A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Cestná infraštruktúra v Česku pozostáva z diaľníc, rýchlostných, štátnych a lokálnych ciest.
Štruktúra cestnej siete
Česká cestná sieť používa podobnú štrukturalizáciu, ako je to na Slovensku. Dominantné sú štátne cesty, označované ako cesty I. triedy, ktoré dopĺňajú cesty nižšej kategórie a lokálne cesty. Doplnkom k nim je postupne budovaná sieť diaľnic. Po diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách I. triedy vedú medzinárodné cesty európskeho významu, označované písmenom E a 2 alebo 3 miestnym číslom na zelenej tabuľke. Komunikácie nesú označenie oboch ciest, teda národné i medzinárodné.
Diaľnice
Po úplnom dobudovaní sa bude česká diaľničná sieť skladať z 19 diaľnic s celkovou dĺžkou 2 134 km. V súčasnej dobe je však aspoň v čiastočnej prevádzke 17 diaľnic s celkovou dĺžkou 1 223 km (údaj k 1.7.2016)[1], ale len štyri (D2, D5, D10 a D46) sú dokončené úplne, D8 sa dokončuje a na dvoch diaľniciach (D43 a D49) sa výstavba nezačala vôbec. Na mnohých úsekoch diaľnic sa ešte ani nezačalo budovať a ďalšie diaľnice sa v súčasnej dobe neplánujú. Maximálna povolená rýchlosť na diaľniciach v Česku je mimo obce 130 km/h, v obci 80 km/h. České diaľnice spravuje Ředitelství silnic a dálnic ČR. Diaľnice sú označované predponou D- (od slova Dálnice) a príslušným číslom. Smerové dopravné značenie je červenej farby.
Ťah | Trasa | Dĺžka (km) | Dokončených (km) |
---|---|---|---|
Praha - Brno - Přerov - Ostrava - Bohumín - Poľsko (A1) | 352 | ||
Brno - Břeclav - Slovensko (diaľnica D2) | 61 | 61 | |
Praha - Benešov - Tábor - České Budějovice - R3 (- Rakúsko) | 42 | ||
Praha - Rokycany - Plzeň - Rozvadov - Nemecko (A6) | 151 | 151 | |
Praha - Lovosice - Ústí nad Labem - Krásný Les - Nemecko (A17) | 82 | ||
Praha - Poděbrady - Hradec Králové - Jaroměř - R11 (- Poľsko) | 87 | ||
Spolu: | 775 |
Pôvodne bola v zozname aj diaľnica D47 z Brna do Ostravy, ktorá bola na niekoľkých miestach rozostavaná a dokonca aj sprevádzkovaná. Postupne všetky jej úseky pohltila niekoľkokrát pozmenená trasa diaľnice D1.
Rýchlostné cesty
Rýchlostná cesta bol v Česku technicko-inžiniersky termín pre tie cesty I. triedy, ktoré boli z prevádzkového hľadiska značené ako cesty pre motorové vozidlá, teda na nich platili obdobné pravidlá prevádzky ako na diaľniciach. Z legislatívneho a evidenčného hľadiska išlo o cesty I. triedy, v niektorých plánoch cestnej siete sa však tieto úseky rozlišovali písmenom „R“ pridaným pred číslo cesty.
Kategória rýchlostných ciest bola uznesením Ministerstva dopravy ČR k 1. januáru 2016 administratívne zrušená. Do kategórie diaľnic bola následne prevedená väčšina z nich. Diaľničná sieť Česka sa týmto krokom rozšírila o 438 km.[2] Zvyšné rýchlostné cesty, ktoré parametre diaľnic nespĺňajú, zostali kategorizované ako cesty 1. triedy, však platí na nich zvýšená maximálná rýchlosť.
Ťah | Trasa | Dĺžka (km) | Dokončených (km) |
---|---|---|---|
R1 | Pražský okruh | 83 | 40,4 |
R3 | Velešín - Kaplice - Dolní Dvořiště - Rakúsko | 25 | 0 |
R4 | Praha - Příbram - Nová Hospoda u Písku | 86 | 41 |
R6 | Praha - Karlovy Vary - Cheb - Pomezí nad Ohří - Nemecko | 167 | 33 |
R7 | Praha - Slaný - Louny - Chomutov | 82 | 23 |
R10 | Praha - Mladá Boleslav - Turnov | 71 | 71 |
R11 | Jaroměř - Trutnov - Poľsko | ||
R35 | Liberec - Hradec Králové - Svitavy - Olomouc - Lipník n/B. | 252 | 67 |
R43 | Brno - Boskovice - Moravská Třebová | 70 | 0 |
R44 | Mohelnice - Šumperk | 30,5 | 4,3 |
R46 | Vyškov - Prostějov - Olomouc | 40 | 40 |
R48 | Bělotín - Nový Jičín - Frýdek-Místek - Český Těšín - Poľsko | 74 | 36 |
R49 | Hulín - Zlín - Slovensko | 69 | 0 |
R52 | Brno - Modřice - Mikulov - Rakúsko | 39 | 20 |
R55 | Olomouc - Kroměříž - Otrokovice - Hodonín - Břeclav - Rakúsko | 101 | 19 |
R56 | Ostrava - Frýdek-Místek | 12,2 | 12,2 |
R63 | Teplice - Řehlovice | 6,4 | 6,4 |
Cesty
Cestnú sieť Českej republiky tvoria cesty I., II. a III. triedy. Od slovenskej cestnej siete bola česká cestná sieť organizačne a správne oddelená zákonom č. 27/1984 Zb. s účinnosťou od 1. júla 1984, kedy rozhodovanie o cestnej sieti i evidencie ciest boli zverené členským republikám federácie, zatiaľ čo federálnemu ministerstvu zostali v pôsobnosti iba diaľnice. Správa ciest I. triedy bola zabezpečovaná z úrovne republikového ministerstva, ciest II. triedy z úrovne krajských národných výborov a ciest III. triedy z úrovne okresných národných výborov. Triedy ciest by mali zodpovedať ich dopravnému významu.
Nový cestný zákon 13/1997 Zb. ponechal cesty I. triedy vo vlastníctve štátu, vlastníkom ciest II. a III. triedy sa stali samosprávne kraje. To platí bez výnimky aj pre prejazdné úseky ciest vo vnútri veľkých miest. Niektoré doterajšie úseky ciest vo vnútri miest, najmä vo vnútri Prahy, však boli prekategorizované na miestne komunikácie, takže niektoré cesty oficiálne končia na hranici mesta. Pre Prahu bola uznesením vlády od roku 1997 definovaná sieť "miestnych komunikácií dočasne plniacich funkciu cesty", na tieto komunikácie dostáva hlavné mesto Praha špeciálnu štátnu dotáciu a má ísť o dočasné opatrenie do doby, než bude dostavaný vonkajší okruh okolo Prahy.
Z dôvodu nedokončenej siete diaľnic a rýchlostných ciest sú najmä hlavné ťahy dlhodobo preťažené. Situáciu najmä na medzinárodných ťahoch čiastočne zlepšujú obchvaty miest a obcí, odkláňajúce tranzitnú dopravu.
Spoplatnenie
Vo väčšine krajín je používanie diaľnic, niekde aj rýchlostných ciest spoplatnené. V Česku sa od roku 1995 platí formou časových kupónov, ktoré sú od roku 2010 vydávané len pre vozidlá do hmotnosti 3,5 t. Od 1. januára 2007 bolo tiež zavedené elektronické mýto pre vozidlá nad 12 ton a od 1. januára 2010 aj pre vozidlá nad 3,5 t. Uvažuje sa o zavedení elektronického mýta aj pre ostatné automobily.
Pozri aj
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Cestná infraštruktúra v Česku
Referencie
- ↑ ŘSD. Prehliadač webového obsahu (JSR 286) Délky a další data komunikací . . Dostupné online. Archivované 2018-12-12 z originálu.
- ↑ www.novadoprava.eu . www.novadoprava.eu, . Dostupné online.
* Riaditeľstvo ciest a diaľnic Archivované 2015-03-02 na Wayback Machine
Externé odkazy
- České diaľnice
- Všetko o diaľniciach ...
- Informácie o diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách I. triedy Archivované 2010-03-08 na Wayback Machine
- Mýto v ČR Archivované 2010-12-27 na Wayback Machine
Zdroj
- Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Dálnice v Česku na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk