A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
| |
Cesta I. triedy 18 | |
---|---|
■ v prevádzke | |
Základné údaje | |
Správca | Slovenská správa ciest (štát) |
Celková dĺžka | 303,933 km |
v prevádzke | 303,933 km |
Štát | Slovensko |
Kraj | Žilinský kraj Prešovský kraj Košický kraj |
Cesta I/18 v peáži s I/59 v Ružomberku | |
Objekty na trase | |
|
Cesta I. triedy 18 (I/18) je cesta I. triedy v trase Žilina – Ružomberok – Poprad – Prešov – Michalovce. Jej dĺžka je 304 km. V úseku Žilina – Prešov vedie paralelne s diaľnicou D1.
História
Cesta bola zriadená v roku 1946 ako jedna zo 16 pôvodných ciest I. triedy na Slovensku.
Pôvodne cesta začínala na území Slovenska na vrchole horského prechodu Bumbálka (od roku 1993 hraničný priechod), odkiaľ smerovala cez Makov do Bytče a Žiliny. K 1. augustu 2015 bola táto časť cesty I/18 preklasifikovaná do iných ciest nasledovne:
- úsek Makov, št. hr. – Bytča tvorí novú cestu I/10,
- úsek Bytča – Žilina-Estakáda bol zaradený do cesty I/61,
- prieťah mesta Žilina bol zaradený do novovytvorenej cesty I/60, ktorá tvorí mestský okruh Žiliny.
Úsek Žilina – Strečno – Vrútky
V stredoveku viedli úzke chodníky údoliami riek a spájali sídla panstiev s osadami a dedinami. Cesty v dnešnom ponímaní prakticky neexistovali a len vo väčších mestách boli udržiavané vozové cesty. Šírku voza mali aj najdôležitejšie diaľkové cesty medzinárodného významu, ktoré viedli Považím do Sliezska. Rozvojom stredoslovenských banských miest vzrástol obchod a s ním doprava z Tešínska cez Strečniansku úžinu, čo viedlo k rozšíreniu úzkeho chodníka na vozovú cestu. Nestabilné podložie a divoká rieka výrazne obmedzili možnosti na trasovanie pohodlnej cesty, ktorá bola často nezjazdná. Pôvodne viedla cesta od Budatína pravým brehom až k Starhradu, kde brodom prešla na ľavý breh a pokračovala približne v súčasnej trase do Turca. V 14. storočí vzrástol význam mestečka Žilina a križovatka ciest sa presunula na ľavý breh Váhu k mestu. Východne smerujúca cesta tak viedla cez Hruštiny a Mojšovu Lúčku do Strečna, kde popri novom hrade stúpala do sedla Rakytie a prekonávala tak pohorie. Strmé a blatisté podložie však spôsobovalo častú nepriechodnosť náročnej cesty, preto sa hľadal schodnejší terén. Brehom rieky vedúca nekvalitná, úzka a blatistá cesta (popis z mapy z roku 1784) bývala navyše poškodzovaná častými povodňami a tá z roku 1813 cestu úplne zničila a na viacerých úsekoch ju úplne odplavila. Horská cesta sedlom bola zjazdná malú časť roka, počas silných mrazov sa cestovalo po zamrznutej rieke a možnosťou bolo splavovanie plťami, čo bolo však rovnako nebezpečné.[1]
V 20. a 30. rokoch 19. storočia bola cesta postupne opravená a rozšírená a v roku 1851 sa tu už mohol používať poštový voz. V čase budovania Košicko-bohumínskej železnice (1871) bola cesta udržiavaná a okolo roku 1900 ju už používali aj automobily. Po vzniku Česko-Slovenska sa cesta stala strategickou spojnicou východnej a centrálnej časti Česko-Slovenska a v roku 1937 sa začala jej prestavba. Zárezmi, opornými múrmi a premosteniami bola výrazne rozšírená, vybudované bolo premostenie ponad železničnú trať, ktorým sa odstránilo priecestie so závorou pred tunelom Strečno III. Pribudol asfaltový povrch i zvodidlá na nebezpečných úsekoch a výrazne sa tak zvýšila jej priepustnosť a bezpečnosť. V roku 1957 začala výrazná prestavba, kedy bol vybudovaný obchvat obce Strečno (od motorestu pod hrad), nasledovalo vybudovanie premostenia pri osade Zlatné a napokon aj most ponad Mojšovu Lúčku a zmena trasovania až po Šibenice.[1] Posledným premostením ponad Rosinky sa umožnilo narovnanie cesty a jej vhodnejšie napojenie na infraštruktúru Žiliny, kde sa po roku 1992 sprístupnilo štvorpruhové napojenie na mestský okruh. Pred Vrútkami bolo v roku 1988 otvorené premostenie železničnej trate Žilina – Košice v blízkosti tunela, ktorým sa cesta výrazne rozšírila a narovnala.
Nárast intenzity dopravy a dlhodobé problémy s priepustnosťou viedli v roku 2009 k dočasnému vytvoreniu tretieho jazdného pruhu. Malo ísť o dočasné riešenie do otvorenia diaľnice D1 s tunelom Višňové, ktorý prevzatím veľkej časti tranzitu výrazne odľahčí tento úsek I/18. Prerušenie jeho výstavby v roku 2019 a tým oddialenie sprejazdnenia diaľnice však naďalej spôsobuje preťažovanie, kolóny a obmedzenia dopravy na Hornom Považí. V rokoch 2016 až 2018 bola z dôvodu narušenia hradného skalného brala cesta opakovane zatvorená a uvoľnené skalné bloky odstránené. V marci 2023 bol v úseku Strečno – Dubná Skala zrušený trojpruh a doprava bola vrátená do štandardného usporiadania.[2]
Intenzity dopravy v úseku Žilina – Strečno
Rok | Intenzita[1] |
---|---|
1968 | 6 047 |
1973 | 9 476 |
2000 | 16 726 |
2007 | 22 721 |
2015 | 26 831 |
2023 | 39 823 |
Priebeh
Žilinský kraj
Okres Žilina
Cesta začína v Žiline pri HM Tesco križovatkou s mestským okruhom I/60. Križuje sa s cestou III/2084, opúšťa mesto a ďalej sa križuje s cestami III/2089, III/2088 a III/2087.
Okres Martin
Po vstupe cestnej komunikácie do okresu Martin nasleduje križovatka s III/2130. Vo Vrútkach sa nachádza križovatka s III/2137. V meste Martin sa I/18 križuje s obchvatom Martina, s III/2150 a s I/65. Nasledujú križovatky s cestami III/2137 a III/2132 a komunikácia vstupuje do Sučian, kde sa križuje s III/2138. Potom sú križovatky s III/2138, III/2131, III/2135 a III/2134.
Okres Dolný Kubín
Cestná komunikácia následne vstupuje do dolnokubínskeho okresu. Tu sa križuje s III/2134, III/2245 a s I/70.
Okres Ružomberok
V okrese Ružomberok sa najskôr križuje s III/2212, potom v obci Ľubochňa s III/2211 a následne vstupuje do mesta Ružomberok. Tu sa križuje s I/59, III/2219 a III/2228. Po výstupe z mesta sa križuje I/18 s III/2214 a III/2220. V Ivachnovej sa napája na D1 a následne na cesty tretej triedy III/2210 a III/2221.
Okres Liptovský Mikuláš
Cesta potom vchádza do okresu Liptovský Mikuláš. Tu sa križuje s cestami III/2224, III/2324, III/2345, III/2325, III/2326, III/2328, III/2329, III/2346, III/2330 a s II/584. Cesta potom vstupuje do Liptovského Mikuláša a križuje sa s cestami III/2333, III/2337, III/2335 a s cestou III/2338. Cesta potom smeruje do Liptovského Hrádku, kde sa križuje s II/537, I/72 a D1. V obci Východná sa križuje s III/2343 a s D1.
Prešovský kraj
Okres Poprad
Cesta I/18 teraz vstupuje do okresu Poprad. Pred Štrbou sa križuje s II/538 a III/3060. V Štrbe sa križuje s III/3063, III/III/2343 a s III/3064. V meste Svit je I/18 križovaná cestou III/3065 a za mestom II/534. Cesta vstupuje do Popradu a križuje sa s I/66 a III/3066. Po výjazde z Popradu nasleduje križovatka s III/3073, v obci Hozelec s III/3067 a v Švábovciach s III/3068 a v Hôrke s II/536.
Okres Levoča
Následne I/18 vstupuje do levočského okresu, kde sa križuje s cestami II/536 a s III/3227. Nasleduje Spišský Štvrtok a križovatka s III/3200. Medzi Spišským Štvrtkom a Levočou sa nachádzajú križovatky s III/3201 a s II/533. V Levoči sa križuje s III/3225 a III/3204. V smere do Klčova sa dvakrát križuje s III/3206 a s III/3208. Nasledujú obce Klčov (križovatka s III/3209) a Nemešany (III/3220). V Beharovciach sa nachádza križovatka s II/547, III/3215 a III/3216. Nasleduje križovatka s III/3222, s D1 a s cestami III/3261, III/3217, III/3218, III/3219.
Okres Prešov
Po vstupe cesty do okresu Prešov nasleduje križovatka s III/3420. V obci Široké sa križuje s III/3421 a s D1. Ďalej sa nachádza III/3422, obec Hendrichovce (III/3177), Bertotovce (III/3423 a III/3426) a Chminianska Nová Ves (III/3427 a III/3428) a križovatky s III/3429 a III/3430. Cesta následne vstupuje do Malého Šariša (II/546). V Prešove sa križuje s I/20 a s III/3450. Nasledujú obce Ľubotice (III/3431), Nižná Šebastová (III/3432, II/545), Kapušany (III/3433, III/3434) a Lada (III/3435, III/3436) a vyúsťuje do nej I/21.
Okres Vranov nad Topľou
Po vstupe do okresu Vranov nad Topľou sa cesta križuje s III/3600 a s III/3601. I/18 následne vstupuje do obce Pavlovce s križovatkami s III/3602, III/3603 a III/3604 a do Hanušoviec nad Topľou (II/556 a III/3605). Nasledujú obce Bystré (III/3607), Čierne nad Topľou (III/3608), Soľ (III/3612 a III/3614), Čaklov (III/3622) a vstupuje do Vranova nad Topľou. Vo Vranove nad Topľou sa križuje s I/79, III/3618, I/15, III/3617, III/3620, III/3636. V obci Nižný Hrabovec sa križuje s II/554.
Košický kraj
Okres Michalovce
Po vstupe do okresu Michalovce sa cesta I/18 križuje s III/3735, III/3730 a v Michalovciach ústi do cesty I/19.
Galéria
-
I/18 pri Ratkove
-
I/18 vo Vranove nad Topľou
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Cesta I. triedy 18 (Slovensko)
Referencie
- Miestopisný priebeh cestných komunikácií (Slovenská správa ciest)
- Rozhodnutie Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR zo dňa 23.7.2015 o usporiadaní cestnej siete s účinnosťou od 1.8.2015
- ↑ a b c ŠIMKO, Peter. Okolo Strečna cesta nebezpečná. MÚZA, 2019, roč. 2019, čís. 1, s. 16 – 23. Dostupné online. [nefunkčný odkaz
- ↑ TASR. Trojpruh na ceste pod Strečnom zrušia, podľa OÚ je tam havarijný stav. teraz.sk (Bratislava: TASR), 2023-03-10. Dostupné online .
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk