A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
KC-46 Pegasus | |
KC-46 počas testu kompatibility s Boeing C-17 Globemaster III | |
Typ | Tankovacie a Transportné lietadlo |
---|---|
Výrobca | Boeing |
Prvý let | 25. september 2015 |
Zavedený | 2019 (plán)[1] |
Charakter | Vo fáze testovania |
Hlavný používateľ | United States Air Force |
Výroba | 2013 – súčasnosť |
Vyrobených | 19 |
Cena za kus | 161 miliónov dolárov |
Boeing KC-46 Pegasus je americké vojenské lietadlo určené pre dopĺňanie paliva iných lietadiel vo vzduchu. Okrem dopĺňania paliva môže slúžiť aj na prepravu cestujúcich a nákladu. Je postavené na platforme Boeingu 767-200ER, ktorý je v prevádzke od roku 1984. Americké letectvo plánuje kúpiť 179 nových lietadiel KC-46, ktoré by mali nahradiť 58 vzdušných tankerov KC-10 Extender a asi stovku strojov KC-135 Stratotanker.
Vznik a vývoj
Vo februári 2011 získala spoločnosť Boeing zmluvu na vývoj a výrobu nového tankovacieho lietadla KC-46 Pegasus. Nový stroj absolvoval svoj prvý let dňa 25. septembra 2015. KC-46 vzlietol z letiska Paine Field v Everette, vo vzduchu strávil niekoľko hodín a pristál na letisku Boeing Field v Seattle.[2]
V auguste 2016 bola podpísaná zmluva na výrobu prvých dvoch produkčných várok, ktoré zahŕňali celkovo 19 lietadiel. 18 z nich malo byť americkému letectvu dodaných do augusta 2017. Práce na vývoji KC-46A sa však omeškali a prvé lietadlo bolo dodané až v januári 2019. Zvyšných 17 získalo USAF s dvojročným oneskorením koncom augusta 2019.
Medzitým prebieha testovanie lietadiel, pričom k decembru 2018 nalietala šestica KC-46 viac ako 3 700 hodín a vo vzduchu natankovala viac ako 1 800 ton paliva. Tankery KC-46 absolvovali množstvo letových skúšok a dotankovali vo vzduchu viacero typov lietadiel amerických vzdušných síl. V novembri 2018 boli ukončené certifikačné skúšky pre strategický bombardér B-52 Stratofortress. Dňa 23. apríla 2019 sa začali skúšky tankovania stealth bombardéru B-2 Spirit. KC-46 získal certifikáciu pre tankovanie stíhačiek F/A-18 a F-16, ako aj dopravných lietadiel C-17 Globemaster a C-5M Super Galaxy. Začiatkom júna 2019 úspešne ukončil certifikačné skúšky pre najmodernejšie americké stealth stíhačky F-35 Lightning II. Plány letových skúšok počítajú s tým, že postupne sa overí funkčnosť vzdušného tankovania pre 22 rôznych typov vojenských lietadiel.
Konštrukcia
KC-46A je dolnoplošník s rozpätím krídel 47,5 m. Lietadlo je poháňané dvojicou prúdových motorov Pratt & Whitney PW 4062, z ktorých každý má ťah 289,13 kN. Tie umožňujú stroju dosiahnuť maximálnu rýchlosť 914 km/h.
Pegasus má maximálnu vzletovú hmotnosť 188 ton, pričom dokáže poňať 96 ton paliva. Tanker vie iným lietadlám dodávať palivo rýchlosťou 4540 litrov za minútu prostredníctvom jedného tankovacieho ramena a dvoch hadíc. Naraz tak môžu vo vzduchu tankovať tri lietadlá, pričom každé prijíma asi 1510 litrov za minútu.
Okrem dopĺňania paliva však môže byť KC-46 využitý aj na prepravu cestujúcich, nákladu alebo pacientov. Lietadlo má dĺžku 50,5 m, čo mu umožňuje dokáže prepraviť 114 pasažierov a 58 pacientov (30 ošetrených ambulantne a 24 lôžok so zranenými). Do KC-46A sa zmestí náklad v objeme 18 paliet 463L.
Hlavná odlišnosť nového stroja v porovnaní so staršími tankermi (KC-135 a KC-10) spočíva v tom, že obsluha tankovacích jednotiek už nesedí v zadnej časti lietadla, kde by mala priamy výhľad na rameno a tankujúce lietadlo. V KC-46A sedí operátor v hlavnej kabíne a svoju prácu vykonáva vzdialene prostredníctvom stereoskopického videa, ktoré predstavuje kombináciu dvojrozmerných a trojrozmerných snímok z elektrooptických a termálnych kamier, umiestnených v zadnej časti lietadla. Práve tento zobrazovací systém, ktorý je nazvaný RVS (Remote Vision System), predstavuje momentálne jeden z nedostatkov nového stroja. Pri istých podmienkach vonkajšieho prostredia (napr. tiene, oslnenie) nemusí mať operátor presné povedomie o tom, čo sa deje za tankerom, čo vedie napríklad k nadmernému alebo nerovnomernému vysúvaniu ramena. Spoločnosť Boeing momentálne na vlastné náklady pracuje na prerobení systému RVS. Vývoj nového hardvéru a softvéru však bude ukončený najskôr v roku 2022 až 2023.
Ďalším problémom je samotné tankovacie rameno KC-46, ktoré je tuhšie, ako sa očakávalo. To znamená, že ľahšie lietadlá – ako napríklad A-10 a F-16 – musia pri tankovaní na rameno viac zatlačiť, aby sa neprerušil tok paliva. Väčšiu silu musí tankujúce lietadlo vyvinúť aj odpájaní sa od KC-46. V oboch prípadoch hrozí zvýšené riziko, že sa poškodí či už tankovacie rameno alebo tankujúce lietadlo. Tento fakt je obzvlášť znepokojivý u stealth lietadiel, ako sú stíhačky F-35 a F-22 alebo bombardéry B-2 (prípadne v budúcnosti B-21). Nátery a materiály, použité pri týchto strojoch, pohlcujú radarové vlny a umožňujú tak lietadlám zostať skryté pred rádiolokátormi protivníka. Poškodenie tohto povrchu by tak degradovalo ich stealth vlastnosti. Preto v súčasnosti prebiehajú s Boeingom rokovania o tom, akým spôsobom sa tento nedostatok odstráni.[3]
Používatelia
Súčasní používatelia
- USAF k 30. augustu 2019 im bolo dodaných 19 lietadiel.[4] Celkovo je objednaných 67 kusov[5], pričom v dlhodobom horizonte plánuje americké letectvo nakúpiť 179 lietadiel.[6]
- 97. Air Mobility Wing – základňa Altus v Oklahome (dodaných 5 lietadiel)
- 56th Air Refueling Squadron
- 22nd Air Refueling Wing – základňa McConnell v Kansase (11 dodaných lietadiel)
- 344th Air Refueling Squadron
- 157th Air Refueling Wing (ANG) – základňa Pease v New Hampshire (2 dodané lietadlá)
- 133d Air Refueling Squadron
- 97. Air Mobility Wing – základňa Altus v Oklahome (dodaných 5 lietadiel)
Budúci používatelia
- Izraelské vzdušné sily objednali 8 lietadiel.
- Japonské vzdušné sily sebaobrany objednali 2 lietadlá.[7]
Špecifikácie
Technické údaje
- Posádka: 3 (pilot, druhý pilot a operátor tankovacieho zariadenia)
- Kapacita: 114 cestujúcich, 58 pacientov, 18 paliet 463L
- Užitočný náklad: 29 500 kg
- Rozpätie krídel: 47,5 m
- Dĺžka: 50,5 m
- Výška: 16,10 m
- Prázdna hmotnosť: 82 377 kg
- Kapacita paliva: 96 265 kg
- Maximálna vzletová hmotnosť: 188 241 kg
- Pohonná jednotka: 2x turboventilátorový motor Pratt & Whitney PW 4062
- Ťah: 289.13 kN
Výkony
Pozri aj
Referencie
- ↑ KC-46 Completes Phase II Receiver Trials as First Delivery Looms
- ↑ KC-46A tanker completes successful first flight
- ↑ Tŕnistá cesta tankeru KC-46
- ↑ Two more Boeing KC-46 tankers arrive at McConnell Air Force Base
- ↑ Pentagon orders 15 more KC-46A tankers
- ↑ Americké letectvo objednalo ďalších 18 zdušných tankerov KC-46A
- ↑ Japonsko objednalo druhé KC-46A
- ↑ KC-46A Pegasus
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk