A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Dillí | |
Mesto | |
Dillí
| |
Štát | India |
---|---|
Región | Dillí |
Nadmorská výška | 293 m n. m. |
Súradnice | 28°36′00″S 77°14′00″V / 28,60000°S 77,23333°V |
Rozloha | 1 484 km² (148 400 ha) |
Obyvateľstvo | 11 007 835 (2011) |
Časové pásmo | IST (UTC+5:30) |
PSČ | 110 001 - 110 098 |
Telefónna prevoľba | 91 11 |
Pozícia mesta v Indii
| |
Wikimedia Commons: Delhi - दिल्ली | |
Webová stránka: https://delhi.gov.in/ | |
OpenStreetMap: mapa | |
Portál, ktorého súčasťou je táto stránka: | |
Dillí, oficiálne Národné územie hlavného mesta (NCT) Dillí, je mesto a zväzové teritórium Indie, v ktorom sa nachádza Nái Dillí, hlavné mesto Indie. Leží na oboch stranách rieky Jamuny, ale najmä na západe alebo za jej pravým brehom, a hraničí so štátom Uttarpradéš na východe a so štátom Harijána v ostatných smeroch. Dillí sa stalo zväzovým teritóriom 1. novembra 1956 a NCT v roku 1995. NCT má rozlohu 1 484 km². Podľa sčítania obyvateľstva z roku 2011 malo samotné mesto Dillí viac ako 11 miliónov obyvateľov,[1] zatiaľ čo NCT približne 16,8 milióna obyvateľov.[2]
Mestská aglomerácia Dillí, ktorá zahŕňa satelitné mestá Ghaziabad, Faridabad, Gurgaon, Noida, Greater Noida, Meerut a YEIDA City v oblasti známej ako Región národného hlavného mesta (NCR), má podľa odhadov viac ako 28 miliónov obyvateľov, čo z nej robí najväčšiu metropolitnú oblasť v Indii a druhú najväčšiu na svete (po Tokiu).
Topografia stredovekej pevnosti Purana Qila na brehu rieky Jamuna sa zhoduje s literárnym opisom citadely Indraprastha v sanskritskom epose Mahábhárata; vykopávky v tejto oblasti však neodhalili žiadne známky starovekej zástavby. Od začiatku 13. storočia do polovice 19. storočia bolo Dillí hlavným mestom dvoch veľkých ríš, Dillíjskeho sultanátu a Mughalskej ríše, ktoré pokrývali veľkú časť južnej Ázie. Do tohto obdobia patria všetky tri pamiatky svetového dedičstva UNESCO v meste, Kutub mínár, Humájúnova hrobka a Červená pevnosť. Dillí bolo raným centrom sufizmu a hudby qawwali. Významne sa s ním spájajú mená Nizamuddína Aulíju a Amíra Chusraua. Dillísky dialekt Khariboli bol súčasťou jazykového vývoja, z ktorého vznikla urdská literatúra a neskôr moderná štandardná hindčina. Medzi významných urdských básnikov z Dillí patria Mir Taqi Mir a Mírza Ghálib. Dillí bolo významným centrom indického povstania v roku 1857. V roku 1911 sa Nái Dillí, južný región v rámci Dillí, stalo hlavným mestom Britského indického impéria. Počas rozdelenia Indie v roku 1947 sa premenilo z mughalského mesta na pandžábske, pričom stratilo dve tretiny svojich moslimských obyvateľov, čiastočne kvôli tlaku, ktorý vyvolali utečenci hinduistov a sikhov zo západného Pandžábu. Po nezávislosti v roku 1947 Naí Dillí pokračovalo ako hlavné mesto Indického domínia a po roku 1950 Indickej republiky.
Doprava
Letecká doprava
Medzinárodné letisko Indiry Ghándiovej (IGIA), nachádzajúce sa juhozápadne od Dillí, je hlavnou vstupnou bránou do mesta pre domácu a medzinárodnú leteckú dopravu. Vo fiškálnom roku 2015–16 vybavilo letisko viac ako 48 miliónov pasažierov,[3] čo z neho robí najrušnejšie letisko v Indii a južnej Ázii. V roku 2010 získalo IGIA od organizácie Airports Council International ocenenie za 4. najlepšie letisko v kategórii 15–25 miliónov. V roku 2015 bolo rovnakou organizáciou ocenené za najlepšie letisko na svete v kategórii 25–40 miliónov. V rovnakom roku získalo tiež ocenenia za najlepšie letisko v strednej Ázii a najlepších letiskových zamestnancov v strednej Ázii na Skytrax World Airport Awards 2015.[4][5] Domáce letisko Hindon bolo otvorené ako druhé letisko v regióne Dillí-NCR premiérom Naréndrom Módím 8. marca 2019.[6] Projekt druhého medzinárodného letiska v Noide bol schválený vládou v Uttarpradéši.[7]
Cestná doprava
Dillí má najvyššiu hustotu ciest v Indii, t.j. 2103 km/100 km2.[8] So zvyškom Indie ho spájajú národné diaľnice NH1, NH2, NH8, NH10 a NH24.
Autobusy sú najobľúbenejším spôsobom cestnej dopravy, pokrývajú zhruba 60% celkového dopytu v Dillí.[9] V roku 1998 rozhodol Najvyšší súd Indie, že všetky vozidlá verejnej dopravy v Dillí musia byť poháňané stlačeným zemným plynom (CNG), aby sa zmiernilo zvyšujúce sa znečistenie spôsobené vozidlami.
Osobné vozidlá, hlavne autá, tiež tvoria obrovský kus vozidiel na dillíjskych cestách. Len v roku 2017 počet vozidiel v samotnom meste Dillí prekročil hranicu desiatich miliónov, pričom ministerstvo dopravy v Dillí stanovilo celkový počet registrovaných vozidiel na 10 567 712 do 25. mája toho roka.[10]
Železničná doprava
Dillí je významnou križovatkou na indickej železničnej sieti. Hlavné železničné stanice sú Naí Dillí, Staré Dillí, Hazrat Nizamuddin, Anand Vihar, Dillí Sarai Rohilla a Dillí Cantonment.[11]
Metro
Dillíjske metro je systém rýchlej prepravy slúžiaci Dillí, Ghaziabadu, Faridabadu, Gurugramu a Noide v regióne národného hlavného mesta. Je to desiaty najdlhší systém metra podľa dĺžky liniek na svete. Bol to druhý moderný systém verejnej dopravy v Indii. Sieť pozostáva z 10 farebne odlíšených liniek, 255 staníc a 348,12 km trate.[12] Systém má kombináciu podzemných, povrchových a vyvýšených staníc, používajúcich normálny rozchod aj široký rozchod. Všetky stanice majú eskalátory, výťahy a hmatové dlaždice na vedenie zrakovo postihnutých ľudí od vchodov do staníc k vlakom.
Partnerské mestá
- Chicago, USA
- Kuala Lumpur, Malajzia
- Londýn, Spojené kráľovstvo
- Moskva Rusko
- Tokio, Japonsko
- Ulanbátar, Mongolsko
Referencie
- ↑ Census of India : Provisional Population Totals Paper 1 of 2011 : NCT of Delhi . web.archive.org, 2022-01-19, . Dostupné online. Archivované 2022-01-19 z originálu.
- ↑ Delhi (India): Union Territory, Major Agglomerations & Towns - Population Statistics, Maps, Charts, Weather and Web Information . www.citypopulation.de, . Dostupné online.
- ↑ INTERNATIONAL PASSENGERS . aai.aero, . Dostupné online. Archivované 2016-05-27 z originálu. (po anglicky)
- ↑ Indira Gandhi International Airport is world's best airport for second time in row . India Today, 2016-03-02, . Dostupné online. Archivované 2019-10-26 z originálu. (po anglicky)
- ↑ Airports Council International . web.archive.org, 2012-02-16, . Dostupné online. Archivované 2012-05-12 z originálu. (po anglicky)
- ↑ PM Narendra Modi inaugurates civil enclave at Hindon airport. The Economic Times (India Times), 2019-03-08. Dostupné online . ISSN 0013-0389. Archivované z originálu. (po anglicky)
- ↑ Jewar airport will now be a full-fledged aviation hub. The Times of India (India Times), 2018-02-23. Dostupné online . ISSN 0971-8257. Archivované 2018-02-24 z originálu. (po anglicky)
- ↑ . The road that larger particles travel . Naí Dillí: The Indian EXPRESS, 2015-04-06, . Dostupné online. Archivované 2016-11-07 z originálu. (po anglicky)
- ↑ DASH, Dipak K.. Delhi traffic chaos costs Rs 60,000 crore annually. The Economic Times (India Times), 2017-02-05. Dostupné online . ISSN 0013-0389. Archivované z originálu. (po anglicky)
- ↑ Vehicle numbers cross one crore mark in Delhi. The Times of India (India Times), 2017-06-04. Dostupné online . ISSN 0971-8257. Archivované 2018-06-11 z originálu. (po anglicky)
- ↑ CHAPTER 12 - TRANSPORT online. Delhi Planning, cit. 2023-08-09. Dostupné online. Archivované 2007-01-16 z originálu. (po anglicky)
- ↑ Present Network online. www.delhimetrorail.com, cit. 2023-08-09. Dostupné online. (po anglicky)
Iné projektyupraviť | upraviť zdroj
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Dillí
Externé odkazyupraviť | upraviť zdroj
Zdrojupraviť | upraviť zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Dillí na anglickej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk