A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Toyota Supra | |
---|---|
![]() | |
Výrobca | Toyota |
Iné názvy | Toyota Celica Supra Toyota Celica XX |
Produkcia | Apríl 1978[1]–súčasnosť |
Krajina pôvodu | Japonsko |
Predchodca | Toyota 2000GT |
Trieda | Športový automobil Grand tourer |
Typ karosérie | 2+2 fastback,[2][3] GT hatchback[2][3] |
Usporiadanie | Motor vpredu, zadný náhon |
Toyota Supra je športový automobil/grand tourer, ktorý v rokoch 1979 až 2002 vyrábala japonská automobilka Toyota Motor Corporation. Dizajn Toyoty Supra bol odvodený z Toyoty Celica, ale bol dlhší a širší.[4] Striedavo Toyota zastavovala používanie prefixu Celica a začala nazývať automobil iba ako Supra.[5] Kvôli podobnosti a predchádzajúcemu názvu Celica, je mnohokrát nesprávne používaný názov pre Toyotu Supra a naopak. Všetky štyri generácie používali radový šesťvalcový motor.
V roku 1998 Toyota zastavila predaj Supry v USA[5] a v roku 2002 Toyota oficiálne zastavila výrobu Supry v Japonsku.
Ako ikonický športový automobil, sa Supra objavila v mnohých videohrách, filmoch, hudobných videách a televíznych show. Medzi niektoré zo známych použití Supry patria série videohier Gran Turismo, Forza Motorsport, Need for Speed a Midnight Club a film Rýchlo a zbesilo z roku 2001.
Mark I (1978-1981)
Mark I | |
---|---|
![]() | |
Iné názvy | Toyota Celica Supra Mark I Toyota Celica XX |
Produkcia | Apríl 1978 – Jún 1981[1] |
Platforma | A40 |
Motor(y) | 1988 cm³ M-EU R6 1988 cm³ M-TEU R6 2563 cm³ 4M-E R6 2759 cm³ 5M-E R6 |
Prevodovka(y) | 5-rýchlostná W50 manuálna 4-rýchlostná A40D automatická 4-rýchlostná A43D automatická |
Rázvor | 2629 mm |
Dĺžka | 4615 mm |
Šírka | 1651 mm |
Výška | 1290 mm |
Hmotnosť | 1270 kg |
Kapacita nádrže | 60,4 l |
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6e/Cgb_1980_Toyota_Supra_MT5.jpg/220px-Cgb_1980_Toyota_Supra_MT5.jpg)
Prvá generácia Supry bola skoro celkom na základe Toyoty Celica liftback, ale bola dlhšia o 129,5 mm. Dvere a zadná časť zdieľala s Celicou, ale predné panely boli predĺžené kvôli montáži väčšieho radového šesťvalca namiesto radového štvorvalca z Celicy. Plán Toyoty v tom čase bolo so Suprou konkurovať populárnemu Datsunu (v súčasnosti Nissan) Z-car.
1978
V apríli 1978 Toyota začala s výrobou Supry Mark I v Japonsku, ako Toyota Celica XX, pričom bola predávaná súbežne s Cecilcou. V januári 1979 debutovala v USA.[6] USA Mark I (karosársky kód MA46) bol pôvodne vybavený 12-ventilovým radovým šesťvalcom (4M-E) SOHC s objemom 2563 cm³ a výkonom 82 kW/111 koní. V apríli 1978 japonská Mark I (karosársky kód MA45) bola ponúkaná s 2,0-litrovým 12-ventilovým radovým šesťvalcom (M-EU) SOHC s výkonom 82 kW/111 koní. Japonská Supra bola vybavená menším 2,0-litrovým motorom. Oba motory boli dodávané s elektronickým vstrekovaním paliva.[5][7]
Voliteľné možnosti prevodoviek pre Mark I boli buď 5-rýchlostná manuálna (W50) alebo voliteľná 4-rýchlostná automatická prevodovka (A40D). Obe prevodovky mali prevod do rýchla. Pohonné ústrojenstvo pre Supru má pevnú zadnú nápravu. Takisto mala Supra kotúčové brzdy na všetkých kolesách a štvorprvkové zadné pruženie s vinutý mi pružinami, priečnou panhardskou tyčou a stabilizátorom. Predné pruženie pozostávalo zo vzpier MacPherson a stabilizátora.
Vo vnútri Supry boli jedným z voliteľných možností elektrické okná a centrálne zamykanie ako časť komfortnej výbavy. Komfortná výbava tiež pozostávala z tempomatu a strešného okna.
1979
V roku 1979 (modelový rok 1980) japonská Mark I bola v ponuke s 12-ventilovým prepĺňaným radovým šesťvalcom (M-TEU) SOHC s objemom 1988 cm³ a výkonom 108 kW/147 koní. Motor bol vybavený turbodúchadlom Garrett T03, ale bez medzichladiča. To bol prvý motor Toyotu, ktorý používal turbodúchadlo.[7]
Oficiálna webstránka Toyoty Supra[5] tiež uvádza, že mala pridané voliteľné kožené sedadlá a automatickú klimatizáciu.
1980
V auguste 1980 (modelový rok 1981) dostala Supra zväčšenie zdvihového objemu motora 5M-E na 2759 cm³. Bol to stále 12-ventilový motor s rozvodom SOHC, ale poskytoval výkon 87 kW/118 koní a krútiaci moment 197 Nm. V poslednom roku generácie Mark I, dosahovala zrýchlenie z 0 na 96 km/h za 10,24 sekundy a 1/4 míle prekonala za 19,5 sekundy s koncovou rýchlosťou 125 km/h.[2]
Tiež v roku 1980 nová výbava Sports Performance Package sa stala voliteľnou možnosťou, pričom obsahovala športové pruženie, vyššie pneumatiky s bielymi bokmi a predný a zadný spojler. V poslednom roku bola tiež v každej Supre ponúkaná 8-skladbová kazeta.[5][8]
Technické údaje
Kód | Rok | Motor | Výkon | Krútiaci moment | Prevodovka | Trh |
---|---|---|---|---|---|---|
MA45 | 1978 | 1988 cm³ M-EU R6 | 81 kW/110 koní | 184 Nm | 5-rýchlostná W50 manuálna 4-rýchlostná A40D automatická |
JPN |
MA46 | 2563 cm³ 4M-E R6 | 81 kW/110 koní | 184 Nm | USA | ||
1979 | 1988 cm³ M-TEU turbo R6 | 108 kW/147 koní | 212 Nm | JPN | ||
2563 cm³ 4M-E R6 | 81 kW/110 koní | 184 Nm | USA | |||
MA47 | 1980 | 2759 cm³ 5M-E R6 | 87 kW/118 koní | 197 Nm | 5-rýchlostná W50 manuálna 4-rýchlostná A43D automatická |
JPN USA |
Mark II (1982-1986)
Mark II | |
---|---|
![]() | |
Iné názvy | Toyota Celica Supra Mark II Toyota Celica XX |
Produkcia | December 1981[9]–1986 |
Platforma | A60 |
Motor(y) | 1988 cm³ M-TEU R6 1988 cm³ M-TE R6 1988 cm³ 1G-EU R6 1988 cm³ 1G-GEU R6 2759 cm³ 5M-E R6 2759 cm³ 5M-GE R6 |
Prevodovka(y) | 5-rýchlostná W58 a W55 manuálna 4-rýchlostná A43DL automatická 4-rýchlostná A43DE automatická |
Rázvor | 2614 mm |
Dĺžka | 4661 mm |
Šírka | 1720 mm |
Výška | 1321 mm |
Hmotnosť | 1361 kg |
Kapacita nádrže | 60,4 l |
Koncom roku 1981 Toyota kompletne preštylizovala Celicu Supru rovnako ako celú modelovú líniu Celicy pre modelový rok 1982. V Japonsku bola známa ako Celica XX, ale všade inde bol používaný názov Celica Supra. Stále bola jej základom platforma Celicy, ale s niekoľkými kľúčovými rozdielmi, hlave dizajn prednej časti a plne sklápacie svetlomety.
1982
Pre rok 1982 na severoamerickom trhu bol motor Celicy Supry 12-ventilový radový šesťvalec (5M-GE) DOHC s objemom 2759 cm³. Jeho výkon bol 108 kW/147 koní a krútiaci moment 210 Nm. Motor mal kompresný pomer 8,8:1 pre dosiahnutie výkonu a pokročilý vákuový rozdeľovač. Automobil dosahoval zrýchlenie z 0 na 96 km/h za 9,8 sekundy a za 17,2 sekundy pokoril 1/4 míle s koncovou rýchlosťou 130 km/h.[10]
Štandardnou prevodovkou pre tento rok bola 5-rýchlostná manuálna W58 a 4-rýchlostná automatická A43DL. Obe prevodovky mali prevod do rýchla, pričom automatická prevodovka mala uzamykací menič krútiaceho momentu. Modely roku 1982 mali prevodový pomer zadného diferenciálu 3,72:1. Nezávislé zavesenie bolo upravované a navrhnuté Lotusom a obsahuje hrebeňové riadenie a vpredu vzpery MacPherson. Vzadu mali vlečné rameno s vinutými pružinami a stabilizátorom. Brzdenie Celicy Supry obstarávali kotúčové brzdy na všetkých kolesách.
1983
Pre modely roku 1983 bol zvýšený výkon motorov 5M-GE na 112 kW/152 koní a krútiaci moment na 216 Nm. Toyota zmenila tiež zadný prevodový pomer na 4,10:1 pre modely P-Type a 3,73:1 pre modely L-Type.
Vo vnútri neboli v skutočnosti žiadne zmeny, ale medzi zmeny exteriéru patrili elektrická anténa, zásterky proti blatu po novom na každom modeli a pridané boli aj ostrekovače predných svetlometov na modeloch P-Type.
1984
V roku 1984 zmenila Toyota pekný kúsok Supry. V modeloch s 5-rýchlostnou manuálnou prevodovkou bol výkon zvýšený na 119 kW/162 koní a krútiaci moment na 221 Nm. Tento nárast bol dosiahnutý úpravou sacieho potrubia a zvýšením kompresného pomeru na 9,2:1.[4] Ďalšie významné zmeny na modeloch s 5-rýchlostou prevodovkou bola zmena prevodového pomeru zadného diferenciálu na 4,30:1. Všetky Supry s automatickou prevodovkou ostali bez zmien, až na zadný prevodový pomer, ktorý sa zmenil na 4,10:1.
Technické údaje
Kód | Rok | Motor | Výkon | Krútiaci moment | Prevodovka | Trh |
---|---|---|---|---|---|---|
MA61 | 1982–1983 | 2759 cm³ 5M-GE R6 | 130 kW/177 koní | 281 Nm | 5-rýchlostná W58 manuálna 4-rýchlostná A43DL automatická (1982) 4-rýchlostná A43DE automatická (1983) |
EUR VBR |
2759 cm³ 5M-GEU R6 | 119 kW/162 koní | 203 Nm | 5-rýchlostná W58 manuálna | JPN | ||
1984–1986 | 2759 cm³ 5M-E R6 | 104 kW/141 koní | 221 Nm | 5-rýchlostná W57 alebo W58 manuálna 4-rýchlostná A43DE automatická |
AUS SVR SVE | |
2759 cm³ 5M-GE R6 | 133 kW/181 koní | 287 Nm | EUR VBR NZL | |||
2759 cm³ 5M-GEU R6 | 119 kW/162 koní | 203 Nm | 5-rýchlostná W58 manuálna | JPN | ||
MA63 | 1982 | 1988 cm³ M-TEU turbo R6 | 108 kW/147 koní | 212 Nm | 4-rýchlostná A43D automatická | JPN |
1983–1985 | 1988 cm³ M-TEU turbo R6 | 119 kW/162 koní | 230 Nm | |||
MA67 | 1982 | 275 cm³ 5M-GE R6 | 108 kW/147 koní | 210 Nm | 5-rýchlostná W58 manuálna 4-rýchlostná A43DL automatická |
KAN USA |
1983 | 2759 cm³ 5M-GE R6 | 112 kW/152 koní | 216 Nm | 5-rýchlostná W58 manuálna 4-rýchlostná A43DE automatická | ||
1984 | 2759 cm³ 5M-GE R6 | 119 kW/162 koní | 221 Nm | 5-rýchlostná W58 manuálna | ||
2759 cm³ 5M-GE R6 | 112 kW/152 koní | 216 Nm | 4-rýchlostná A43DE automatická | |||
1985–1986 | 2759 cm³ 5M-GE R6 | 120 kW/163 koní | 229 Nm | 5-rýchlostná W58 manuálna 4-rýchlostná A43DE automatická | ||
GA61 | 1982–1985 | 1988 cm³ 1G-EU R6 | 93 kW/126 koní | 172 koní | 5-rýchlostná W57 manuálna 4-rýchlostná A43DL automatická |
JPN |
1982–1985 | 1988 cm³ 1G-GEU R6 | 119 kW/162 koní | 182 Nm | 5-rýchlostná W57 manuálna |
Mark III (1986-1992)
Mark III | |
---|---|
![]() | |
Iné názvy | Toyota Supra Mark III |
Produkcia | Máj 1986–1993 |
Platforma | A70 |
Motor(y) | 1988 cm³ 1G-GTE R6 |
Prevodovka(y) | 5-rýchlostná W58 manuálna 5-rýchlostná R154 manuálna |
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/68/89-92_Toyota_Supra.jpg/220px-89-92_Toyota_Supra.jpg)
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d9/1986-1992_Toyota_Supra_rear.jpg/220px-1986-1992_Toyota_Supra_rear.jpg)
V máji 1986 bola Toyota pripravená na vypustenie ďalšej generácie Supry. Spojenie medzi Celicou a Suprou bolo pretrhnuté; začali tak vznikať dva kompletne rozdielne modely. Celica bola zmenená na predný náhon, kým Supre ostala platforma so zadným náhonom. Hoci Mark II a Mark III mali podobný dizajn motorizácia bola doplnená o výkonnejší 3,0-litrový radový šesťvalec s výkonom 149 kW/202 koní. Hoci bol dostupný iba s atmosférickým nasávaním, prepĺňaná verzia bola dostupná od modelového roku 1987. Supra tak bola teraz mechanicky podobná Toyote Soarer pre japonský trh.
Nový motor v Supre Mark III, Toyota 7M-GE bol vlajkovou loďou medzi motormi arzenálu Toyoty. Obe verzie tohto motora mali 4 ventily na valec a dve vačkové hriadele v hlave valcov. Prepĺňaný motor 7M-GTE bol prvým menej distribuovaným motorom ponúkaným v USA, ktorý používal senzor polohy vačkových hriadeľov riadený výfukoým vačkovým hriadeľom.[11]
Celkovo sa vyrobilo 108 565 kusov Supry Mark III.