A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
DC-2 | |
![]() Douglas DC-2 spoločnosti TWA | |
Typ | osobné dopravné a vojenské transportné lietadlo |
---|---|
Výrobca | Douglas Aircraft Company |
Prvý let | 11. mája 1934 |
Zavedený | 18. mája 1934 (Transcontinental & Western Air) |
Charakter | vyradený |
Hlavný používateľ | Transcontinental & Western Air KLM Pan American Airways |
Výroba | 1934 – 1939 |
Vyrobených | 192 |
Douglas DC-2 bolo dvojmotorové dopravné lietadlo vyrábané od roku 1934.
Lietadlo vychádzalo z prototypu DC-1 s niekoľkými úpravami – dlhším trup, 14 miestami pre cestujúcich a silnejšími motormi. Lietadlo ako prvá zakúpila spoločnosť TWA, stroj však zaujal aj ostatných amerických a európskych dopravcov a lietadlo taktiež objednali. Lietadlá pre európskych zákazníkov (KLM, LOT, Swissair, CLS a LAPE) sa montovali vo firme Fokker v Holandsku.
Aj keď bol typ neskôr zatienený úspechmi nasledovníka DC-3, bolo to prvé lietadlo, ktoré ukázalo, že pasažier môže cestovať pohodlne a bezpečne. Na dôkaz toho sa prvé lietadlo spoločnosti KLM (DC-2 PH-AJU) zúčastnilo pretekov MacRobertson Air Race medzi Londýnom a Melbourne. Z dvadsiatich účastníkov dorazilo druhé za lietadlom de Havilland DH.88. Cesta trvala DC-2 90 hodín a 13 minút; vo vzduchu bolo 81 hodín a 10 minút.
Použitie v Česko-Slovensku
Celkovo päť strojov DC-2 bolo používaných aj spoločnosťou ČLS (Československá letecká společnost). Prvé dve lietadlá DC-2 (OK-AIA, OK-AIB) prepravca získal v roku 1936 a nasadil ich na linke Praha – Viedeň a Praha – Amsterdam. Lietadlo OK-AIA však bolo čoskoro zničené pri pristávaní v nepriaznivom počasí pri svojom prvom lete pod ČLS. Už koncom roku 1936 však bolo nahradené DC-2 OK-AIC. Po vzniku protektorátu stroje ČLS čoskoro dolietali, vzhľadom na skutočnosť že podľa ríšskeho leteckého práva mohla leteckú dopravu zabezpečovať výhradne spoločnosť Deutsche Lufthansa, ktorá prevzala zvyšné DC-2 spoločnosti ČLS. ( Archivované 2007-06-23 na Wayback Machine, Archivované 2013-10-20 na Wayback Machine)
Varianty
Niekoľko lietadiel DC-2 bolo vyrobených pre vojenské letectvo s dodatočnými úpravami:
- 1 XC-32 – 16-ti miestne transportné lietadlo, neskôr lietajúce veliteľské stanovište.
- 24 C-32A – pôvodne dopravné DC-2, používané armádou
- 18 C-33 – Lietadlá upravené pre transport nákladu; na konci trupu mali odklápacie dvere.
- 2 YC-34 – Lietadlo pre VIP, neskôr označené C-34.
- 1 C-38 – Upravená verzia C-33 so smerovými plochami ako DC-3 poháňané motormi Wright R-1820-45 (930 ks / 694 kW). Pôvodne boli označené C-33A.
- 35 C-39 – Lietadlo zložené z dielov pre DC-2 a DC-3. Poháňali ho motory Wright R-1820-55 (každý s výkonom 975 ks / 727 kW).
- 1 C-41 – Lietadlo pre VIP s motormi Pratt & Whitney R-1830-21 (výkon 1 200 hp / 895 kW)
- 1 C-42 – Lietadlo pre VIP s motormi Pratt & Whitney R-1830-21 o výkonu 1 200 hp (895 kW) každý, dve C-39 boli obdobne prestavané plus.
- 1 R2D – transportné lietadlo pre US Navy.
- 4 R2D-1 – transportné lietadlá pre US Navy.
Civilné letectvo
- DC-2A – Označenie dvoch DC-2 s motormi Pratt & Whitney Hornet.
- DC-2B – Označenie dvoch DC-2, predaných do Poľska (LOT). Lietadlo poháňali dva britské motory Bristol Pegasus VI.
Dochované stroje
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b4/Douglas_DC-2_Uiver.jpg/220px-Douglas_DC-2_Uiver.jpg)
V súčasnej dobe už žiadne z lietadiel DC-2 nie je v službe. Ale niekoľko strojov sa dochovalo:
- c/n 1404: Aviodrome museum v Lelystade, Holandsko vlastní posledný letuschopný DC-2. Je to bývalé lietadlo amerického námorníctva, nesie znaky KLM a niekedy je možné ho vidieť na leteckých akciách v Európe. Toto Lietadlo (N39165) je momentálne registrované v USA a je umiestnené v Houstone.
- c/n 1368: Bývalé lietadlo spoločnosti Pan Am, ktoré bolo používané spoločnosťou Douglas historical foundation pokiaľ ju v roku 1997 nekúpil Boeing. V súčasnosti je umiestnené v leteckom múzeu v Seattle. Tento stroj (N1934D) nedávno získal nový náter v Santa Maria v Kalifornii.
- c/n 1288: Lietadlo vlastní holandská spoločnosť Dutch Dakota Association. Lietadlo nie je letuschopné. Jeho prvým majiteľom bola spoločnosť Eastern Air Lines.
- Dve lietadlá sa nachádzajú v múzeách vo Fínsku (jedno v Archivované 2009-04-21 na Wayback Machine, druhé (c/n 1562) bez krídel je možné vidieť v Archivované 2006-08-18 na Wayback Machine).
- Tri lietadlá DC-2 sa zachovali v Austrálii. Lietadlo (c/n 1292) je jedno z desiatich DC-2, ktoré patrili spoločnosti Eastern Airlines, kým boli počas druhej svetovej vojny zakúpené austrálskym vojenským letectvom ako A30-9. V súčasnosti prechádza rekonštrukciou (Austrálske letecké múzeum Archivované 2005-02-16 na Wayback Machine).
Špecifikácie (DC-2)
Technické údaje
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e6/DC-2_Kabine.jpg/220px-DC-2_Kabine.jpg)
- Posádka: 2 – 3
- Kapacita: 14 cestujúcich
- Dĺžka: 19,1 m
- Rozpätie: 25,9 m
- Výška: 4,8 m
- Hmotnosť (prázdne lietadlo): 5 650 kg
- Maximálna vzletová hmotnosť: 8 420 kg
- Pohonná jednotka: 2× hviezdicový motor Wright Cyclone GR-F53, každý s výkonom 730 ks (540 kW)
Výkony
- Maximálna rýchlosť: 338 km/h
- Dolet: 1 750 km
- Dostup: 6 930 m
- Stúpavosť: 5,2 m/s
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Douglas DC-2
Externé odkazy
- www.letadla.info - Douglas DC-2 Archivované 2007-03-05 na Wayback Machine
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Douglas DC-2 na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk