A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Ferrari F430 | |
---|---|
![]() | |
Výrobca | Ferrari |
Produkcia | 2004–2009 |
Krajina pôvodu | Maranello, Taliansko |
Predchodca | Ferrari 360 |
Nasledovník | Ferrari 458 Italia |
Trieda | športový automobil |
Typ karosérie | 2-sedadlová berlinetta 2-sedadlový spider |
Usporiadanie | motor v strede, zadný náhon |
Motor(y) | 4,3 L V8 |
Prevodovka(y) | 6-rýchlostná manuálna 6-rýchlostná 'F1' elektrohydraulická manuálna prevodovka |
Rázvor | 2601 mm |
Dĺžka | 4511 mm |
Šírka | 1923 mm |
Výška | Coupe: 1214 mm Spider: 1234 mm |
Hmotnosť | 1450 kg |
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b1/Ferrari_F430_rear_20080605.jpg/270px-Ferrari_F430_rear_20080605.jpg)
Ferrari F430 je športový automobil, ktorý vyrábala talianska automobilka Ferrari v rokoch 2004 až 2009 ako nasledovníka modelu 360. Debutoval v roku 2004 na Medzinárodnom autosalóne v Paríži.[1][2] V roku 2009 ho nahradil model Ferrari 458 Italia, ktorý bol predstavený dňa 28. júla 2009 a je momentálne v predaji.[3]
Prehľad
Výrobcom odporúčaná cena Ferrari F430 je stanovená na 186 925 dolárov a v USA 217 310 dolárov.[4] Vo Veľkej Británii je stanovená na 118 500 libier,[5] teda približne 175 000 eur v Európskej únii. Cena základného modelu Spider F1 v Austrálii je 450 000 dolárov.
Dizajn
Karoséria bola znovu dizajnovo prerobená kvôli lepšej aerodynamike a zaoblenosti. Aj keď súčiniteľ odporu vzduchu ostal rovnaký, prítlak bol výrazne zosilnený. Veľmi veľa odkazov na Ferrari sa vo vozidle nachádza: vzadu Enzo koncové svetlá a interiérové vetracie otvory boli pridané. Názov automobilu bol vyrytý do ľavého z "Testarossa" štylizovaných spätných zrkadiel. Veľké oválne otvory v prednom nárazníku pripomínajú pretekárske modely zo 60-tych rokov, konkrétne Ferrari F156 F1 a Ferrari 250 TR 61.
Motor
Ferrari F430 bolo v ponuke s motorom 4,3 L V8, ktorý bol odvodený od zdieľaného Ferrari/Maserati dizajnu. Táto pohonná jednotka je významným smerom pre líniu F430: motory všetkých predchádzajúcich V8 Ferrari boli následníkmi Dino racing programu z 50-tych rokov. Tento 50-ročný vývojový cyklus prišiel dokonca s novým 4,3 L motorom, zostavenie, od ktorého sa čakalo že nahradí Dino motory V12 vo väčšine ostatných automobilov Ferrari. Výstupné parametre motora sú: 360 kW/490 koní pri 8 500 ot/min a 465 Nm krútiaceho momentu pri 5 250 ot/min, z ktorého je 80% je k dispozícii už pod 3 500 ot/min. Napriek 20% vzrastu hmotnosti, hmotnosť motora klesla o 4 kg a zmenšili sa aj rozmery motora kvôli jednoduchšej montáži. Ojnice, piesty a kľukový hriadeľ sú úplne nové, nová štvorventilová hlava valcov, ventilové hlavy a sacie trubice sú priamo prevzaté proporcie z F1 motorov. Maximálna rýchlosť F430 je 315 km/h.
Brzdy
Brzdy na F430 boli navrhnuté v úzkej spolupráci s firmou Brembo.[6] Výsledkom bola nová liatinová zliatina pre brzdové kotúče. Nová zliatina obsahuje molybdén, ktorý má lepšie tepelný rozptyl. Ďalšou možnosťou je uhlík-uhlíkový laminát (C/SiC) keramické kompozitné kotúče. Keramika má oveľa vyššiu odolnosť voči teplu a opotrebovaniu bŕzd ako kov, preto brzdy F430 ponúkajú dobrú výkonnosť ale aj dlhú životnosť. Ferrari tvrdí, že brzdy sa neopotrebujú ani po 300 až 360 kolách na ich skúšobnej trati.
Vlastnosti
F430 obsahuje E-Diff - počítačom kontrolovaný samosvorný aktívny diferenciál, ktorý rozdeľuje prenos krútiaceho momentu na základe vstupných údajov ako je uhol natočenia volantu alebo priečne zrýchlenie.[1][7]
Medzi ďalšie dôležité vlastnosti patrí prvá aplikácia Manettino voliča na volante.[1] Vodič si môže vybrať z piatich rôznych nastavení, ktoré menia ESP systém vozidla, "Skyhook" elektronické odpruženie, správanie sa prevodovky, reakcie motora a E-Diff. Táto funkcia je podobná funkcii "Terrain Response" vo vozidlách Land Rover.
Ferrari F430 sa vyrábalo s exkluzívnymi pneumatikami Goodyear Eagle F1 GSD3 EMT, ktoré majú výrazný dezén v tvare písmena V, run-flat schopnosti a technológiu OneTRED.[8]
Špecifikácie
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2a/Ferrari_F430_Spider_from_2004_frontleft_2008-06-05_U.jpg/200px-Ferrari_F430_Spider_from_2004_frontleft_2008-06-05_U.jpg)
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/69/2009_Ferrari_F430_Spider_16M.jpg/200px-2009_Ferrari_F430_Spider_16M.jpg)
Ferrari | F430 | F430 Spider | 430 Scuderia | Scuderia Spider 16M |
---|---|---|---|---|
Roky výroby | 2004 – 2009 | 2005 – 2009 | 2007 – 2009 | 2008 – 2009 |
Typ motora | Ferrari Dino 90° | |||
Motor | V8, 40 ventilový (štvordobý) | |||
Zdvihový objem | 4308 cm³ | |||
Pohon | zadný | |||
Maximálny výkon | 360 kW (490 koní) pri 8 500 ot/min | 375 kW (510 koní) pri 8 500 ot/min | ||
Krútiaci moment | (465 Nm) pri 5 250 ot/min | (470 Nm) pri 5 250 ot/min | ||
Kompresný pomer | 11.0:1 | 11.2:1 | ||
Rozvod | DOHC, reťaz, 5 ventilov na valec, dva vačkové hriadele v hlave. | |||
Prevodovka | 6-rýchlostná manuálna 6-rýchlostná sekvenčná |
6-rýchlostná sekvenčná | ||
Rázvor | 2 600 mm | |||
Rozmery D x Š x V | 4 512 x 1 923 x 1 214 mm | |||
Pohotovostná hmotnosť | 1 450 kg | 1 520 kg | 1 350 kg | 1 440 kg |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h |
4,0 s | 4,1 s | 3,6 s | 3,7 s |
Maximálna rýchlosť | 315 km/h | 310 km/h | 320 km/h | 315 km/h |
Referencie
- ↑ a b c 2005 Ferrari F430 Press Release Kit . Ferrari Press Release, . Dostupné online.
- ↑ Ferrari F430 bolo predstavené na Medzinárodnom autosalóne v Paríži . Motorlegend. Dostupné online. (po francúzsky)
- ↑ 2010 Ferrari 458 Italia Press Release Kit . carsuk, . Dostupné online.
- ↑ 2006 Ferrari F430 Styles . Edmunds.com. Dostupné online.
- ↑ Ferrari 430 . Channel4 UK. Dostupné online.
- ↑ Car brakes . Brembo, . Dostupné online. Archivované 2009-07-16 z originálu.
- ↑ First Drive: 2005 Ferrari F430 . Edmunds.com, 14. október 2004, . Dostupné online.
- ↑ Goodyear Tire - News Release - Sept 27,2004 . . Dostupné online. Archivované 2006-11-04 z originálu.
Externé odkazy
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Ferrari F430
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk