A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Súradnice: 48° 51′ 48.32″ s.š., 2° 19′ 10.49″ v.d.
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/55/Pont_de_la_Concorde_vu_de_la_passerelle_Solf%C3%A9rino-closeup-20050628.jpg/260px-Pont_de_la_Concorde_vu_de_la_passerelle_Solf%C3%A9rino-closeup-20050628.jpg)
Pont de la Concorde (most Svornosti) je cestný most cez rieku Seinu v Paríži. Spojuje 8. obvod na pravom brehu a 7. obvod na ľavom. Most bol postavený v rokoch 1787 – 1791 a rozšírený 1930 – 1932. Svoj súčasný názov nesie od roku 1830. V roku 1975 bol prehlásený historickou pamiatkou.
Dejiny
Stavbou mosta bol poverený architekt Jean-Rodolphe Perronet (1708 – 1794) v roku 1787. Tento most bol plánovaný už v roku 1725 pri tvorbe námestia Svornosti (vtedy námestie Ľudovíta XV.), aby nahradil vtedajšiu kompu. Po páde Bastily 14. júla 1789 a jej zbúraním bol získaný stavebný materiál použitý na dostavbu mosta. Stavba bola dokončená v roku 1791. V 19. storočí bol most vyzdobený sochami. V roku 1810 sem nechal Napoleon umiestniť sochy ôsmich generálov padlých v boji. Tieto sochy boli nahradené počas Reštaurácie dvanástimi sochami z bieleho mramoru predstavujúce postavy z francúzskej histórie. Išlo o štyroch majstrov (Jean-Baptiste Colbert, kardinál Richelieu, Suger, Maximilien de Béthune de Sully), štyroch vojakov (Pierre Terrail de Bayard, Ľudovít I. Bourbon-Condé, Bertrand du Guesclin, Henri de la Tour d'Auvergne de Turenne) a štyroch námorníkov (René Duguay-Trouin, Abraham Duquesne, Pierre André de Suffren, Anne Hilarion de Costentin de Tourville). Ale sochy boli pre most príliš ťažké, preto ich nechal kráľ Ľudovít Filip premiestniť do Versailles.
V 20. storočí zhustla mestská doprava natoľko, že bolo nutné most zväčšiť. V rokoch 1930 – 1932 bol most rozšírený na oboch stranách, takže sa jeho šírka zdvojnásobila. Pri týchto úpravách bol zachovaný klasicistický vzhľad mostu. Od roku 1975 je most historickou pamiatkou. V roku 1983 bol reštaurovaný. Zo všetkých parížskych mostov má najintenzívnejšiu dopravu (s výnimkou mostov pont aval a pont amont, cez ktoré vedie mestský okruh).
Most bol najprv pomenovaný po Ľudovítovi XV. (pont Louis XVI), neskôr sa volal most Revolúcie (pont de la Révolution), od roku 1814 most Ľudovíta XVI. (pont Louis XVI) a súčasný názov nesie od roku 1830.
Architektúra
Most je pôvodne kamenný, dodatočne rozšírený o železobetónovú prístavbu. Má päť oblúkov, je 153 metrov dlhý a 34 m široký.
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Pont de la Concorde
Externé odkazy
- Most na stránkach Paríža Archivované 2009-07-13 na Wayback Machine
- dejiny mostu na Structurae
- dejiny prestavby mostu na Structurae
- Záznam v evidencii kultúrnych pamiatok
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Pont de la Concorde na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk