A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
CH-47 Chinook | |
![]() CH-47 americkej armády opúšťa pristávaciu zónu po vyložení vojakov | |
Typ | transportný vrtuľník |
---|---|
Výrobca | Boeing Rotorcraft Systems |
Prvý let | 21. september 1961 |
Zavedený | 1962 |
Charakter | v službe, vo výrobe |
Hlavný používateľ | United States Army Japonská pozemné sebaobranné sily Holandské kráľovské vzdušné sily |
Výroba | 1962 - súčasnosť |
Vyrobených | viac ako 1179 kusov[1] |
Cena za kus | $35 miliónov (2008) priemerne[2] |
Varianty | Boeing Chinook (UK varianty) |
Boeing CH-47 Chinook je dvojmotorový, stredne ťažký transportný vrtuľník s tandemovo montovanými rotormi. Pri jeho maximálnej rýchlosti 315 km/h bol rýchlejší ako moderné viacúčelové a útočné vrtuľníky 60. rokov. Je jedným z mála lietadiel tej doby, ako sú Lockheed C-130 Hercules alebo Bell UH-1 Iroquois, ktorý je stále vo výrobe a v prvej línii pri viac ako 1179 postavených kusov. Jeho hlavnou rolou je presun skupín vojakov, delostrelectva a doplňovanie zásob na bojisku. Má širokú nakladaciu rampu v zadnej časti trupu a tri vonkajšie nákladné háky.
Chinook bol navrhnutý a spočiatku vyrábaný v Boeing Vertol začiatkom 60. rokov. Vrtuľník je momentálne vyrábaný v Boeing Defense, Space & Security. Chinook bol predaný 16 krajinám. Armáda Spojených štátov amerických a Royal Air Force sú najväčšími užívateľmi. CH-47 patrí medzi najťažšie dopravné vrtuľníky západu. Je známy pre svoju komplikovanú a nákladnú údržbu a opakujúce sa nehody.
Varianty
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/38/Flickr_-_The_U.S._Army_-_www.Army.mil_%28193%29.jpg/220px-Flickr_-_The_U.S._Army_-_www.Army.mil_%28193%29.jpg)
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/33/Chinook_afghanistan.jpg/220px-Chinook_afghanistan.jpg)
CH-47A
Bol založený na prototype vrtuľníka Boeing Vertol YCH-1B/YCH-47A, ktorý mal prvý let dňa 21. septembra 1961. CH-47A Chinook bol schopný operovať za všetkých poveternostných podmienok pri strednej nosnosti vrtuľníka, ktorý bol prvýkrát predstavený v službe počas Vietnamskej vojny v roku 1966. Pohonná jednotka vrtuľníka bola zostavená z dvoch motorov AlliedSignal T55-L-5 každý s výkonom 2 200 koní (1 640 kW) alebo T55-L-7 s výkonom 2 650 koní (1 980 kW).
CH-47B
Vrtuľník poháňaný dvoma motormi AlliedSignal T55-L-7C, každý s výkonom 2850 koní (2130 kW) a rekonštruovaným trupom, ktorý sa vyznačuje menším odporom vzduchu a tiež upravenými listami rotorov. Bol štandardným transportným vrtuľníkom počas Vietnamskej vojny, vyzbrojený tromi guľometmi M60D (dva v bočných dverách a jeden na zadnej rampe). Niektoré exempláre boli používané na prepravu bômb a na vypúšťanie napalmu na stanoviská Vietkongu. Vrtuľník CH-47 mohol byť vybavený hákom a žeriavom, ktorý umožňoval prenos nákladu pod trupom a často bol používaný na vyslobodzovanie zostrelených lietadiel alebo vrtuľníkov.
CH-47C
Vrtuľník so zosilnenou prevodovkou a pohonnou jednotkou motormi AlliedSignal T55-L-11C každý s výkonom 3750 koní (2 800 kW), ale so zvýšeným prevádzkovým rozsahom.[3] CH-47C mohol odniesť 44 vojakov alebo 24 ranených, vrátane dvoch lekárov. V užívaní je od roku 1980 cez vrtuľník Chinook HC.1 Royal Air Force, ktorý je ekvivalentom CH-47C.
Neskoršia verzia Super-C bola vybavená ešte silnejšími motormi Lycoming T55-L-712 a takisto novými širšími listami rotorov, ktoré boli vyrobené zo sklených vlákien.
CH-47D
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c2/CH-47D_Chinook_spanish_army_%28cropped%29.jpg/220px-CH-47D_Chinook_spanish_army_%28cropped%29.jpg)
Konštrukčne zosilnená verzia najprv s motormi T55-GA-712, neskôr T55-GA-714 schopná prenášať alebo niesť ťažké bremená na troch hákoch umiestnených pod trupom. V civilných aplikáciách je schopný prenášať stavebné stroje alebo 12 metrové kontajnery pri rýchlosti 250 km/h. V podporných misiách pechoty bol najčastejšie používaný na prepravu húfnice M198 spolu s 30 nábojmi a 11-člennou obsluhou. Vrtuľník je vybavený modernou avionikou vrátane GPS prijímača.
Vrtuľník CH-47D zohral významnú úlohu počas operácií v Iraku a Afganistane, kde prevážal vojakov a zásoby. Počas operácií v Afganistane bol prevádzkovaný v horách vo výškach ohraničujúcich použitie transportného vrtuľníka americkej armády Sikorsky UH-60 Black Hawk. Zvyčajne je CH-47 vysielaný v bojových letoch spolu s vrtuľníkmi AH-64 Apache.
Vrtuľníky používané Royal Air Force Chinook HC.2 a Chinook HC.2A sú ekvivalentné ku CH-47D.
CH-47F
Zmodernizovaná verzia modelu CH-47D, ktorá po prvýkrát vzlietla v roku 2001. Prvý produkčný model vzlietol dňa 15. júna 2006 a jeho prvý let sa uskutočnil dňa 23. októbra 2006.[4] CH-47F je navrhnutý tak, aby predĺžil životnosť triedy Chinook až do roku 2030. Tieto vrtuľníky majú medzi rokmi 2014 - 2017 postupne nahradzovať šesť modelov CH-47D Austrálskej armády.
MH-47
Verzia pre špeciálne sily s možnosťou tankovania počas letu, rýchlym navijakom a inými vylepšeniami.
Civilné varianty
- Model 234LR (diaľkový): Komerčný transportný vrtuľník. Model 234LR môže byť vybavený ako iba osobný, iba nákladný alebo osobný/nákladný transportný vrtuľník.
- Model 234ER (rozšírený vzdialenosť): Komerčná transportné verzia.
- Model MLR (viacúčelový diaľkový): Komerčná transportné verzia.
- Model 234UT (pracovno-transportný): Úžitkovo-transportný vrtuľník.
- Model 414: Model 414 je medzinárodná exportná verzia CH-47D. Je tiež známa ako CH-47D International Chinook.
Špecifikácie (CH-47D)
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/07/Boeing_Vertol_CH-47_Chinook_3-view_line_drawing.png/300px-Boeing_Vertol_CH-47_Chinook_3-view_line_drawing.png)
![](http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/97/Lycoming_T55-GA-712.jpg/250px-Lycoming_T55-GA-712.jpg)
Hlavné charakteristiky
- Posádka: 3 (pilot, druhý pilot, palubný inžinier)
- Kapacita osôb:
- 33 až 55 vojakov alebo
- 24 poľných nosidiel s 3 členmi obsluhy alebo
- 12 700 kg nákladu
- Dĺžka: 30,1 m
- Priemer rotora: 18,3 m
- Výška: 5,7 m
- Plocha rotora: 260 m²
- Hmotnosť prázdneho stroja: 10 185 kg
- Vzletová hmotnosť: 12 100 kg
- Maximálna vzletová hmotnosť: 22 680 kg
- Pohonná jednotka: 2× Lycoming T55-GA-712 turbohriadeľový, každý s výkonom 3 750 koní (2796 kW)
Výkony
- Maximálna rýchlosť: 305 km/h
- Cestovná rýchlosť: 220 km/h
- Dolet: 741 km
- Prepravný dolet: 2 252 km
- Dosah: 5 640 m
- Stúpavosť: 10,1 m/s
- Výkon/Hmotnosť: 460 W/1 kg
Výzbroj
- až do 3 čapové montáže, stredné guľomety (1 na nakladacej rampe, 2 na horných oknách), obvykle 7,62mm M240 / FN MAG guľomety
Letecké elektronické prístroje
- Rockwell CAAS (MH-47G/CH-47F)
Referencie
- ↑ CH-47D/F Chinook page, Boeing
- ↑ Chinook Replaces Blackhawk in Combat . Air Transportation, 5. marec 2008. Dostupné online.
- ↑ US Army CH-47A / CH-47B / CH-47C / CH-47D / SOA Chinooks. Vectorsite.net, 1 July 2004.
- ↑ "New Boeing CH-47F takes flight", Aerotech News and Review, November 3, 2006, p. 3.
- ↑ Boeing CH-47D/F Specifications
- ↑ US Army Chinook Fact File
- ↑ Frawley, Gerard: The International Directory of Military Aircraft, p. 49. Aerospace Publications Pty Ltd, 2002. ISBN 1-875671-55-2
Externé odkazy
Iné projekty
Commons ponúka multimediálne súbory na tému Boeing CH-47 Chinook
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antény
Chemické zdroje elektriny
Chladenie v elektrotechnike
Elektrická sústava automobilu
Elektrická trakcia
Elektrické prístroje
Elektrické súčiastky
Elektrické spotrebiče
Elektrické stroje
Čítanie (elektrotechnika)
Činný výkon
Štatistická dynamika
Živý vodič
Admitancia
Antiparalelné zapojenie
Asynchrónny motor
Blúdivý prúd
Bočník (elektrotechnika)
Diak (polovodičový prvok)
Displej s kvapalnými kryštálmi
Elektrická inštalácia
Elektrická rezonancia
Elektrická sila
Elektrická vodivosť
Elektrické zariadenie
Elektrický obvod
Elektrický zvonec
Elektroenergetika
Elektromer
Elektrometer
Elektromobil
Elektromotor
Elektromotorické napätie
Elektrotechnický náučný slovník
Elektrotechnika
Elektrotechnológia
Fázor
Faradayova klietka
Frekvencia (fyzika)
Graetzov mostík
Impedancia
Indukčnosť
Induktancia
Istič
Izolácia (elektrotechnika)
Izolant
Jadro vodiča
Jednobran
Jednosmerný prúd
Joulovo teplo
Katóda
Koaxiálny kábel
Kompenzácia účinníka
Konduktometria
Konektor (elektrotechnika)
Korónový výboj
Lanko (elektrotechnika)
Leptanie
Logické hradlo
Magnetická susceptibilita
Magnetizácia (veličina)
Merný elektrický odpor
Mobilné zariadenie
Napájací zdroj
Napäťový chránič
Napäťový násobič
Nortonova veta
Odpínač
Odpojovač
OLED
Olovený akumulátor
Paralelné zapojenie
Peltierov článok
Plošná hustota elektrického prúdu
Poistka (elektrotechnika)
Posuvný prúd
Prúdový chránič
Prenosové médium
Prieletový klystrón
Primárny elektrochemický článok
Reaktancia
Rekuperácia (dopravný prostriedok)
Relé
Reproduktorová výhybka
Rezistancia
Rozhranie (interface)
Sériové zapojenie
Seebeckov jav
Sekundárny elektrochemický článok
Settopbox
Skrat
Sonar
Spínač
Spínaný zdroj
Straty v mikropásikových vedeniach
Striedavý prúd
Stupeň ochrany krytom
Svetelná výbojka
Symetrizačný člen
Technická normalizácia
Tepelné relé
Tepelne vodivostný detektor
Termočlánok
Théveninova veta
Transformátor
Transformátor s fázovou reguláciou
Trojfázová sústava
Tuhá fáza (elektronika)
Tyratrón
Usmerňovač (elektrotechnika)
Uzemnenie
Uzol (vodiče)
Vírivý prúd
Výbojka
Varistor
Ventilátor
Vodič (elektrotechnika)
Voltov stĺp
Vstavaný systém
Zásuvka (elektrotechnika)
Zdroj (elektrotechnika)
Zisk antény
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk