Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. | Zásady ochrany osobných údajov. | OK, súhlasím
Electronic.sk | Základné pojmy: Elektrotechnika | Elektronika






...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Toyota Supra
 
Toyota Supra
Výrobca Toyota
Iné názvy Toyota Celica Supra
Toyota Celica XX
Produkcia Apríl 1978[1]–súčasnosť
Krajina pôvodu Japonsko
Predchodca Toyota 2000GT
Trieda Športový automobil
Grand tourer
Typ karosérie 2+2 fastback,[2][3]
GT hatchback[2][3]
Usporiadanie Motor vpredu, zadný náhon

Toyota Supra je športový automobil/grand tourer, ktorý v rokoch 1979 až 2002 vyrábala japonská automobilka Toyota Motor Corporation. Dizajn Toyoty Supra bol odvodený z Toyoty Celica, ale bol dlhší a širší.[4] Striedavo Toyota zastavovala používanie prefixu Celica a začala nazývať automobil iba ako Supra.[5] Kvôli podobnosti a predchádzajúcemu názvu Celica, je mnohokrát nesprávne používaný názov pre Toyotu Supra a naopak. Všetky štyri generácie používali radový šesťvalcový motor.

V roku 1998 Toyota zastavila predaj Supry v USA[5] a v roku 2002 Toyota oficiálne zastavila výrobu Supry v Japonsku.

Ako ikonický športový automobil, sa Supra objavila v mnohých videohrách, filmoch, hudobných videách a televíznych show. Medzi niektoré zo známych použití Supry patria série videohier Gran Turismo, Forza Motorsport, Need for Speed a Midnight Club a film Rýchlo a zbesilo z roku 2001.

Mark I (1978-1981)

Mark I
Iné názvy Toyota Celica Supra Mark I
Toyota Celica XX
Produkcia Apríl 1978 – Jún 1981[1]
Platforma A40
Motor(y) 1988 cm³ M-EU R6
1988 cm³ M-TEU R6
2563 cm³ 4M-E R6
2759 cm³ 5M-E R6
Prevodovka(y) 5-rýchlostná W50 manuálna
4-rýchlostná A40D automatická
4-rýchlostná A43D automatická
Rázvor 2629 mm
Dĺžka 4615 mm
Šírka 1651 mm
Výška 1290 mm
Hmotnosť 1270 kg
Kapacita nádrže 60,4 l
1979 Toyota Celica Supra

Prvá generácia Supry bola skoro celkom na základe Toyoty Celica liftback, ale bola dlhšia o 129,5 mm. Dvere a zadná časť zdieľala s Celicou, ale predné panely boli predĺžené kvôli montáži väčšieho radového šesťvalca namiesto radového štvorvalca z Celicy. Plán Toyoty v tom čase bolo so Suprou konkurovať populárnemu Datsunu (v súčasnosti Nissan) Z-car.

1978

V apríli 1978 Toyota začala s výrobou Supry Mark I v Japonsku, ako Toyota Celica XX, pričom bola predávaná súbežne s Cecilcou. V januári 1979 debutovala v USA.[6] USA Mark I (karosársky kód MA46) bol pôvodne vybavený 12-ventilovým radovým šesťvalcom (4M-E) SOHC s objemom 2563 cm³ a výkonom 82 kW/111 koní. V apríli 1978 japonská Mark I (karosársky kód MA45) bola ponúkaná s 2,0-litrovým 12-ventilovým radovým šesťvalcom (M-EU) SOHC s výkonom 82 kW/111 koní. Japonská Supra bola vybavená menším 2,0-litrovým motorom. Oba motory boli dodávané s elektronickým vstrekovaním paliva.[5][7]

Voliteľné možnosti prevodoviek pre Mark I boli buď 5-rýchlostná manuálna (W50) alebo voliteľná 4-rýchlostná automatická prevodovka (A40D). Obe prevodovky mali prevod do rýchla. Pohonné ústrojenstvo pre Supru má pevnú zadnú nápravu. Takisto mala Supra kotúčové brzdy na všetkých kolesách a štvorprvkové zadné pruženie s vinutý mi pružinami, priečnou panhardskou tyčou a stabilizátorom. Predné pruženie pozostávalo zo vzpier MacPherson a stabilizátora.

Vo vnútri Supry boli jedným z voliteľných možností elektrické okná a centrálne zamykanie ako časť komfortnej výbavy. Komfortná výbava tiež pozostávala z tempomatu a strešného okna.

1979

V roku 1979 (modelový rok 1980) japonská Mark I bola v ponuke s 12-ventilovým prepĺňaným radovým šesťvalcom (M-TEU) SOHC s objemom 1988 cm³ a výkonom 108 kW/147 koní. Motor bol vybavený turbodúchadlom Garrett T03, ale bez medzichladiča. To bol prvý motor Toyotu, ktorý používal turbodúchadlo.[7]

Oficiálna webstránka Toyoty Supra[5] tiež uvádza, že mala pridané voliteľné kožené sedadlá a automatickú klimatizáciu.

1980

V auguste 1980 (modelový rok 1981) dostala Supra zväčšenie zdvihového objemu motora 5M-E na 2759 cm³. Bol to stále 12-ventilový motor s rozvodom SOHC, ale poskytoval výkon 87 kW/118 koní a krútiaci moment 197 Nm. V poslednom roku generácie Mark I, dosahovala zrýchlenie z 0 na 96 km/h za 10,24 sekundy a 1/4 míle prekonala za 19,5 sekundy s koncovou rýchlosťou 125 km/h.[2]

Tiež v roku 1980 nová výbava Sports Performance Package sa stala voliteľnou možnosťou, pričom obsahovala športové pruženie, vyššie pneumatiky s bielymi bokmi a predný a zadný spojler. V poslednom roku bola tiež v každej Supre ponúkaná 8-skladbová kazeta.[5][8]

Technické údaje

Mark I
Kód Rok Motor Výkon Krútiaci moment Prevodovka Trh
MA45 1978 1988 cm³ M-EU R6 81 kW/110 koní 184 Nm 5-rýchlostná W50 manuálna
4-rýchlostná A40D automatická
JPN
MA46 2563 cm³ 4M-E R6 81 kW/110 koní 184 Nm USA
1979 1988 cm³ M-TEU turbo R6 108 kW/147 koní 212 Nm JPN
2563 cm³ 4M-E R6 81 kW/110 koní 184 Nm USA
MA47 1980 2759 cm³ 5M-E R6 87 kW/118 koní 197 Nm 5-rýchlostná W50 manuálna
4-rýchlostná A43D automatická
JPN USA

Mark II (1982-1986)

Mark II
Iné názvy Toyota Celica Supra Mark II
Toyota Celica XX
Produkcia December 1981[9]–1986
Platforma A60
Motor(y) 1988 cm³ M-TEU R6
1988 cm³ M-TE R6
1988 cm³ 1G-EU R6
1988 cm³ 1G-GEU R6
2759 cm³ 5M-E R6
2759 cm³ 5M-GE R6
Prevodovka(y) 5-rýchlostná W58 a W55 manuálna
4-rýchlostná A43DL automatická
4-rýchlostná A43DE automatická
Rázvor 2614 mm
Dĺžka 4661 mm
Šírka 1720 mm
Výška 1321 mm
Hmotnosť 1361 kg
Kapacita nádrže 60,4 l

Koncom roku 1981 Toyota kompletne preštylizovala Celicu Supru rovnako ako celú modelovú líniu Celicy pre modelový rok 1982. V Japonsku bola známa ako Celica XX, ale všade inde bol používaný názov Celica Supra. Stále bola jej základom platforma Celicy, ale s niekoľkými kľúčovými rozdielmi, hlave dizajn prednej časti a plne sklápacie svetlomety.

1982

Pre rok 1982 na severoamerickom trhu bol motor Celicy Supry 12-ventilový radový šesťvalec (5M-GE) DOHC s objemom 2759 cm³. Jeho výkon bol 108 kW/147 koní a krútiaci moment 210 Nm. Motor mal kompresný pomer 8,8:1 pre dosiahnutie výkonu a pokročilý vákuový rozdeľovač. Automobil dosahoval zrýchlenie z 0 na 96 km/h za 9,8 sekundy a za 17,2 sekundy pokoril 1/4 míle s koncovou rýchlosťou 130 km/h.[10]

Štandardnou prevodovkou pre tento rok bola 5-rýchlostná manuálna W58 a 4-rýchlostná automatická A43DL. Obe prevodovky mali prevod do rýchla, pričom automatická prevodovka mala uzamykací menič krútiaceho momentu. Modely roku 1982 mali prevodový pomer zadného diferenciálu 3,72:1. Nezávislé zavesenie bolo upravované a navrhnuté Lotusom a obsahuje hrebeňové riadenie a vpredu vzpery MacPherson. Vzadu mali vlečné rameno s vinutými pružinami a stabilizátorom. Brzdenie Celicy Supry obstarávali kotúčové brzdy na všetkých kolesách.

1983

Pre modely roku 1983 bol zvýšený výkon motorov 5M-GE na 112 kW/152 koní a krútiaci moment na 216 Nm. Toyota zmenila tiež zadný prevodový pomer na 4,10:1 pre modely P-Type a 3,73:1 pre modely L-Type.

Vo vnútri neboli v skutočnosti žiadne zmeny, ale medzi zmeny exteriéru patrili elektrická anténa, zásterky proti blatu po novom na každom modeli a pridané boli aj ostrekovače predných svetlometov na modeloch P-Type.

1984

V roku 1984 zmenila Toyota pekný kúsok Supry. V modeloch s 5-rýchlostnou manuálnou prevodovkou bol výkon zvýšený na 119 kW/162 koní a krútiaci moment na 221 Nm. Tento nárast bol dosiahnutý úpravou sacieho potrubia a zvýšením kompresného pomeru na 9,2:1.[4] Ďalšie významné zmeny na modeloch s 5-rýchlostou prevodovkou bola zmena prevodového pomeru zadného diferenciálu na 4,30:1. Všetky Supry s automatickou prevodovkou ostali bez zmien, až na zadný prevodový pomer, ktorý sa zmenil na 4,10:1.

Technické údaje

Celica Supra (A60)
Kód Rok Motor Výkon Krútiaci moment Prevodovka Trh
MA61 1982–1983 2759 cm³ 5M-GE R6 130 kW/177 koní 281 Nm 5-rýchlostná W58 manuálna
4-rýchlostná A43DL automatická (1982)
4-rýchlostná A43DE automatická (1983)
EUR VBR
2759 cm³ 5M-GEU R6 119 kW/162 koní 203 Nm 5-rýchlostná W58 manuálna JPN
1984–1986 2759 cm³ 5M-E R6 104 kW/141 koní 221 Nm 5-rýchlostná W57 alebo W58 manuálna
4-rýchlostná A43DE automatická
AUS SVR SVE
2759 cm³ 5M-GE R6 133 kW/181 koní 287 Nm EUR VBR NZL
2759 cm³ 5M-GEU R6 119 kW/162 koní 203 Nm 5-rýchlostná W58 manuálna JPN
MA63 1982 1988 cm³ M-TEU turbo R6 108 kW/147 koní 212 Nm 4-rýchlostná A43D automatická JPN
1983–1985 1988 cm³ M-TEU turbo R6 119 kW/162 koní 230 Nm
MA67 1982 275 cm³ 5M-GE R6 108 kW/147 koní 210 Nm 5-rýchlostná W58 manuálna
4-rýchlostná A43DL automatická
KAN USA
1983 2759 cm³ 5M-GE R6 112 kW/152 koní 216 Nm 5-rýchlostná W58 manuálna
4-rýchlostná A43DE automatická
1984 2759 cm³ 5M-GE R6 119 kW/162 koní 221 Nm 5-rýchlostná W58 manuálna
2759 cm³ 5M-GE R6 112 kW/152 koní 216 Nm 4-rýchlostná A43DE automatická
1985–1986 2759 cm³ 5M-GE R6 120 kW/163 koní 229 Nm 5-rýchlostná W58 manuálna
4-rýchlostná A43DE automatická
GA61 1982–1985 1988 cm³ 1G-EU R6 93 kW/126 koní 172 koní 5-rýchlostná W57 manuálna
4-rýchlostná A43DL automatická
JPN
1982–1985 1988 cm³ 1G-GEU R6 119 kW/162 koní 182 Nm 5-rýchlostná W57 manuálna

Mark III (1986-1992)

Mark III
Iné názvy Toyota Supra Mark III
Produkcia Máj 1986–1993
Platforma A70
Motor(y) 1988 cm³ 1G-GTE R6

2491 cm³ 1JZ-GTE R6
2954 cm³ 7M-GE R6
2954 cm³ 7M-GTE R6

Prevodovka(y) 5-rýchlostná W58 manuálna

5-rýchlostná R154 manuálna
4-rýchlostná A340E automatická

1989-1992 Toyota Supra
1986-1992 Toyota Supra zozadu

V máji 1986 bola Toyota pripravená na vypustenie ďalšej generácie Supry. Spojenie medzi Celicou a Suprou bolo pretrhnuté; začali tak vznikať dva kompletne rozdielne modely. Celica bola zmenená na predný náhon, kým Supre ostala platforma so zadným náhonom. Hoci Mark II a Mark III mali podobný dizajn motorizácia bola doplnená o výkonnejší 3,0-litrový radový šesťvalec s výkonom 149 kW/202 koní. Hoci bol dostupný iba s atmosférickým nasávaním, prepĺňaná verzia bola dostupná od modelového roku 1987. Supra tak bola teraz mechanicky podobná Toyote Soarer pre japonský trh.

Nový motor v Supre Mark III, Toyota 7M-GE bol vlajkovou loďou medzi motormi arzenálu Toyoty. Obe verzie tohto motora mali 4 ventily na valec a dve vačkové hriadele v hlave valcov. Prepĺňaný motor 7M-GTE bol prvým menej distribuovaným motorom ponúkaným v USA, ktorý používal senzor polohy vačkových hriadeľov riadený výfukoým vačkovým hriadeľom.[11]

Celkovo sa vyrobilo 108 565 kusov Supry Mark III.

Technické údaje

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

čítajte viac o Toyota_Supra





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk


Mark III
Kód Rok Motor Výkon Krútiaci moment Prevodovka Trh
MA70 Máj 1986 – Máj 1993 2954 cm³ Toyota 7M-GE R6 149 kW/203 koní 266 Nm 5-rýchlostná W58 manuálna
4-rýchlostná A340E automatická
KAN EUR USA
2954 cm³ 7M-GTE turbo R6