A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Škoda 17Tr | |
Trolejbus Škoda 17Tr v Ostrave | |
Typ | 17Tr |
---|---|
Výrobca | Škoda Ostrov |
Výroba v rokoch | 1987 – 1990 |
Vyrobených kusov | 3 |
Technické údaje | |
Dĺžka | 11 470 mm |
Šírka | 2 500 mm |
Výška | 3 490 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 10 900 kg |
Max. rýchlosť | 65 km/h |
Obsaditeľnosť | |
Miest na sedenie | 29 |
Miest na státie | 51 |
Motory a elektrická výzbroj | |
Počet a výkon motorov | 100 kW |
Napájacie napätie | 600 V |
multimediálni obsah na Commons |
Škoda 17Tr je typom česko-slovenského trolejbusu. Tento model (spoločne s autobusom Karosa B 831) bol vyrobený v rámci projektu normalizácie vozidiel MHD spoločnosťami Škoda a Karosa v polovici 80. rokov 20. storočia.
Dejiny
V roku 1983 bol vládou ČSSR schválený projekt tzv. normalizovanej rady vozidiel MHD (druhý podobný návrh po neúspešnom pokuse zo 60. rokov Škoda T 11 / Karosa ŠM 11). Cieľom tejto úlohy, ktorej sa zúčastnili národné podniky Škoda Ostrov a Karosa Vysoké Mýto, bolo vytvoriť vozidlo, ktoré by bolo vyrábané ako autobus aj ako trolejbus. Hlavnou požiadavkou bolo čo najväčšie použitie zhodných dielov. Práce začali na trolejbusu 14Tr a autobusu B 731, výsledkom projektu sa nakoniec stal trolejbus s označením 17Tr a autobus B 831. Zámer sa ale nepodaril. Po revolúcii bol celý projekt normalizácie zrušený (celkom boli vyrobené 3 vozy 17Tr a 3 vozy B 831). Podľa pôvodného konceptu mali byť vyrábané aj dvojčlánkové (Škoda 18Tr) a trojčlánkové (Škoda 19Tr) vozy.
Konštrukcia
Voz 17Tr je dvojnápravový trolejbus sa polosamonosnou karosériou, ktorá je zložená z panelov. V pravej bočnici sú umiestnené troje dvojkrídlové výklopné dvere. Dizajnéri z podniku Karosa (tá mala na starosť výrobu karosérií pre autobusy i trolejbusy) vytvorili pomerne nadčasový dizajn vozu. Boli použité aj nové technológie napr. plasty. Dôraz bol takisto kladený na zníženie úrovne vonkajšieho i vnútorného hluku vozu. V interiéri sa objavili novo skonštruované sedačky pre cestujúcich (už štandardne umiestnené priečne).
Prototypy
Na konci roku 1987 bol postavený prvý voz 17Tr. Išlo o funkčný vzoriek, ktorý bol ako jediný zo všetkých troch postavených trolejbusov tohto typu dokončený. Po vyrobení bol skúšaný u výrobcu. Následne bol niekoľko rokov odstavený a v polovici 90. rokov bol podrobený ďalším skúškam (tentoraz išlo o nový asynchrónny pohon). Po ich ukončení bol odpredaný Dopravnému podniku Ostrava (DPO). Atypická výzbroj bola nahradená štandardnou z trolejbusu 14Tr, voz bol kompletne opravený a v roku 2000 bol zaradený do prevádzky pod evidenčným číslom 3903. V júni 2007 bol ako posledný svojho typu vyradený a potom bol odovzdaný do brnianskeho Technického múzea.
Karoséria prvého prototypu bola vyrobená v roku 1989. Nedokončený voz bol o tri roky neskôr predaný do Ostravy, kde bol po kompletizácii a obdržaní elektrickej výzbroje z vozu 14Tr v roku 1996 sprevádzkovaný. Dostal evidenčné číslo 3901 a v prevádzke sa udržal desať rokov. V roku 2006 bol vyradený, odkúpený Škodou Electric a odovzdaný podnikovému múzeu Škody. Po zániku Múzea Škoda na konci roku 2008 bol dlhodobo zapožičaný ŠKODA-BUS klubu Plzeň ako exponát Múzea dopravy v Strašiciach.
Druhý (aj nedokončený) prototyp trolejbusu 17Tr bol vyrobený v roku 1990. Karosériu vozu odkúpil v roku 1992 podnik ČKD Trakce, ktorý voz dokončil. Trolejbus, ktorý bol označený ako Tr831.03, bol bez cestujúcich skúšaný v Brne a Hradci Králové. Po skúškach bol predaný do Ostravy, kde bol po dosadení štandardnej elektrickej výzbroje typu 14Tr zaradený do prevádzky v roku 1998. Pod evidenčným číslom 3902 bol v prevádzke do roku 2006, kedy bol prevedený medzi historické vozidlá DPO. Medzi rokmi 2014 – 2017 prebiehala oprava vozu do pôvodného stavu po zaradení do prevádzky.
Dodávky trolejbusov
Súčasný štát | Mesto | Stránka | Typ | Roky dodávok | Počet vozov | Evidenčné čísla pri dodaní |
Poznámky | Zdroj |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Česko | Ostrava | stránka | 17Tr | 1993 – 1999 | 3 | 3901–3903 | výzbroj 14Tr | [1] |
Historické vozy
Pôvodná prevádzka | Evidenčné číslo |
súčasný majiteľ | Typ | Rok výroby |
Historický od roku |
Poznámka | Zdroj |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ostrava | 3901 | Škoda Plzeň | 17Tr | 1989 | 2006 | Od 2008 prenajatý Škoda-Bus klubu Plzeň (múzeum dopravy Strašice) | [2] |
3902 | DPO | 17Tr | 1990 | 2006 | [3] | ||
3903 | TMB | 17Tr | 1988 | 2007 | [4] |
Referencie
- ↑ DP Ostrava - vozový park typ: 17Tr . Seznam-autobusu.cz, . Dostupné online.
- ↑ Vůz Škoda-Bus klub Plzeň #3901 (Škoda 17Tr) . seznam-autobusu.cz, . Dostupné online.
- ↑ Vůz DP Ostrava #3902 (Škoda 17Tr) . seznam-autobusu.cz, . Dostupné online.
- ↑ Vůz TMB #3903 (Škoda 17Tr) . seznam-autobusu.cz, . Dostupné online.
- Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Škoda 17Tr na českej Wikipédii.
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Škoda 17Tr
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk