A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Ouragan | |
M.D.450 Ouragan | |
Typ | stíhací bombardér |
---|---|
Výrobca | Dassault aviation |
Prvý let | 28. február 1949 |
Zavedený | 1952 |
Vyradený | 1980 |
Charakter | vyradený |
Hlavný používateľ | Francúzske vzdušné sily Izraelské vzdušné sily Indické vzdušné sily |
Vyrobených | 445 |
Dassault Ouragan bol prvým francúzskym prúdovým stíhacím lietadlom. Išlo o stíhací bombardér, určený na ničenie pozemných cieľov.
História
Po druhej svetovej vojne modernizovali svetové mocnosti svoje vzdušné sily zavádzaním prúdových stíhacích lietadiel. Francúzska vláda taktiež zvažovala rôzne možnosti prechodu jej letectva zo zastaraných lietadiel s piestovými motormi na moderné stroje s prúdovým pohonom. V roku 1946 pripravilo velenie francúzskych vzdušných síl plán, ktorý navrhoval niekoľko alternatív. Keďže francúzsky letecký priemysel utrpel počas vojny značné škody a prúdové lietadlá domácej proveniencie neexistovali, zvažoval sa okamžitý nákup amerických F-84 Thunderjet. Ďalšou možnosťou bola licenčná výroba amerických P-80 Shooting Star alebo britských de Havilland Vampire a Gloster Meteor. Niektoré z týchto alternatív sa zrealizovali, Francúzsko však na vývoj vlastného lietadla nerezignovalo.
Francúzsky letecký priemysel sa po vojne rýchlo spamätal a čoskoro bol schopný ponúknuť letectvu dva návrhy prúdových stíhačiek. Firma Sud-Ouest predstavila projekt SO.6020 Espadon a spoločnosť Dassault lietadlo M.D.450 Ouragan. Práce na vývoji Espadonu začali už v roku 1945 a prvý prototyp vzlietol na jeseň roku 1948. Toto lietadlo so šípovitými krídlami bolo poháňané motorom Rolls-Royce Nene. Celkovo boli vyrobené štyri prototypy, na ktorých sa testovali rôzne prúdové motory a rozličné typy prívodov vzduchu. Jednalo sa však o experimentálny projekt, ktorý mal od produkčnej verzie veľmi ďaleko.
K prvým rozhovorom predstaviteľov firmy Dassault s vedením francúzskeho letectva došlo na konci septembra 1947. Spočiatku sa plánovalo vyvinúť stíhačku s dvomi prúdovými motormi, ktorá by sa svojimi technickými parametrami podobala britskému Gloster Meteor. Ale po niekoľkých dňoch navrhli zástupcovia spoločnosti Dassault vytvoriť lietadlo, poháňané len jedným Rolls-Royce Nene.[1] Marcel Dassault pochopil, že by bolo kontraproduktívne, klásť si nerealistické ciele a tak prišiel s veľmi jednoduchým konštrukčným návrhom. Nákresy nového lietadla predložil v októbri 1947 letectvu, ktoré s ním 30. decembra podpísalo zmluvu na výrobu prvých troch prototypov. Dňa 28. februára 1949 sa vzniesol k oblohe prvý prototyp M.D.450-01, pilotovaný Konstantinom Rozanovom. Uspokojivé výsledky testov viedli k tomu, že 31. augusta 1949 si letectvo objednalo 12 predvýrobných lietadiel. Bolo to dostatočné množstvo na vyladenie všetkých prevádzkových aspektov, ako aj otestovanie protilietadlovej a protizemnej výzbroje. V auguste 1950, keď bol Ouragan ešte stále vo vývoji, prijal francúzsky parlament päťročný plán, ktorý zahŕňal aj rozvoj leteckého programu. V dôsledku vojny v Kórei a zhoršujúcej sa medzinárodnej politickej situácie, objednalo Francúzsko 150 kusov stíhačiek Ouragan. Prvým útvarom, prezbrojeným na Ouragany, sa v novembri 1952 stala 12. stíhacia eskadra, dislokovaná v Cambrai.[2]
Konštrukcia
Ouragan bol dolnoplošník s jednoduchým sudovitým trupom. Mierne šípovité krídla mali rozpätie 13,16 m. Predná časť trupu bola otvorená, čím vznikol kruhový prívod vzduchu motora. Prvých 50 strojov Ouragan, ktoré boli vo verzii MD-450A, poháňal motor Rolls-Royce Nene 102 s ťahom 22,48 kN. Pohon verzie MD-450B už zabezpečoval Hispano-Suiza Nene 104B, čo bol na licenciu vyrábaný motor od Rolls-Royce. Ten umožňoval lietadlu dosiahnuť maximálnu rýchlosť 940 km/h a dostup 13 000 m. Stúpavosť stíhačky bola 38 m/s. Motor Ouraganu mal pomerne vysokú spotrebu. Preto boli na koncoch krídel pripevnené slzovité palivové nádrže, ktoré pomohli zvýšiť dolet stroja. Toto bol bežný prístup konštruktérov stíhacími lietadiel z obdobia päťdesiatych rokov 20. storočia.
Hlavnú výzbroj predstavovali štyri kanóny Hispano-Suiza HS.404 kalibru 20 mm a každý z nich mal v zásobníku 125 ks nábojov. Ouragan bol viacúčelovým lietadlom, určeným aj na ničenie pozemných cieľov. Preto bol vyzbrojený aj neriadenými raketami typu vzduch-zem a konvenčnými voľne padajúcimi bombami. Lietadlo mohlo niesť 16 rakiet Brandt T-10 s priemerom 105 mm alebo dva kontajnery Matra s 18 raketami SNEB, ktoré mali priemer 68 mm. V prípade potreby mohli byť rakety nahradené bombami s hmotnosťou 227 kg alebo 454 kg.[3]
Operačné nasadenie
Arabsko-izraelské vojny
Dňa 12. apríla 1956 vzlietli dve egyptské stíhačky Vampire zo základne El Arish a prenikli do izraelského vzdušného priestoru. V ten deň mal pohotovosť poručík David Kishon spolu so svojím wingmanom. Obaja piloti boli vyslaní do vzduchu proti narušiteľom. Kishon bol mladý neskúsený pilot, ktorý mal s Ouraganom nalietaných iba niekoľko hodín. Avšak hneď ako sa priblížil k dvojici egyptských pilotov, vypálil na nich z väčšej vzdialenosti dávku zo svojich kanónov. Krídlo jedného z Vampirov sa rozsvietilo a následne vzplanulo celé lietadlo. Bol to prvý zostrel lietadla, ktorý si pripísal izraelský Ouragan. Pilot druhého Vampiru sa pokúsil zavesiť na Kishona, jeho wingman ho však zahnal na útek. Neskôr vyšlo najavo, že pilot druhého Vampiru musel núdzovo pristáť ešte v Izraeli, kde bol následne zajatý.[4]
Dňa 10. októbra 1956 vplával egyptský torpédoborec Ibrahim al Awal do zátoky Haifa. Loď vypálila zo svojich kanónov 220 rán na prístav a priľahlú ropnú rafinériu. Po niekoľkých minútach streľba ustala a torpédoborcu sa podarilo z oblasti uniknúť. Hoci boli za ňou okamžite vyslané dve izraelské lode, dostihnúť sa im ju nepodarilo. Asi 90 minút po útoku ju však identifikovala posádka lietadla Dakota, ktorá na torpédoborec naviedla dvojicu stíhačiek Ouragan. Tie ostreľovali loď neriadenými raketami, čím ju vážne poškodili. Torpédoborec následne obsadili izraelskí námorníci. Neskôr bola opravená a vstúpila do izraelského námorníctva ako I.N.S. Haifa.[5]
Varianty
MD-450A Ouragan: počiatočná produkčná verzia, poháňaná motorom Rolls-Royce Nene 102. Vyrobených 50 kusov.
MD-450B Ouragan: vylepšená verzia, poháňaná motorom Rolls-Royce Nene 104. Vyrobených 300 kusov.
MD-450R Ouragan: prieskumná verzia, z ktorej bol vyrobený iba 1 kus.
Dassault Barougan: Experimentálna verzia s upraveným podvozkom. Vyrobené 4 kusy.
Dassault Toofani: Verzia vyrobená podľa špecifikácii Indie. Vyrobených 71 kusov.
Používatelia
Špecifikácie (M.D.450B)
Technické údaje
- Posádka: 1
- Dĺžka: 10,73 m
- Rozpätie: 13,16 m
- Výška: 4,14 m
- Nosná plocha : 23,8 m²
- Hmotnosť (prázdny): 4 142 kg
- Maximálna vzletová hmotnosť: 7 900 kg
- Pohonná jednotka: 1 × prúdový motor Rolls-Royce Nene 104B s ťahom 22 kN
Výkony
Maximálna rýchlosť: 940 km/h
- Akčný rádius: 450 km
- Dostup: 13 000 m
- Stúpavosť: 38 m/s
- Plošné zaťaženie: 174 kg/m²[6]
Výzbroj
- 4x kanón Hispano-Suiza HS.404 kalibru 20 mm so zásobou munície 125 ks
- 16x neriadené strely vzduch-zem Brandt T-10 s priemerom 105 mm
- 18x neriadené strely vzduch-zem SNEB s priemerom 68 mm
- 2x 454 kg bomby alebo prídavné palivové nádrže
Pozri aj
- Republic F-84 Thunderjet
- Lockheed P-80 Shooting Star
- de Havilland Vampire
- Gloster Meteor
- Mikojan-Gurevič MiG-15
Referencie
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk