podvozku. V interiéri boli použité červené sedadlá, červené obloženie dverí, červené podlahové koberčeky, titánová hlavica radiacej páky a kožou potiahnutý volant Momo.
V roku 1998 bola predstavená verzia Civic Type R Motor Sports. Tá mala oceľové kolesá, nemala klimatizáciu, nemala elektrické sťahovanie okien a tiež nemala autorádio. Jej interiér bol rovnaký ako vo verzii Type R, ktorý zahŕňal škrupinové Recaro, volant Momo a červené podlahové koberčeky.
2. generácia (EP3)
2. generácia (EP3) | |
---|---|
Produkcia | 2001-2005 |
Krajina pôvodu | Swindon, Anglicko (HUKM) |
Typ karosérie | 3-dverový hatchback |
Motor(y) | 2,0 l (147 kW/200 koní) K20A2 R4 |
Prevodovka(y) | 6-rýchlostná manuálna |
Rázvor | 2575 mm |
Dĺžka | 4140,2 mm |
Šírka | 1694,2 mm |
Výška | 1424,9 mm |
Hmotnosť | 1321 kg |
V roku 2001 uviedla Honda ďalšiu generáciu Civic Type R (EP3) ako unikátny 3-dverový hatchback, ktorý bol vyrábaný v britskom meste Swindon. Európska verzia s 2,0 litrovým motorom i-VTEC (K20A2) disponovala výkonom 147 kW/200 koní a tiež mala podvozok zváraný švovými zvarmi, úzko odstupňovanú 6-rýchlostnú manuálnu prevodovku a upravené brzdy. Avšak neboli použité niektoré prvky ako skrutkový samosvorný diferenciál, červené škrupinové sedadlá Recaro, ktoré boli štandardom v predchádzajúcej generácii. Japonské verzie (vyrobené v Swindone a následne odoslané do Japonska) mali vo výbave samosvorný diferenciál aj červené škrupinové sedadlá. Medzi ďalšie rozdiely patrí zameranie na podvozkové diely v porovnaní s európskou verziou, tiež zvýšený výkon motora na 158/215 koní s plne vyváženým kľukovým hriadeľom, rozdielnym sacím potrubím, rozdielnymi výfukovými zvodmi, vačkovými hradeľmi s vyšším zdvihom, piestami s vyššou kompresiou, chróm-molybdénovým zotrvačníkom a preprogramovanou riadiacou jednotkou.
V roku 2004 prešla táto verzia mnohými zlepšeniami - upravený systém ESP s rýchelším riadením, upravené nastavenie odpruženia, projektorové predné svetlomety, lahšia spojka a zotrvačník.
3. generácia (FD2 & FN2)
3. generácia (FD2 & FN2) | |
---|---|
Produkcia | 2007-2010 |
Krajina pôvodu | Suzuka, Japonsko (FD2) Swindon, Anglicko (FN2) |
Typ karosérie | 4-dverový sedan (FD2) 3-dverový hatchback (FN2) |
Motor(y) | 2,0 l K20A R4 (FD2) 2,0 l K20Z4 R4 (FN2) |
Prevodovka(y) | 6-rýchlostná manuálna |
Rázvor | Hatchback: 2620 mm Sedan: 2700 mm |
Dĺžka | Hatchback: 4269,7 mm Sedan: 4539 mm |
Šírka | Hatchback: 1785,6 mm Sedan: 1770,4 mm |
Výška | Hatchback: 1445,3 mm Sedan: 1430 mm |
Hmotnosť | Hatchback: 1320 kg Sedan: 1260 kg |
Tretia generácia Civicu Type R bola vyvinutá v dvoch rozdielnych formách: pre európsky trh a pre japonský trh.
FD2 (Ázijská verzia)
Civic Type R (FD2) pre japonský trh prišla do predaja 30. marca 2007. Po prvýkrát bola vtedy predávaná s karosériou 4-dverového športového sedanu. Použitím karosérie sedan tak Civic Type R narástol do veľkosti, šírky a zvýšila sa aj hmotnosť. Najmarkantnejšou zmenou bolo predĺženie rázvoru z 2570 mm na 2700 mm, čo predstavovalo väčšiu stabilitu pri prejazde zákrut vyššími rýchlosťami. Výkon japonskej verzie bol vyšší ako európskej, a to 165 kW/225 koní pri 8400 ot/min a krútiaci moment 215 Nm pri 6100 ot/min. Samotný motor je z modelu Accord Euro R CL7 aj s jeho dlhším sacím potrubím. Zmeny boli urobené len na bloku motora (ako montážne body pre doplnkové diely). O prenos výkonu sa stará 6-rýchlostná manuálna prevodovka s úzkym odstupňovaním prevodových stupňov a ako štandard aj skrutkový samosvorný diferenciál. Priemer predných brzdových kotúčov sa zväčšil z 300 na 320 mm (so 4-piestovými brzdovými strmeňmi Brembo). Pneumartiky, ktoré sa sériovo montovali boli Bridgestone Potenza RE070 rozmerov 225/40 R18.
Honda tvrdila, že podvozok je o 50% pevnejší ako podvozok modelu Integra Type R (DC5), pričom nové modely mali nezávislé zavesenie zadnej nápravy oproti torzným nosníkom na európskom modeli Civic Type R.[1] Na zníženie hmotnosti bol vo veľkej miere použitý hliník a namiesto zvarov boli spoje lepené. Hoci je podvozok väčší a pevnejší ako JDM Integra Type R, je tažší len o 1,8 kg.[2]
Na pretekárskom okruhu Tsukuba Circuit bola Civic Type R FD2 o jednu sekundu rýchlejšia ako Integra Type R DC5, a o štyri sekundy rýchlejšia na dlhšom okruhu Suzuka Circuit.[2]
FN2 (Európska verzia)
Európska verzia Civic Type R bola v ponuke len ako 3-dverový hatchback a používal iný podvozok a iné vnútorné usporiadanie (najmä umiestnenie palivovej nádrže pod sedadlom vodiča), ktoré slúžilo ako základ pre model Jazz. Pôvodné zadné zavesenie s dvoma priečnymi ramenami bolo zmenené na zadné kľukové odpruženie s vlečenými ramenami (vlečené ramená sú spojené priečnym stabilizátorom). Na pohon slúžil rovnaký motor ako v modeli FD2 s výkonom 147 kW/200 koní pri 7800 ot/min a krútiacim momentom 193 Nm pri 5600 ot/min. 90% krútiaceho momentu je k dispozícii od 2500 ot/min. Civic Type R FN2 používal pneumatiky Bridgestone Potenza RE050A s rozmerom 225/40 R18 Y88, pričom za príplatok boli voliteľné pneumatiky Yokohama Advan Sport 225/35 ZR19 88Y na 19" diskoch Rage. Pohotovstná hmostnosť bola 1340 kg.
4. generácia
Britský magazín Autocar oznámil, že ďalšia generácia Civicu Type R dostane potvrdenie na výrobu počas Parížskeho autosalónu v septembri 2012, pričom prvýkrát bola naživo verejnosti zobrazená počas Ženevského autosalónu v marci 2014.[3][4] Bude tiež prvou Hondou Civic Type R, ktorej motor bude prepĺňaný turbodúchadlom a ktorej konkurenciou budú automobily ako Volkswagen Golf R a Ford Focus ST.[5]
V marci 2015 debutovala Honda Civic Type R na Ženevskom autosalóne. Medzi jej špecifikácie patrí maximálna rýchlosť 270 km/h, motor 2.0 Earth Dreams i-VTEC Turbo, rovnako ako tlačidlo R+ zvyšujce odozvu podvozku a zlepšuje vzrušenie z jazdy. V apríli 2015, po mesiacoch špekulácií podvrdila automobilka Honda, že sa bude predávať aj v USA.[6]
Referencie
- ↑ PistonHeads Headlines . Pistonheads.com, . Dostupné online.
- ↑ a b Meaden, Richard (September 2007), "Honda Civic Type R", evo: . Evo.co.uk, 2010-11-02, . Dostupné online. Archivované 2010-09-14 z originálu.
- ↑ TISSHAW, Mark. Civic Type R gets Honda go-ahead . Autocar, 18. júl 2012. Dostupné online.
- ↑ 2015 Honda Civic Type R concept revealed in Geneva . Motorauthority. Dostupné online.
- ↑ Auto Express: Honda Civic Type R 2015: price, release date and specs
- ↑ Honda's Big Surprise Is A Truly Worldwide Civic, Type-R For U.S. . www.jalopnik.com. Dostupné online.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Honda Civic Type R
Externé odkazy
- Honda Japan Civic Type-R Honda Motor Co. site (Japonsky)
- Honda Japan Civic Type-R Euro Archivované 2012-08-10 na Wayback Machine Honda Motor Co. site (Japonsky)
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Honda Civic Type R na anglickej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk