A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Loď Žilina bola vyrobená v roku 1958 v lodenici Dopravného podniku mesta Brna (DPmB) pre lodnú dopravu na Oravskej priehrade.
Dejiny
Loď Žilina vyrobená brnianskym dopravným podnikom v roku 1958 bola toho istého roku dodaná na Oravskú priehradu, kde ju vtedajší prevádzkovateľ lodnej dopravy, Dopravný podnik mesta Žiliny, uviedol do prevádzky.[1] Išlo vtedy o najväčšie plavidlo na nádrži s kapacitou 250 osôb, v roku 1962 dodaný maďarský hydrobus mohol uviezť len 150 cestujúcich. Ostatné lode nachádzajúce sa v tom čase na jazere boli malé s kapacitou 25 osôb. Od roku 1960 prevzal lodnú prevádzku podnik ČSAD Dolný Kubín, ktorému pripadol aj existujúci lodný park. Časom rástol záujem návštevníkov o plavbu na priehrade, v 70. rokoch lode prepravili ročne až 100 000 cestujúcich.[2] Pribudli tiež niektoré ďalšie lode. Žilina bola odstavená z prevádzky v roku 1989 zrejme kvôli zlému technickému stavu. Plavidlo bolo vytiahnuté na breh v Námestove, kde chátralo. Začiatkom 21. storočia bola loď čiastočne zaliata do betónu a vznikla z nej reštaurácia.[3][4]
Konštrukcia
Konštrukcia Žiliny bola zhodná so štyrmi loďami, ktoré DPmB v druhej polovici 50. rokov 20. storočia dodal národnému podniku Československá plavba labsko-oderská (tzv. „brnenky“). Loď, čiastočne odvodenú od plavidiel, ktoré si brniansky dopravný podnik vyrábal pre vlastnú lodnú dopravu na brnenskej priehrade, konštrukčne navrhol Ing. Frank spoločne s pražským lodiarom Adolfom Špirkom.[5] Ide o dvojpalubovú osobnú loď. Vstupy do plavidla sa nachádzajú približne v polovici jeho dĺžky po oboch stranách a vedú do centrálneho vstupného priestoru, nad ktorým sa nachádza vyvýšená kormideľna. Týmto priestorom je spodná, celkom uzavretá paluba rozdelená na dva salóny pre cestujúcich. Horná, tzv. slnečná paluba, ktorá sa nachádza na streche spodnej paluby za kormideľnou, je prístupná dvoma schodištami po bokoch v zadnej časti lode. Plavidlo bolo poháňané lodným dieselovým motorom Škoda 6L s výkonom 99,3 kW, pričom k jeho naštartovaniu bol využívaný stlačený vzduch z tlakovej fľaše.[1]
- Technické parametre po vyrobení
- Dĺžka trupu: 26,1 m
- Šírka trupu na hlavnom rebre: 4,8 m
- Maximálny ponor: 1,1 m
- Hmotnosť plne obsadenej lodi: 52,5 t
- Obsaditeľnosť: 250 osôb
- Max. rýchlosť: 18 km/h
Referencie
- ↑ a b FIALA, Petr, a kol. Lodní doprava na Brněnské přehradě 1946–2006. Praha : Pavel Malkus – dopravní vydavatelství, 2006.
- ↑ olala. Dopravný závod ČSAD Dolný Kubín . Busportal.sk, 2009-07-10, . Dostupné online.
- ↑ Oravská priehrada . Plavba.net, . Dostupné online. Archivované 2010-05-28 z originálu.
- ↑ Fiala, s. 27.
- ↑ HUBERT, Miroslav; BOR, Michael. Osobní lodě na Vltavě 1865–1985. Praha : Nakladatelství dopravy a spojů, 1985.
- Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Žilina (loď) na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk