A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Opel Ascona | |
---|---|
Výrobca | Opel |
Iné názvy | Vauxhall Cavalier Opel 1900 Chevrolet Monza (Brazília) |
Produkcia | 1970 – 1988 |
Nasledovník | Opel Vectra |
Trieda | Stredná trieda |
Opel Ascona je osobný automobil strednej triedy, ktorý v rokoch 1970 až 1988 vyrábala nemecká automobilka Opel. Počas tohto obdobia sa vyrábali tri rozdielne generácie, začínajúce so zadným náhonom a posledná generácia bola s predným náhonom. V motoršporte vyhral Opel Ascona 400 riadený Walterom Röhrlom Majstrovstvá sveta v rely 1982.
Názov "Ascona" je pochádza z názvu rovnomenného mesta v kantóne Ticino vo Švajčiarsku.
Opel Ascona bol uvedený do predaja v septembri 1970 a jeho výroba bola ukončená v auguste 1988, kedy bol nahradený modelom Opel Vectra A.
Ascona A (1970 – 1975)[1]1" class="mw-editsection-visualeditor">upraviť | upraviť zdroj
Opel Ascona A | |
---|---|
Krajina pôvodu | Bochum, Nemecko |
Typ karosérie | 2-dverový sedan 4-dverový sedan 3-dverové kombi |
Motor(y) | 1 196 cm³ OHV R4 (motor) 1 584 cm³ cih R4 1 897 cm³ cih R4 |
Prevodovka(y) | 4-rýchlostná manuálna voliteľná automatická prevodovka |
Rázvor | 2 432 mm |
Dĺžka | 4 178 mm |
Šírka | 1 635 mm |
Výška | 1 384 mm |
Kapacita nádrže | 48 l[2] |
Na jeseň roku 1970 prezentoval Opel v Rüsselsheime kompletne nový rad automobilov. Opel Manta kupé bol uvedený 9. septembra a následne dňa 28. októbra bol uvedený aj Opel Ascona vo verziách 2- a 4-dverový sedan a 3-dverové kombi, zvané Caravan alebo Voyage. Tieto modely boli umiestnené medzi Opel Kadett a Opel Rekord.
Ascona bola vyvinutá ako konkurencia k úspešným automobilom strednej triedy Fordu, Ford Taunus/Ford Cortina. Opel Ascona A zostal vo výrobe do roku 1975. Dovtedy sa vyrobilo 692 000 týchto vozidiel prvej série.
Motoryupraviť | upraviť zdroj
- 1,2 S – 1 196 cm³, 60 koní (44 kW)
- 1,6 N – 1 584 cm³, 60 – 68 koní (44 – 50 kW)
- 1,6 S – 1 584 cm³, 75 – 80 koní (55 – 59 kW)
- 1,9 S – 1 897 cm³, 88 – 90 koní (65 – 66 kW)
Ascona B (1975 – 1981)upraviť | upraviť zdroj
Opel Ascona B | |
---|---|
Iné názvy | Chevrolet Ascona (RSA) Chevrolet San Remo (EC) |
Produkcia | 1975 – 1981 |
Krajina pôvodu | Bochum, Nemecko Antverpy, Belgicko |
Typ karosérie | 2-dverový sedan 4-dverový sedan |
Motor(y) | 1 196 cm³ OHV R4 1 297 cm³ OHV R4 1 297 cm³ OHC R4 1 584 cm³ cih I4 1,897 cc cih I4 1,979 cc cih I4 2,420 cc dohc 16v I4 (Ascona 400) 2,068 cc cih diesel I4 |
Rázvor | 2 518 mm[3] |
Dĺžka | 4 321 mm[3] |
Šírka | 1 670 mm[3] |
Výška | 1 380 mm[3] |
Hmotnosť | 1 050 kg[3] (pribl.) |
Kapacita nádrže | 50 l[3] |
Druhá generácia Opel Ascona B bola prezentovaná v roku 1975 na Frankfurtskom autosalóne. Bol dostupný vo verziách 2- a 4-dverový sedan, chýbala verzia kombi.
Ascona B používala rovnaké motory ako jej predchodca, ale motor 1,9 l mal v roku 1978 zvýšený zdvihový objem na 2,0 l a verzia z vyšším kompresným pomerom a na 98 oktánový benzín boli dostupné popri modeloch na 90 oktánový benzín. Model s motorom 2,0 E mal elektronické vstrekovanie paliva Bosch L-Jetronic a naftový motor 2,1 l bol doplnený v roku 1978.
Do roku 1981 sa celosvetovo vyrobilo 1,2 milióna modelov Ascona B.
Motoryupraviť | upraviť zdroj
- 1,2 N – 1 196 cm³, 55 koní (40 kW)
- 1,2 S – 1 196 cm³, 60 koní (44 kW)
- 1,3 N – 1 297 cm³, 60 koní (44 kW)
- 1,3 S – 1 297 cm³, 75 koní (55 kW)
- 1,6 N – 1 584 cm³, 60 koní (44 kW)
- 1,6 S – 1 584 cm³, 75 koní (55 kW)
- 1,9 N – 1 897 cm³, 75 koní (55 kW)
- 1,9 S – 1 897 cm³, 90 koní (66 kW)
- 1,9 E – 1 897 cm³, 105 koní (77 kW)
- 2,0 N – 1 979 cm³, 90 koní (66 kW)
- 2,0 S – 1 979 cm³, 100 koní (74 kW)
- 2,0 E – 1 979 cm³, 110 koní (81 kW)
- 2,1 D – 2 068 cm³, 58 koní (43 kW)
- 2,4 E – 2 420 cm³, 144 koní (106 kW)
Ascona 400upraviť | upraviť zdroj
Postavená bola v roku 1981 a v sezóne 1982 sa s ňou stal Walter Röhrl majstrom sveta.
Ascona 400 používala motor 2,0E, ktorý bol prevŕtaný, s väčšími piestami, inými ojnicami a s kľukovým hriadeľom z naftového motora 2,3 typu CIH. Výsledkom bol motor s objemom 2,4 litra so 16 ventilmi, ktorý dával v civilných verziách výkon 106 kW/144 koní s použitím vstrekovania Bosch z modelov Manta GSi a GT/E. Ale v pretekárskej verzii dával motor výkon 169 kW/230 koní, ktorý mohol byť ešte ďalej zvýšený na 250 kW/340 koní za použitia atmosférického nasávania.
Firma Irmscher dodala rely výbavu exteriéru. Montované boli veľké a široké krídlo, odľahčené dvere, kapoty, predný spojler a zadné dvere kvôli čo najväčšiemu zníženiu hmotnosti.
Ascona C (1981 – 1988)upraviť | upraviť zdroj
Opel Ascona C | |
---|---|
Iné názvy | Chevrolet Monza (Brazília) Vauxhall Cavalier Mk II |
Produkcia | 1981 – 1988 |
Typ karosérie | 2-dverový sedan 4-dverový sedan 5-verový liftback |
Usporiadanie | Motor vpredu, predný náhon |
Prevodovka(y) | 4-rýchlostná manuálna 5-rýchlostná manuálna 3-rýchlostná automatická |
Rázvor | 2 574 mm |
Dĺžka | 4 366 mm (sedan) 4 264 mm (liftback) |
Šírka | 1 668 mm |
Výška | 1 395 mm (sedan) 1 385 mm (liftback) |
Hmotnosť | 920 – 1 090 kg |
Ascona C bola uvedená v roku 1981 ako časť projektu General Motors J-body. Bola druhým automobilom s predným náhonom od zavedenia Opelu Kadett D v roku 1979. Ascona C sa vyrábala v Rüsselsheime, (Nemecko), Antverpách, (Belgicko) a Lutone, (Anglicko), a v Spojenom kráľovstve sa predávala ako Vauxhall Cavalier a v Latinskej Amerike ako Chevrolet Monza.
Ascona C počas svojej produkcie prešla dvomi väčšími faceliftami.
Motory pre Asconu C boli s rozvodom SOHC. Základný model bol vybavený 1,3 litrovým motorom, ktorý bol zavedený v roku 1978 v Ascone B s výkonom 44 kW/60 koní, ktorý nasledoval 1,6 litrový motor s výkonom 55 kW/75 koní. Verzie "S" s vyšším kompresným pomerom mali vyšší výkon až o viac ako 20 %. Vrcholom bol športový model GTE s elektronickým vstrekovaním paliva s výkonom 96 kW/130 koní v posledných dvoch modelových rokoch. Katalyzátor bol voliteľný pre väčšie benzínové jednotky od roku 1986.
Modelyupraviť | upraviť zdroj
Nasledujúce verzie Ascony C boli dostupné, všetky s radovými štvorvalcami.[4][5][6][7]
- 1,3 l, 44 kW (60 koní) (Karburátor Solex 35PDSI) – Motor 13 N
- 1,3 l, 55 kW (75 koní) (Karburátor Varajet II) – Motor 13 S
- 1,3 l, 55 kW (75 koní) (Karburátor Pierburg 2E3) – Motor 13 S
- 1,6 l, 55 kW (75 koní) (Karburátor Pierburg 1B1) – Motor 16 N
- 1,6 l, 55 kW (75 koní) (Jednobodové vstrekovanie Multec s katalyzátorom) – Motor C 16 LZ
- 1,6 l, 55 kW (75 koní) (Jednobodové vstrekovanie Multec) – Motor E 16 NZ
- 1,6 l, 55 kW (75 koní) (Jednobodové vstrekovanie Multec s katalyzátorom) – Motor C 16 NZ
- 1,6 l, 60 kW (82 koní) (Karburátor Pierburg 2E3) – Motor 16 SV
- 1,6 l, 66 kW (90 koní) (Karburátor GM Varajet II) – Motor 16 SH
- 1,8 l, 62 kW (84 koní) (E-karburátor Pierburg 2EE) – Motor E 18 NV
- 1,8 l, 74 kW (100 koní) (Vstrekovanie Bosch Lu-Jetronic s katalyzátorom) – Motor C 18 NE
- 1,8 l, 85 kW (115 koní) (Vstrekovanie Bosch LE-Jetronic) – Motor 18 E
- 2,0 l, 74 kW (100 koní) (Vstrekovanie Bosch Motronic ML4.1 s katalyzátorom) – Motor C 20 NEF
- 2,0 l, 85 kW (115 koní) (Vstrekovanie Bosch Motronic ML4.1) – Motor 20 NE
- 2,0 l, 85 kW (115 koní) (Vstrekovanie Bosch Motronic ML4.1 s katalyzátorom) – Motor C 20 NE
- 2,0 l, 96 kW (130 koní) (Vsttrekovanie Bosch Motronic ML4.1) – Motor 20SEH
- 1,6 l, 40 kW (54 koní) (Vznetový motor s vírivou komôrkou) – Motor 16 D/16 DA
Referencieupraviť | upraviť zdroj
- ↑ Geneva Motor Show report". Autocar 128 (nbr 3762): 50 – 56. 21. marec 1968
- ↑ Autotest Opel Ascona 1900SR. Autocar, date 25 January 1973, s. Pages 12 – 17.
- ↑ a b c d e f Kurztest: Opel Ascona 2.0 S: Mehr Mumm – Spitzenmodell der Ascona-Baureihe jetzt mit Zweiliter-Motor (Top Ascona now with 2-litre engine). Auto Motor u. Sport, 1. január 1978, roč. 2 1978, s. 46 – 47.
- ↑ Auto Katalog 1984, pp. 206-207
- ↑ Auto Katalog 1988. Stuttgart : Vereinigte Motor-Verlage GmbH & Co. KG, 1987. S. 58, 209, 248–249.
- ↑ World Cars 1982. Pelham, NY : The Automobile Club of Italy/Herald Books, 1982. ISBN 0-910714-14-2. S. 124–125.
- ↑ World Cars 1985. Pelham, NY : The Automobile Club of Italy/Herald Books, 1985. ISBN 0-910714-17-7. S. 121–122.
Iné projektyupraviť | upraviť zdroj
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Opel Ascona
Externé odkazyupraviť | upraviť zdroj
- Opel Ascona C Archivované 2007-02-06 na Wayback Machine
Zdrojupraviť | upraviť zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Opel Ascona na anglickej Wikipédii.
Opel, automobily 1980 – súčasnosť | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Model | 1980 – 1990 | 1990 – 2000 | 2000 – súč. | |||||||||||||||||||||||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |
Malé | Corsa A | Corsa B | Corsa C | Corsa D | ||||||||||||||||||||||||||
Nižšia stredná trieda | Kadett C | Kadett D | Kadett E | Astra F | Astra G | Astra H | ||||||||||||||||||||||||
Stredná trieda | Ascona B | Ascona C | Vectra A | Vectra B | Vectra C | Insignia | ||||||||||||||||||||||||
Signum | ||||||||||||||||||||||||||||||
Vyššia stredná trieda | Rekord E/Commodore C | Omega A | Omega B | |||||||||||||||||||||||||||
Luxusné | Senator A/Monza | Senator B | ||||||||||||||||||||||||||||
Športové | Tigra | Tigra TwinTop | ||||||||||||||||||||||||||||
Manta B | Calibra | Speedster | GT | |||||||||||||||||||||||||||
Mini MPV | Agila A | Agila B | ||||||||||||||||||||||||||||
Meriva A | Meriva B | |||||||||||||||||||||||||||||
MPV | Zafira A | Zafira B | ||||||||||||||||||||||||||||
Veľkopriestorové MPV | Sintra | |||||||||||||||||||||||||||||
SUV | Frontera A | Frontera B | Antara | |||||||||||||||||||||||||||
Monterey | ||||||||||||||||||||||||||||||
Dodávky | Combo A | Combo B | ||||||||||||||||||||||||||||
Arena | Vivaro | |||||||||||||||||||||||||||||
Movano |
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk