A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Havária vrtuľníka v Slovenskom raji | |
Vrtuľník Agusta A109K2 (OM-ATB), ktorý havaroval v Slovenskom raji | |
Nehoda | |
---|---|
Dátum | 17. júl 2015 |
Hlavná príčina | stret vrtuľníka s oceľovými drôtmi elektrického vedenia natiahnutými ponad prielom rieky Hornád v previse, počas letu v prízemnej výške [1] |
Miesto | Prielom Hornádu v Slovenskom raji[2][3] |
Súradnice | 48°57′11″S 20°25′16″V / 48,953049°S 20,421202°VSúradnice: 48°57′11″S 20°25′16″V / 48,953049°S 20,421202°V |
Začiatok letu | Letisko Poprad-Tatry[2] |
Lietadlo | |
Model | Agusta A109K2[2] |
Dopravca | AIR - TRANSPORT EUROPE[2] |
Registrácia | OM-ATB |
Následky | |
Počet osôb na palube | 4 |
Prežilo | 0 |
Mŕtvych | 4 |
Lietadlo | zničené |
Havária vrtuľníka v Slovenskom raji sa stala 17. júla 2015 v Slovenskom raji v lokalite „Stupačky nad večným dažďom“ Prielomu Hornádu, západne od ústia Kláštornej rokliny, na hranici katastrálnych území obcí Letanovce a Hrabušice v okrese Spišská Nová Ves.[4] Pri havárii záchranárskeho vrtuľníka AIR - TRANSPORT EUROPE zahynuli všetci štyria členovia posádky.[3]
Nehoda
Po nahlásení poranení 10-ročného chlapca v oblasti Prielomu Hornádu pracovníci Horskej záchrannej služby požiadali o spoluprácu posádku Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby. Tá vzala na palubu pracovníka HZS a pokračovala na miesto nehody.[5] Vrtuľník vzlietol z Popradu.[2] Pri nalietavaní k zranenému sa vrtuľník zrútil približne 50 metrov[5] (Podľa neskorších zdrojov 100 až 120 metrov).[6] Hlásenie Krajského operačného strediska Košice dispečingu Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby ATE o nehode vrtuľníka bolo prijaté o 18:18.[2]
Reakcia
„Na miesto okamžite smerovali príslušníci políce, hasiči, leteckého útvaru Ministerstva vnútra, Úradu vojenského letectva z Prešova, horskí záchranári a kolegovia z ATE spol. s.r.o.“[5] Roklina Prielom Hornádu bola uzavretá v úsekoch Lávka pod Kláštorskou roklinou až Hrdlo Hornádu.[7] Na miesto nehody prišiel aj minister zdravotníctva Viliam Čislák.[3] Trosky vrtuľníka boli z miesta odstránené už na nasledujúci deň, 18. júla.[6]
Prvotné teórie o nehode
Ako príčina nehody je uvádzané elektrické vedenie.[3][8] Do obce Hrabušice bola po nehode prerušená dodávka elektriny.[3] Nemenovaný pilot sa pre Pravdu vyjadril: „S týmto elektrickým vedením nebolo všetko celkom v poriadku. Bolo vo výške približne 100 metrov, čo je dosť vysoko. A otázne tiež je, či tam malo byť v takom stave, v akom bolo.“[8] Vedenie patrí spoločnosti Východoslovenská distribučná, postavené bolo v roku 1966. Povinná úradná skúška bola na ňom vykonaná v júli 2013. Vedenia na navigačných mapách sú, ale nie všetky typy. Vedenie nad Prielomom Hornádu v mape nebolo.[8] Zdroj z operačného strediska Horskej záchrannej služby v Čingove tiež uviedol: „Predpokladáme, že sa vrtuľník zachytil o elektrické vedenie.“[7]
Podľa Pravdy tiež stroj neobsahoval tzv. čiernu skrinku, ale len Flight Data Recorder, ktorý zaznamenáva len kľúčové údaje letu bez zvukovej stopy z kokpitu.[8]
Vyšetrovanie a príčiny
Vyšetrovanie nehôd spadá pod kompetenciu Leteckého a námorného vyšetrovacieho útvaru MDVRR SR. Ten vydal 6. novembra 2015 záverečnú správu, v ktorej uvádza tieto hlavné príčiny: [1]
- hlavnou a bezprostrednou príčinou nehody bol stret vrtuľníka s oceľovými drôtmi elektrického vedenia natiahnutými ponad prielom rieky Hornád v previse, počas letu v prízemnej výške,
- samotné priblíženie a začatie technického zásahu bolo vykonané posádkou vrtuľníka za meteorologických podmienok, kde negatívnu úlohu zohral prebiehajúci západ slnka, ktorý svojim svitom v smere proti letu vrtuľníka pravdepodobne spôsobil prehliadnutie drôtov elektrického vedenia pilotom.
Obete
Pri nehode zahynuli všetci štyria členovia posádky:[9]
Meno a priezvisko | Vek | Zaradenie | Funkcia |
---|---|---|---|
Dušan Leskovjanský | 37 | Horská služba Slovenský raj | náčelník |
Ľubomír Majerčák | 44 | AIR - TRANSPORT EUROPE | pilot |
Marek Rigda | 45 | AIR - TRANSPORT EUROPE | lekár |
Martin Svitana | 34 | AIR - TRANSPORT EUROPE | letecký záchranár |
Posledná rozlúčka so všetkými obeťami bola 23. júla o 10:00 v Konkatedrále Sedembolestnej Panny Márie v Poprade.[10] Podľa opisu TASR „rozlúčku viedol biskup Spišskej diecézy František Sečka spolu s vojenským ordinárom Františkom Rábekom a popradským dekanom Antonom Opartym. Na znak úcty krúžil v čase, keď z kostola vynášali telá nebohých, záchranársky vrtuľník ATE.“[11] Dňa 17. októbra 2015 pri príležitosti pietnej spomienky odhalili náčelník Oblastného strediska Slovenský raj a riaditeľ ATE Poprad pamätník na toto letecké nešťastie. Tento pamätník vyhotovili členovia Horskej záchrannej služby Slovenský raj. Pietny akt sa uskutočnil na Kláštorisku za účasti vyše 200 ľudí, ktorí si prišli uctiť pamiatku obetí nešťastia.[12]
Reakcie
Prezident Andrej Kiska na svojej facebookovej stránke zverejnil toto vyhlásenie: „V Poprade nám nad hlavami lietajú skoro každý deň. Človeku vždy prebleskne hlavou: ‚Ktovie, čo sa komu stalo. Hádam nič vážne.‘ Tentokrát nedoleteli. Štyria super chlapi – esá leteckej a horskej služby – položili svoj život. Ostali manželky, deti... Ťažko sa hľadajú slová. Zomreli v službe. V službe za záchranu zdravia. Česť ich pamiatke.“[13] Predseda Národnej rady Slovenskej republiky Peter Pellegrini vyhlásil: „Je mi veľmi ľúto, že táto nehoda sa stala práve ľuďom, ktorí zachraňujú ľudské životy. Týmto chcem vyjadriť príbuzným obetí, ale aj ich kolegom, svoju úprimnú sústrasť.“[4] „Veľmi ťažko sa hľadajú slová, pretože toto boli ľudia, ktorí svoj život zasvätili záchrane iných životov. Celý Poprad by mohol byť zaplnený ľuďmi, ktorí im vďačia za záchranu života, a my im už nevieme nijako pomôcť,“ povedal Robert Kaliňák, minister vnútra.[11] „Je to spoločenská strata pre nás všetkých, pretože títo ľudia zachraňovali obyvateľov nášho mesta, ale aj návštevníkov,“ vyjadril sa primátor Popradu Jozef Švagerko.[11]
Vláda SR 21. júla oznámila, že rodina každého z obetí dostane príspevok 33 000 €.[14] Prezident Asociácie záchrannej zdravotnej služby Ján Šteso zároveň informoval o zriadení účtu pre pomoc obetiam nešťastia.[9][15]
Referencie
- ↑ a b Záverečná správa o odbornom vyšetrovaní leteckej nehody vrtuľníka typu AGUSTA A109 K2 poznávacej značky OM-ATB . Bratislava: Letecký a námorný vyšetrovací útvar Ministerstva dopravy SR, 2015-11-06, . Dostupné online.
- ↑ a b c d e f Vyjadrenie spoločnosti AIR – TRANSPORT EUROPE k pádu vrtuľníka v Slovenskom raji . AIR - TRANSPORT EUROPE, 2015-07-17, . Dostupné online.
- ↑ a b c d e FOLENTOVÁ, Veronika. V Slovenskom raji sa zrútil záchranársky vrtuľník, zahynuli všetci členovia posádky . Denník N, 2015-07-17, . Dostupné online.
- ↑ a b V Slovenskom raji sa zrútil záchranársky vrtuľník. Zahynuli štyria ľudia . Petit Press, 2015-07-18, rev. 2015-07-18, . Dostupné online.
- ↑ a b c Tragická nehoda záchranárskeho vrtuľníka . Horská záchranná služba, 2015-07-18, . Dostupné online.
- ↑ a b AZZS: Zmieriť sa s tým, že sa členovia záchranárov nevrátia, je ťažké . TASR, 2015-07-21, . Dostupné online.
- ↑ a b Po havárii vrtuľníka v Slovenskom raji zomreli štyria ľudia. Uzavreli celú roklinu . Mafra Slovakia, 2015-07-21, . Dostupné online. Archivované 2015-07-20 z originálu.
- ↑ a b c d BUČEKOVÁ, Nikola. Pád vrtuľníka: Boli drôty napätia v poriadku? . Perex, 21.07.2015, . Dostupné online.
- ↑ a b Pozostalí obetí havárie vrtuľníka v Slovenskom raji dostanú odškodné . Petit Press, 2015-07-21, cit. 2015-07-22. Dostupné online.
- ↑ So záchranárom Leskovjanským sa rozlúčia aj v Spišskej Novej Vsi online. Petit Press, 2015-07-18, rev. 2015-07-18, cit. 2015-07-22. Dostupné online.
- ↑ a b c Tisícky ľudí sa lúčili so statočnými mužmi z havarovaného vrtuľníka online. TASR, 2015-07-23, cit. 2015-07-23. Dostupné online.
- ↑ Odhalenie pamätníka leteckého nešťastia online. 2015-10-17, rev. 2015-10-17, cit. 2015-11-14. Dostupné online.
- ↑ KISKA, Andrej. ZAHYNULI, KEĎ ZACHRAŇOVALI online. Kancelária prezidenta Slovenskej republiky, 2015-07-21, cit. 2015-07-22. Dostupné online.
- ↑ Pozostalí obetí pádu vrtuľníka dostanú odškodné 33.000 eur online. TASR, 2015-07-21, cit. 2015-07-22. Dostupné online.
- ↑ TRAGICKÁ HAVÁRIA ZÁCHRANÁRSKEHO VRTUĽNÍKA online. Asociácia záchrannej zdravotnej služby, 2015-07-21, cit. 2015-07-22. Dostupné online. Archivované 2015-07-23 z originálu.
Externé odkazyupraviť | upraviť zdroj
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk